






W 2020 r. GDDKiA udostępniła do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. W 2020 r. zbudowano, wyremontowano lub przebudowano 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. [...]




Uwaga: zmiana terminu![...]


Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.[...]


Branża IT, budownictwo i nieruchomości oraz e-commerce i digital marketing wbrew kryzysowi w górę. Za to w turystyce, gastronomii, hotelarstwie, retailu oraz produkcji seryjnej – zarobki lecą w dół. Sprawdzamy, jak pandemia zmieniła wynagrodzenia w poszczególnych sektorach rynku pracy. Oto dane z najnowszego raportu płacowego Devire.[...]


- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.[...]
Redukcja CO₂ globalnym problemem na miarę pandemii


Branża transportowa (w tym transport drogowy, kolejowy, wodny i lotniczy), rozwija się w bardzo szybkim tempie, staje dziś w obliczu wyzwania jakim jest zobowiązanie do stopniowego ograniczania emisji gazów cieplarnianych do atmosfery (najważniejszym ich składnikiem jest dwutlenek węgla - CO₂). Transport odpowiada aż za 20-25 proc. światowej emisji tych gazów. Co więcej, rozwój gospodarczy powoduje wzrost ruchliwości i przewozów ładunków, owocujący wzrostem zapotrzebowania na energię, której głównym źródłem jest węgiel i paliwa ropopochodne.
My… ludzie potrzebujemy się przemieszczać w celach biznesowych, prywatnych czy rekreacyjnych (turystyka). Stajemy więc przez odwiecznym pytaniem jak mieć ciastko i jednocześnie zjeść ciastko?
W eksperckim gronie szczegółowo przeanalizowano kwestie skutecznej, proekologicznej organizacji ruchu na lądzie, wodzie i w powietrzu. Wnioski są takie, że priorytetem musi być przejście z dróg na szyny, transport multimodalny, transport publiczny w miastach z parkingami przy peryferyjnych przystankach (ang. park & ride) oraz ograniczenia wjazdu do centrum miast, w tym opłaty. To rozwiązania, które są przyszłością.

Jako Soletanche Polska przyjęliśmy w ramach naszej globalnej strategii za priorytet ograniczenie emisji CO₂ nie tylko w codziennym funkcjonowaniu firmy, ale również szukamy takich rozwiązań w naszych procesach budowlanych już na etapie projektowym, przygotowując dla naszych klientów optymalizacje, które zakładają np. zmniejszenie użycia betonu. Co ma tak naprawdę dwie strony. Proekologiczną jak również ekonomiczną (zmniejszenie ilości surowca użytego do realizacji jest równoznaczne z oszczędnościami budżetowymi). Obiekty podziemne w tym również wielokondygnacyjne parkingi to przyszłość. Widać to chociażby po dużych metropoliach jak Warszawa, aglomeracja Śląska czy Trójmiasto. Tu inwestycje w Szybką Kolej Miejską (SKM), Warszawska Kolej Dojazdową (WKD), czy Łódzką Kolej Aglomeracyjną są coraz powszechniejsze. Nowoczesne projekty zakładające połączenie transportu kolejowego z autobusowym czy miejskim transportem publicznym to coraz częściej ich wspólny mianownik i jednocześnie wyzwanie dla wykonawców.

W regionie, za który odpowiadam (woj. Pomorskie, Zachodnio-Pomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Warmińsko-Mazurskie) obserwuję, że jest ogłaszanych i realizowanych coraz więcej przetargów związanych z obiektami wspierającymi mariaż komunikacyjny (transportu drogowego z kolejowym). Obecnie realizujemy fundamentowanie specjalistyczne węzła integracyjnego w Gdyni – Chyloni. Powstający parking typu „park&ride” ma zapewnić miejsca dla 140 samochodów oraz 48 rowerów. Dzięki zaplanowanemu podziemnemu łącznikowi kierowcy oraz ich pasażerowie będą mogli przejść z parkingu bezpośrednio na perony. Nad obiektem zaplanowano pętle autobusową. Realizacja inwestycji ma na celu zintegrowanie transportu kolejowego, trolejbusowego oraz autobusowego. Jest to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji przez gdynian. Aby usprawnić prace i zredukować czas realizacji zastosowaliśmy w tym projekcie technologię ścian szczelinowych. Dzięki temu raz zrealizowany fundament będzie pełnił nie jedną, a dwie funkcje: obudowę wykopu oraz docelowych ścian parkingu podziemnego.
Stawianie na nowoczesną infrastrukturę wspierającą transport szynowy jest światowym trendem, który będzie umacniał się przez najbliższe lata. Jestem przekonany, że ta strategia w sposób znaczący przełoży się na redukcję emisji CO₂. Dzięki temu nie będziemy musieli więcej sięgać po maseczki antysmogowe – podsumowuje Piotr Szturmowski.
Stawianie na nowoczesną infrastrukturę wspierającą transport szynowy jest światowym trendem, który będzie umacniał się przez najbliższe lata. Jestem przekonany, że ta strategia w sposób znaczący przełoży się na redukcję emisji CO₂. Dzięki temu nie będziemy musieli więcej sięgać po maseczki antysmogowe – podsumowuje Piotr Szturmowski.
Zdjęcia: Soletanche Polska

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.