REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Przetarg na budowę obejścia Węgierskiej Górki

15 stycznia 2018 r. w Żywcu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o ogłoszeniu przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S1 – obejścia Węgierskiej Górki.

– Obecnie jesteśmy świadkami, jak pogranicze polsko-słowackie z obszaru trudno dostępnego w transporcie staje się coraz bardziej przyjazne. Jest to złożony proces, obliczony na wiele lat, ale efekty podejmowanych prac po obu stronach pogranicza są już widoczne. Polska dzięki środkom unijnym jest teraz wielkim placem budowy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas spotkania z ministrem transportu Słowacji.

Jest to najtrudniejsze zadanie inwestycyjne realizowane na drodze ekspresowej S1. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Na odcinek o długości 8,5 km będą składały się dwa tunele budowane metodą górniczą (o długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń). W ramach inwestycji powstaną również estakady nad dolinami potoków górskich i drogi dojazdowe. Z uwagi na górski charakter trasy będzie ona przebiegała w znaczącej części na obiektach inżynierskich. Odcinek „Obejścia Węgierskiej Górki” połączy zrealizowane już odcinki: Żywiec – Przybędza z odcinkiem Milówka – Szare.

Budowa obejścia Węgierskiej Górki posiada zapewnione dofinansowanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 1,5 mld zł.

Nie jest to jedyny odcinek S1, który jest lub będzie realizowany. W ramach PBDK przewidziano m.in. budowę drugiej jezdni dla odcinka S1 Pyrzowice – Podwarpie o długości 9,7 km. Ponadto planowane jest dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 1 pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą na długości 7,8 km do standardu S. Obie inwestycje mają być zrealizowane do końca 2021 r. Kluczowy i najbardziej kosztowny odcinek S1 Kosztowy – Bielsko-Biała (w. Suchy Potok) będzie miał całkowicie nowy przebieg. Ogłoszenie przetargu o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r.

Minister Adamczyk wyraził uznanie dla strony słowackiej, że w 2017 r. z sukcesem udało się ukończyć bardzo trudny terenowo fragment autostrady D3, który stanowi bezpośrednie przedłużenie polskiej drogi ekspresowej S1. Obecnie szlak transgraniczny S1-D3 jest otwarty bez ograniczeń.

Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA