






Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Przedsięwzięcia GDDKiA w zakresie ITS
Na drogach krajowych sukcesywnie wdrażane są technologie z obszaru Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS). Pojęcie ITS jest bardzo szerokie i obejmuje szereg działań związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych m.in. w zarządzaniu ruchem czy monitorowaniu warunków drogowych.


Priorytetowym przedsięwzięciem GDDKiA w zakresie ITS jest obecnie realizacja projektu pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I (KSZRD).
Kluczowy projekt
Łączna długość sieci drogowej objętej tym projektem wynosi ok. 1100 km, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Jest to obecnie największy projekt ITS tego typu realizowany w Europie.
Kluczowy projekt
Łączna długość sieci drogowej objętej tym projektem wynosi ok. 1100 km, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Dofinansowanie wynosi 85 proc. kosztów kwalifikowalnych. Jest to obecnie największy projekt ITS tego typu realizowany w Europie.
KSZRD obsługiwany będzie przez Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem w Warszawie, przy ścisłej współpracy z Regionalnymi Centrami Zarządzania Ruchem w Strykowie (k. Łodzi), Widawie (k. Wrocławia), Dworku (k. Gdańska) i Kończycach (k. Katowic). W związku z realizacją projektu powstaje „serce” Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym, czyli system centralny. Jest to rozwiązanie teleinformatyczne, które docelowo zapewni obsługę wszystkich rozwiązań ITS na drogach krajowych.
Za nami intensywny rok
W 2021 r. GDDKiA zakończono proces zawierania umów na realizację poszczególnych elementów projektu KSZRD, a tym samym inwestycja weszła w fazę jego realizacji i wdrożenia. W ubiegłym roku podpisano umowy na realizację Regionalnych Projektów Wdrożeniowych dla Gdańska i Olsztyna (podpisanie umowy 18 czerwca 2021 r.), Katowic (podpisanie umowy 28 czerwca 2021 r.) oraz Łodzi (podpisanie umowy 31 sierpnia 2021 r.).
W zeszłym roku rozpoczęto też prace w terenie związane z utworzeniem połączeń zasilających poszczególne moduły rozproszone (urządzenia ITS takie jak kamery monitorujące ruch pojazdów, stacje meteo czy znaki zmiennej treści) Centralnego Projektu Wdrożeniowego (CPW), zapewniające ich połączenie z systemem centralnym. Dotyczy to podłączenia sieci elektrycznej, ułożenie światłowodu oraz instalację szaf koncentracyjnych, w których umieszczone zostaną urządzenia. Rozpoczął się również montaż bramownic ze znakami zmiennej treści, które będą informować kierowców o sytuacji na drodze.
GDDKiA przygotowała także dokumentację dotyczącą interfejsów dla poszczególnych rodzajów modułów rozproszonych. W przyszłości posłuży ona jako standard dla wszystkich urządzeń montowanych na drogach zarządzanych przez GDDKiA. 13 października ubiegłego roku, w ramach prac nad CPW, została również odebrana dokumentacja koncepcyjna całości systemu. Pozwoli to na dalsze projektowanie i realizowanie poszczególnych jego elementów.
Przez cały ubiegły rok trwały prace związane z dostosowaniem budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie do potrzeb Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem. Mieści się w nim również Centrum Zarządzania Tunelem w ciągu drogi ekspresowej S2.
2 listopada ubiegłego roku ruszyły też prace nad oprogramowaniem systemu centralnego KSZRD. Obecnie trwa przygotowanie graficznego interfejsu użytkownika oraz wdrażanie pierwszych funkcjonalności systemu.
Ambitne plany
Prace nad realizacją KSZRD w obecnym roku zapowiadają się równie intensywnie, co w ubiegłym. Planowane jest zakończenie (przez wykonawcę CPW) prac prowadzonych w części budynku przy ul. Płaskowickiej w Warszawie, która dedykowana jest Krajowemu Centrum Zarządzania Ruchem. Kontynuowane będą prace w terenie związane z podłączeniem do sieci elektrycznej oraz światłowodowej stacji koncentracyjnych. Rozpocznie się też montaż poszczególnych urządzeń ITS. W 2022 r. trwać będą dalsze prace związane z wykonaniem oprogramowania systemu centralnego. Rozpocznie się też proces integracji systemu centralnego z systemami poszczególnych Regionalnych Projektów Wdrożeniowych. W tym roku ruszy również kampania informacyjno-promocyjna KSZRD oraz działania związane z wykonaniem i uruchomieniem portalu prezentacyjnego.
Nowa jakość korzystania z dróg
Krajowy System Zarządzania Ruchem wyposażony będzie w najnowocześniejsze urządzenia, pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą. Pokaże też dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne.
System umożliwi monitorowanie w czasie rzeczywistym wszystkich autostrad i dróg ekspresowych w Polsce i pozwoli na bieżące przekazywanie istotnych komunikatów kierowcom w sposób jednolity.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.