REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
1 Minuta czytania

Próby Mostu Gdańskiego

PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadziły 20 sierpnia pierwsze próby obciążeniowe nowej konstrukcji Mostu Gdańskiego w Warszawie. We wrześniu most ułatwi komunikację w Warszawie. Wartość inwestycji PLK to ponad 75 mln zł ze środków budżetowych.

Próby obciążeniowe mostu, fot. PKP PLK
Próby obciążeniowe mostu, fot. PKP PLK
We wtorek odbyły się pierwsze próby obciążeniowe nowej konstrukcji Mostu Gdańskiego. Na każde z dziewięciu przęseł kolejno wjeżdżały trzy stutonowe lokomotywy. Po zakończeniu tzw. obciążeń statycznych, w środę w nocy były próby dynamiczne – przejazdy lokomotywy z prędkością od 10 do 90 km/h. Podczas przejazdów specjalna aparatura dokładnie mierzyła parametry i zachowanie konstrukcji. Badania mają potwierdzić, że Most Gdański jest przystosowany do bezpiecznego przejazdu ciężkich składów (nacisk na oś 22,5 t).

Zasadnicze prace na nowej, południowej konstrukcji mostu zakończą się we wrześniu. Roboty prowadzono kilkanaście metrów nad Wisłą. Wykorzystane były barki oraz specjalistyczny sprzęt do demontażu i montażu ciężkich stalowych konstrukcji. Wykonawca musiał radzić sobie przy bardzo niskim stanie Wisły i podczas fali powodziowej. Prace tak zorganizowano, że nie miały wpływu na kursowanie pociągów po czynnym moście północnym.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dostosowuje obiekt do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych. Wraz z otwarciem mostu zwiększy się przepustowość linii. Z kolejowego Mostu Gdańskiego korzystają pociągi pasażerskie oraz pociągi towarowe. Przeprawa jest ważnym ogniwem linii obwodowej, która łączy stacje Warszawa Zachodnia, Warszawa Gdańska i Warszawa Praga.

Zadanie na Moście Gdańskim jest realizowane ze środków budżetowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wartość umowy to 75 780 796,55 (netto) zł.

Tekst i zdjęcie: Karol Jakubowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA