YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Pręty kompozytowe w zastosowaniach inżynieryjnych


Przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Sztumu
GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej obwodnicy Sztumu w ciągu DK55. Droga powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. [...]

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku




Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym NOVKOL 2020, 2.12.2020 2020-12-02
[...]


Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych
Rozmowa z Hubertem Tomczakiem, dyrektorem zarządzającym Soletanche Polska Sp. z o.o.[...]


Pale i mikropale
Posadowienia głębokie w budownictwie należą obecnie do powszechnie stosowanych praktyk. Coraz więcej inwestycji wymaga przekazania obciążeń zewnętrznych na warstwy zalegające w głębi podłoża gruntowego lub polepszenia jego cech mechanicznych. Inżynierowie mają do dyspozycji szeroki zakres pali, co zawdzięczają transferowi nowych technologii oraz aktualnym możliwościom sprzętowym.[...]


Przegląd inwestycji tunelowych
Tunel ma wzmocnioną budowę wewnętrzną. Wykonawca oczyścił jej ceglaną powierzchnię, usunął poluzowane elementy i uzupełnił spoiny. [...]



Pręty kompozytowe w zastosowaniach inżynieryjnych



 
Firma ComRebars Sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach specjalizuje się w produkcji i sprzedaży prętów kompozytowych jako zamiennika stali zbrojeniowej. Są wytwarzane metodą pultruzji (przeciągania włókna) z włókna szklanego i kompozycji żywicy epoksydowej.

Pręty kompozytowe to innowacyjny, ekologiczny i ekonomiczny materiał budowlany. Do jego głównych atutów należą:
- dwuipółkrotnie wyższa wytrzymałość na rozciąganie,
- całkowita odporność na korozję, agresywne i trudne środowisko,
- dziewięciokrotnie niższa waga,
- dielektryczność oraz antymagnetyczność,
- konstrukcje betonowe zbrojone prętami kompozytowymi nie wymagają późniejszych konserwacji, napraw czy remontów.

Zbrojenie prętami kompozytowymi daje znaczne oszczędności zarówno podczas budowy, jak i po jej zakończeniu. Konstrukcje betonowe zbrojone prętami kompozytowymi pozbawione są wad obiektów żelbetowych, przez co nie wymagają remontów.

Pręty kompozytowe spełniają postulaty projektowania środowiskowego i zrównoważonego rozwoju. W produkcji kompozytów zużywa się znacznie mniej energii, materiał jest łatwy w utylizacji, a stosując pręty kompozytowe, ogranicza się emisję CO2.

Należy zaznaczyć, że pręty oferowane przez ComRebars Sp. z o.o. są w wielu przypadkach tańsze od stali zbrojeniowej, aczkolwiek cena każdorazowo wymaga analizy technicznej danego projektu.

Z powodu braku norm dla tego produktu branża budowlana posługuje się dokumentem pod nazwą Krajowa Ocena Techniczna KOT (dawniej aprobata techniczna). ComRebars Sp. z o.o. posiada aprobatę techniczną wydaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mo-stów w Warszawie – AT/2016-02-3277. Ponieważ jest to materiał konstrukcyjny, zgodnie z Prawem budowlanym w naszym zakładzie produkcyjnym corocznie przeprowadzana jest kontrola produkcji w systemie 1+. Audyt wykonuje Zakład Certyfikacji Instytutu Techniki Budowlanej w Warszawie – nr ITB 020-UWB-2516W.

Produkowane przez nas pręty kompozytowe świetnie na-dają się do zastosowań geotechnicznych, górniczych, hydro-technicznych, tunelingu, w mostach (płyty pomostowe, płyty tramwajowe, kapy chodnikowe, dyble), do prefabrykatów betonowych, jako wzmocnienia warstw transmisyjnych, kotwy do płyt betonowych, zbrojenie tymczasowe (soft eye), gwoździe gruntowe, siatki kompozytowe, zbrojenie ciągłe w posadzkach przemysłowych itd.

Nasza firma nie tylko produkuje pręty, ale ma własny dział projektowy, który współpracuje z klientami w przygotowaniu projektów od etapu koncepcji, projektu budowlanego lub projektu wykonawczego. W porozumieniu z konstruktorem i autorem wersji oryginalnej przeprojektowujemy także już istniejące opracowania. Do każdego projektu dołączamy kalkulację cenową wraz z porównaniem wariantu zbrojenia stalą.Pełny opis produktu wraz z bieżącymi realizacjami i referencjami jest dostępny na stronie www.comrebars.eu.

Zdjęcie: ComRebars Sp. z o.o.

 

W jakich obszarach budownictwa i w jakich warunkach klimatycznych najlepiej sprawdzają się pręty kompozytowe GFRP?

prof. dr hab. inż. Tomasz Siwkowski- Ze względu na swoje doskonałe własności mechaniczne i trwałościowe pręty kompozytowe GFRP (ang. glass fibre reinforced polymer) stają się ostatnio obiecującą alternatywą dla tradycyjnego zbrojenia stalowego. W porównaniu do konwencjonalnych prętów stalowych można wymienić wiele zalet zbrojenia kompozytowego: większa wytrzymałość, mniejsza masa, neutralność elektromagnetyczna oraz przede wszystkim zdecydowanie wyższa odporność na korozję. Wymienione cechy prętów kompozytowych zapewniają wysoką trwałość betonowych elementów konstrukcyjnych oraz redukcję kosztów ich utrzymania. Zainteresowanie prętami kompozytowymi w budownictwie wiąże się głównie z ich trwałością w środowisku agresywnym, gdzie stal zbrojeniowa jest szczególnie narażona na działanie korozji. W związku z tym ich zastosowanie jest zalecane zwłaszcza w obiektach infrastruktury transportu: płytach pomostu obiektów mostowych, betonowych barierach ochronnych, ekranach akustycznych, betonowych elementach chodnikowych itp., gdzie niekorzystny wpływ soli w środkach odladzających jezdnie drogowe jest szczególnie widoczny. Ponadto kompozytowe pręty zbrojeniowe są odporne na działanie kwasów oraz innych czynników agresywnych, co czyni je bardzo przydatnymi w niektórych obiektach przemysłowych. Prace badawcze nad stałym ulepszaniem technologii zwiększania trwałości infrastruktury transportu przez zastosowanie zbrojenia kompozytowego mają miejsce głównie w krajach i regionach, w których klimat (np. liczne przejścia temperatury przez 0 °C) w połączeniu z tradycyjnymi metodami zwalczania śliskości jezdni prowadzą do przyspieszonej degradacji obiektów (m.in. w Kanadzie, USA oraz Japonii). Polskę bez wątpienia można również zaliczyć do tych obszarów, dlatego też wydaje się racjonalne jak najszersze wdrożenie zbrojenia prętami GFRP także do naszego budownictwa komunikacyjnego prof. dr hab. inż. Tomasz Siwkowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Politechnika Rzeszowska




Reklamy
Geobrugg Noe PPI Chrobok Palisander Eurovia Keller Luxo Wodociągi Miasta Krakowa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję