REKLAMA
Budownictwo Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Prace przygotowawcze dla KDP na odc. Sieradz – Poznań

14 stycznia spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla 170-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem a Poznaniem.

 
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Inwestycja jest częścią tzw. „igreka”, czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Kontrakt został podpisany z konsorcjum firm BBF, IDOM i Arcadis. Wartość umowy to 42,9 mln zł.

Umowa dotyczy przygotowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla linii kolejowej Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań. Większość tego odcinka, czyli tzw. szprychy nr 9, znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego. Dzięki tej inwestycji pociągi między Sieradzem i Poznaniem będą jeździć z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h i do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i zmiany geometrii łuków.

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycji Wielkopolska dołącza do regionów Polski, które będą beneficjentami tych przedsięwzięć. Ten projekt powinien być gotowy już dawno, ale niestety 10 lat temu przygotowania do budowy „igreka”, czyli linii łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław, zostały przerwane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerów z regionu i całego kraju –
powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Po wybudowaniu tego odcinka przejazd koleją między Warszawą a Poznaniem potrwa zaledwie 1 godz. 55 min (dzisiaj taka podróż pociągiem zajmuje ok. 3 godz.). Ze stolicy do Kalisza będzie można dojechać w 1 godz. 20 min (zamiast ok. 3 godz. obecnie). Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania do Kalisza do 35 min (dziś 1,5 godz.) oraz z Poznania do Łodzi do 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do Centralnego Portu Komunikacyjnego pasażerowie dojadą z Poznania w 1 godz. i 40 min.

– Prace przygotowawcze STEŚ trwają już dla prawie 1200 km nowych tras kolejowych. Krok po kroku Program CPK staje się rzeczywistością. Celem podpisanej umowy jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Ten etap jest kluczowy, także z punktu widzenia mieszkańców, których będziemy pytać o zdanie np. o warianty przebiegów kolejowych. Im staranniej przeprowadzimy ten etap, tym efekt końcowy będzie lepszy dla pasażerów i dla mieszkańców –
stwierdził prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy, m.in. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, który będzie stanowił załącznik do wniosku o decyzję środowiskową, to 12 miesięcy.

W zakres umowy wchodzą także m.in. badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Jak wynika z harmonogramu, pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz – Poznań mają ruszyć na przełomie 2024 i 2025 r. Zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r.

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje na terenie województwa wielkopolskiego budowę ok. 220 km nowych linii kolejowych i modernizację przez PKP Polskie Linie Kolejowe 530 km linii istniejących. Dotychczas spółka CPK opracowywała studia wykonalności STEŚ dla ośmiu kolejowych inwestycji o łącznej długości ok. 1 000 km. Po podpisaniu umowy na odcinek Sieradz – Poznań ta liczba wzrosła do prawie 1 200 km. W ciągu najbliższych tygodni spółka planuje podpisanie kolejnych kontraktów.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
 
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA