Prace na linii Przeworsk – Stalowa Wola
W kwietniu rozpoczęły się prace na linii kolejowej Przeworsk – Stalowa Wola. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych poprawi się podróż i zwiększy bezpieczeństwo. Wartość inwestycji to 11 mln zł.
W kwietniu rozpoczęły się roboty na trasie od Przeworska do Stalowej Woli, na które przeznaczono 11 mln zł ze środków PLK. Prace obejmują tor, przepusty i przejazdy kolejowo-drogowe. Między Nową Sarzyną a Leżajskiem wymienione zostaną szyny i podkłady. Poprawiony będzie stan mostu nad rzeką Malinianką w Jelnej i dwóch przepustów. Na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna przewidziana jest przebudowa 7 przepustów. Nowe obiekty zapewnią dobry stan linii i utrzymanie rozkładowych przejazdów.
Ważnym zakresem prac jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, czyli przebudowa przejazdów. Na czterech skrzyżowaniach – w Jelnej, Tryńczy oraz w Przeworsku, będą lepsze jezdnie i poprawione torowisko. Po wykonaniu robót kierowcy płynnie przejadą tory.
Prace na dwutorowym odcinku linii między Nową Sarzyną a Leżajskiem nie wpływają na rozkładowe przejazdy, gdyż ruch pociągów odbywa się po jednym torze. Przebudowa obiektów na jednotorowym odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk wymagała wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej.
Na odcinku Przeworsk – Stalowa Wola za blisko 26 mln zł z budżetu oraz środków własnych PLK zrealizowały zadania w latach 2018-2020. Efektem są coraz sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy. Prace objęły przebudowę mostu w Wierzawicach nad rzeką Błotnią oraz modernizację stacji Nowa Sarzyna. Zlikwidowano „wąskie gardło” między Lublinem a Przeworskiem. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, m.in. przewożonych towarów tranzytowych na bocznicę kolejową do Zakładów Chemicznych CIECH Sarzyna S.A.
Modernizacja linii na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów sprawiła, że pasażerowie korzystają z krótszych podróży. Kolej jest bardziej dostępna, gdyż 20 przebudowanych przystanków zapewnia wygodne korzystanie z pociągów. Na podkarpackim odcinku linii wybudowano dwa dodatkowe przystanki Zaklików i Stalowa Wola Charzewice. Elektryfikacja zwiększyła znaczenie kolei jako ekologicznego, przyjaznego środowisku środka transportu. Przedsięwzięcia zrealizowano za ponad 450 mln zł netto w ramach unijnego Projektu Operacyjnego Polska Wschodnia, dofinansowanie wyniosło 75 procent wartości całego projektu.
Tekst: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.