Rozkład pozwoli realizować inwestycje dla lepszych podróży
Wprowadzenie codziennej przerwy w kursowaniu pociągów, na krakowskiej linii średnicowej, pozwoliło wykonawcy zwiększyć zakres prac przy przebudowie wiaduktów i budowie nowych estakad kolejowych w centrum miasta. Harmonogram robót został skonstruowany tak, by maksymalnie długo utrzymywać ruch pociągów na ważnej, newralgicznej dla transportu, linii kolejowej. To bardzo skomplikowane zadanie, wymagające ścisłej koordynacji ze wszystkimi przewoźnikami, a także zarządcami infrastruktury w mieście.
Plan budowy w pierwszej kolejności zakłada wykonanie części estakad kolejowych i obiektów inżynierskich, których na będzie ułożony jeden tor. Pozwoli to przenieść na niego ruch pociągów i zająć się rozbiórkami infrastruktury, po której obecnie poruszają się składy pasażerskie. Następnie zostaną dobudowane i uruchomione kolejne tory.
Zgodnie z efektem inwestycji – pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi będą się poruszać po czterech torach a pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Bieżanowem po trzech.
Obecnie roboty budowlane realizowane są na całej długości modernizowanej linii. Największy zakres widać w ścisłym centrum Krakowa, gdzie powstają już pierwsze elementy konstrukcyjne estakad kolejowych, które zastąpią nasyp z XIX wieku. W rejonie Krakowa Głównego zamontowano już nowe tory i rozjazdy, prowadzące do peronu piątego.
Robotnicy pracują przy licznych obiektach inżynierskich, m.in. przy ul. Łokietka, Prądnickiej, Kopernika, Grzegórzeckiej, Miodowej i Dekerta. Przebudowywany jest przystanek Kraków Prokocim. Przy nowym przystanku Kraków Złocień budowana jest droga i prowadzona regulacja rzeki Serafy. Intensywne roboty trwają także w podkrakowskich miejscowościach – Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.
Efekty przebudowy linii E30
Głównym efektem przebudowy linii E30 będzie poprawa obsługi pasażerów i sprawniejszy przejazd pociągów, dzięki rozbudowie Krakowskiego Węzła Kolejowego. Powstaną nowe tory do obsługi pociągów aglomeracyjnych. W krakowskich Grzegórzkach i Złocieniu wybudowane zostaną nowe przystanki a istniejące będą gruntownie zmodernizowane. Ruch pociągów będzie kontrolowany przez nowoczesne systemy w dwóch Lokalnych Centrach Sterowania a na Wiśle pojawią się nowe mosty. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku. Ich wartość jest szacowana na niemal 1 mld zł.
Autor: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.