REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Postęp realizacji Programu budowy 100 obwodnic

Rok temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na realizację inwestycji, które będą finansowane ze środków KFD, Rząd przeznaczy 28 mld zł.

 
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
GDDKiA jako inwestor jest odpowiedzialna za realizację tego rządowego Programu. GDDKiA prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 84 obwodnic. Czternaście kolejnych jest już na etapie realizacji. Obecnie prowadzone są dwa postępowania przetargowe – jedno dotyczy realizacji obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego, a drugie to przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini.

Postęp prac


W realizacji jest czternaście obwodnic o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł. Są to obwodnice: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie) oraz Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie). Na etapie realizacji są też cztery obwodnice z woj. wielkopolskiego: Żodynia w ciągu DK32, Gostynia w ciągu DK12, Grzymiszewa w ciągu DK72 i Strykowa w ciągu DK32.

Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane. Warto tutaj podkreślić, że obwodnicą Smolajn kierowcy pojadą już w tym roku.

Obecnie ogłoszone jest jedno postępowanie przetargowe na realizację (w systemie „Projektuj i buduj”) około 6-kilometrowej obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie).

Z kolei dla blisko 16-kilometrowej obwodnicy Chrzanowa i Trzebini w ciągu DK79 (woj. małopolskie) w marcu br. ogłoszono przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej (STEŚ-R).

W przygotowaniu jest obecnie 84 zadania o łącznej długości ponad 700 km. Są to m.in. obwodnica Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie), gdzie opracowywane jest STEŚ-R – kilka dni temu podpisano umowę, czy obwodnica Pilzna i Brzostka w ciągu DK73 (woj. podkarpackie) – tutaj w marcu br. podpisano umowę na wykonanie Koncepcji programowej (KP).

Przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalany jest korytarz drogi, GDDKiA analizuje, gdzie i dlaczego będzie budować nową drogę albo gdzie na pewno nie może budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne.

Jakie będą parametry przyszłych obwodnic


Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Cel


Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Zadania z tej listy będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności kierowania ewentualnych, dodatkowych obwodnic do realizacji pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje Program Inwestycji (PI) i przystąpi do prac projektowych.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA