Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


Oferty na opracowanie dokumentacji nowej drogi krajowej na Pomorzu 2022-05-18
Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]

125 lat Grupy Brugg




XXX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane – ICSF 2022 2022-05-23
[...]


Ekoprzemiana w budownictwie
Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


Ryzyko w budownictwie tunelowym, cz. 2
W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


STRABAG zmodernizował stopień wodny Przegalina
Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]



PORR buduje tunele w Polsce

Firma PORR SA zrealizowała w Polsce wiele różnego typu kontraktów, a w jej portfolio brakowało tylko inwestycji tunelowych. Obecnie jest wykonawcą tuneli drogowych w ciągu drogi S3 oraz pomiędzy dwiema największymi zamieszkanymi wyspami w Polsce – Uznam i Wolin w Świnoujściu.
Autor: PORR SA



   
S3 Bolków – Lubawka

PORR SA jako lider konsorcjum wygrał przetarg na realizację zadania III na budowie trasy S3 z Bolkowa do Lubawki. Kontrakt, który podpisano 17 października 2018 r. na zaprojektowanie i wykonanie 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra, opiewa na 1,537 mld zł. W ramach inwestycji powstaną dwa tunele drogowe. Pierwszy, TS-26, to tunel dwukomorowy, co oznacza, że drążone będą równolegle dwa tunele, każdy o długości 2,3 km. Będą one przeznaczone do prowadzenia ruchu drogowego w jednym kierunku. Tunele zostały zaprojektowane zgodnie z polskimi i europejskimi przepisami technicznymi. Powstaną w nich przejścia ewakuacyjne dla pieszych, przejazd awaryjny dla pojazdów, a także punkty alarmowe, nisze przeciwpożarowe oraz utrzymaniowe.

Tunel wykonywany będzie metodą NATM, zaliczaną do metod klasycznych (górniczych). Drążenie będzie się odbywało przy użyciu materiałów wybuchowych (ok. 75% urobku) oraz mechanicznie – koparkami. Sposób wykopu, jak również metody zabezpieczenia i stabilizacji gruntu będą dobierane na bieżąco w zależności od klasy górotworu.

Drugi tunel, TS-32, o długości 320 m, powstanie metodą cut and cover, czyli metodą odkrywkową.

Formuła i czas realizacji kontraktu


Kontrakt na S3 jest realizowany w formule projektuj i buduj. Pierwsze 10 miesięcy to czas na wykonanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRiD), co w przypadku tej inwestycji wypada 19 sierpnia 2019 r. Obecnie trwają ostatnie prace związane z przygotowaniem projektu budowlanego. Celem wykonawcy jest otrzymanie niezbędnych pozwoleń do końca roku 2019, tak by od stycznia 2020 r. rozpocząć prace przygotowawcze i wczesną wiosną ruszyć z budową tunelu.

Realizowany odcinek to ponad 16-kilometrowa droga ekspresowa. Poza tunelami i dużym zakresem drogowym w skład projektu wchodzi również 15 obiektów mostowych, w tym podwójnych estakad o długości 211 m, 351 m i 532 m, dwa miejsca obsługi podróżnych oraz duże przebudowy istniejących sieci infrastrukturalnych. Inwestycja zostanie ukończona przed końcem roku 2023.

Silne konsorcjum


Realizacja tak skomplikowanej inwestycji wymagała połączenia kompetencji, które Grupa PORR posiada w różnych jednostkach biznesowych. Stąd powołano konsorcjum wewnętrzne PORR SA i PORR Bau GmbH, w którym PORR Bau wnosi kompetencje i wiedzę tunelową.

Prace projektowe wykonuje polska IVIA, a także austriackie biuro iC-consulenten, doświadczone w projektowaniu tuneli. Natomiast za wyposażenie tunelu w systemy monitoringu i bezpieczeństwa, m.in. w system wentylacji, na etapie projektowania i późniejszej realizacji odpowiada PORR Infra GmbH, austriacka firma z Grupy PORR, specjalizująca się w wyposażeniu tuneli, działająca nie tylko w Austrii, ale również na całym świecie.

Wykonawca tunelu w Świnoujściu


Kolejna inwestycja realizowana przez PORR SA – tunel w Świnoujściu – czekała na wykonawcę już od 2016 r. Budowa tego tunelu wymaga dużej elastyczności i specjalistycznej wiedzy w zakresie rozwiązań technicznych. Cały odcinek liczy ok. 3,2 km, przy czym 1,44 km przypada na jeden dwukierunkowy tunel. Będzie on wykonywany metodą TBM. Przy realizacji tego zadania PORR SA działa w konsorcjum z firmami PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS oraz Energopol Szczecin SA. Konsorcjum zawiązano, aby posiadać kompetencje w zakresie wszystkich wykonywanych działań. PORR SA to doświadczony podmiot, jeśli chodzi o budowę infrastruktury, dróg itd. Gülermak ma doświadczenie w budowie metodą TBM, m.in. metra w Warszawie. Tunelowcy z PORR Bau GmbH wnoszą dodatkową wiedzę specjalistyczną z dziedziny wiercenia tuneli. Lokalny partner, Energopol Szczecin SA, posiada cenną w przypadku tej inwestycji local knowledge, czyli wiedzę o warunkach gruntowych itp.

Kluczowy projekt

Tunel w Świnoujściu jest jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych PORR SA w Polsce. Ta inwestycja jest doskonałą okazją do zademonstrowania posiadanego doświadczenia w budownictwie i innowacyjności. Tunel jest dosyć skomplikowany, trudny technicznie, ponieważ będzie wykonywany w złożonych warunkach gruntowych. Po pierwsze, są tam niejednolite warunki gruntowe. Po drugie, pomiędzy górą tunelu a dnem rzeki jest bardzo niski strop – tylko 8 m. Ten grunt jest dodatkowo bardzo nawodniony, w związku z czym użyty TBM musi być specjalistyczny, tzn. posiadać system slalom, który umożliwi drążenie i utrzymywanie tego bardzo nawodnionego gruntu, tak aby nie dostał się z powrotem do tunelu. Średnica tunelu będzie miała 13,5 m. Głównym projektantem jest Europrojekt Gdańsk SA, wykonawca projektu tunelu pod Martwą Wisłą. Co do samej technologii TBM, PORR SA współpracuje także z firmą SWS, włoskim biurem projektowym, które specjalizuje się właśnie w projektowaniu w technologii TBM. Wyposażeniem zajmie się, podobnie jak w tunelu na S3, PORR Infra GmbH, wyspecjalizowana w wentylacjach i systemach tunelowych. Przy wykonywaniu tunelu PORR SA zamierza bazować na własnym doświadczeniu. Samo urządzenie TBM zostanie przez wykonawcę kupione. Ma dotrzeć na plac budowy na przełomie sierpnia i września 2020 r.

Inwestycja powstaje w formule projektuj i buduj. Termin złożenia wniosku o ZRiD to 17 lipca 2019 r., przy czym wykonawca spodziewa się uzyskania decyzji jeszcze w tym roku, aby w pierwszych miesiącach 2020 r. rozpocząć roboty. Będą to prace związane z komorami startowymi dla TBM ze ścianami szczelinowymi z jednej i drugiej strony drążonego tunelu. Milowy krok w postaci rozpoczęcia drążenia zostanie zgodnie z planem wykonany w marcu 2021 r.

- PORR w Polsce może pochwalić się olbrzymim doświadczeniem, jeśli chodzi o budowę dróg, obiektów mostowych i szeroko pojętej infrastruktury.  W zakresie tuneli właśnie teraz przenosi kompetencje i doświadczenie kolegów z Austrii uzyskane na rynku międzynarodowym na rynek polski. PORR jako grupa zdobywała doświadczenie w budownictwie podziemnym na całym świecie, realizując bardzo złożone projekty infrastrukturalne. Ostatnio najciekawsza inwestycja powstała w Doha w Katarze. W ramach przygotowań do Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2022 r.

PORR zbudował tam wielokilometrowy tunel, przy którym pracowało kilka maszyn TBM jednocześnie. Poza tym firma zbudowała wiele tuneli na terenie Austrii, Szwajcarii, Niemiec. Niebawem do tego grona dołączą tunele zrealizowane w Polsce -
mówi Krzysztof Laskowski, dyrektor operacyjny Pionu Infrastruktury PORR SA

Więcej na www.porr.pl.
 
Zdjęcie: PORR SA




Reklamy
Porr SG Pam Soletanche Wodociągi Miasta Krakowa GEO-Instruments Keller Geobrugg
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję