















Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
PORR buduje suchy zbiornik przeciwpowodziowy w Roztokach Bystrzyckich
Od lutego 2018 r. w miejscowości Roztoki na Dolnym Śląsku (powiat kłodzki) PORR SA buduje suchy zbiornik przeciwpowodziowy na rzece Goworówka. Zapora ziemna o długości 750 m i maksymalnej wysokości 15,5 m w okresie powodzi pozwoli zgromadzić łącznie 2,75 mln m3 wody. Projekt jest realizowany na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.
PORR SA
PORR SA


Ziemia kłodzka od wieków nękana jest przez powodzie, a każda z nich uderza zarówno w ludność lokalną, jak i mieszkańców niżej położonych miejscowości. Wiele dotychczasowych powodzi rozpoczynało się w górach powyżej Goworowa. Specyfika rzek górskich jest dość nietypowa – na co dzień prawie nie ma w nich wody, a w momencie wezbrania, po kilku godzinach intensywnych opadów, w zlewni potoku woda może wezbrać nawet 200–250 razy.
Do dziś żywa jest pamięć o tragicznej w skutkach tzw. powodzi tysiąclecia z 1997 r., w której zginęło łącznie 56 osób. Regionem najbardziej dotkniętym skutkami tej powodzi była Kotlina Kłodzka. Właśnie tam są obecnie budowane cztery suche zbiorniki. Za realizację jednego z nich odpowiada PORR SA.
Bezpośrednim celem budowanego w Roztokach suchego zbiornika jest ochrona przeciwpowodziowa Roztok i Długopola, a pośrednim Bystrzycy Kłodzkiej, Kłodzka, Nysy i Wrocławia. Zmniejszenie zagrożenia w dolinie rzeki Goworówka oraz pośrednio na Nysie Kłodzkiej będzie możliwe przez zmniejszanie kulminacji fal powodziowych oraz redukcję wielkości przepływów. Zbiornik będzie kontrolować zlewnię o powierzchni 34,5 km2 (98,7% całkowitej zlewni Goworówki), a czasza zbiornika ograniczona zaporą o wysokości 15,5 m pomieści 2,75 mln m3 wody.
Zasada działania zbiornika jest prosta – jego zapora posiada stale otwarty spust, umieszczony w podstawie zapory, przez który w normalnych warunkach przepływają wody potoku Goworówka (w czaszy zbiornika nie gromadzi się wtedy woda, stąd nazwa suchy zbiornik). W czasie przechodzenia fali powodziowej (wezbrania powodziowego) część wód zatrzymywana jest w zbiorniku aż do momentu, kiedy przepływ w rzece zaczyna maleć i osiąga poziom dopuszczalny. Jeśli dojdzie do napełnienia zbiornika, woda popłynie urządzeniem przelewowym z wlotem i wylotem żelbetowym, wykonanym z podwójnego rurociągu GRP o średnicy 3600 mm i długości ok. 270 m.b.
Suchy zbiornik, a dlaczego nie mokry?
Budowa zbiornika mokrego o możliwości zmagazynowania podczas fali powodziowej takiej ilości wód opadowych byłaby znacząco droższa. Co więcej, znalezienie lokalizacji dla większych zbiorników jest dużo trudniejsze. Projekt współfinansowany jest przez Bank Światowy, który w swojej polityce dąży do możliwie maksymalnego ograniczenia koniecznych przesiedleń ludności. Jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy ceną, aspektami społecznymi i funkcjonalnością. Oczywiście możliwe jest przeprojektowanie suchego zbiornika w przyszłości i zrobienie z niego zbiornika częściowo mokrego kosztem pojemności.
Co jeszcze obejmuje zakres inwestycji?
Projekt poza całą gamą ciekawych aspektów hydrotechnicznych skupia w sobie wiele branż pokrewnych, niezbędnych do poprawnego funkcjonowania zbiornika. Przy jego realizacji zespół PORR miał dotychczas do czynienia z przełożeniem gazociągu DN 200, przebudową linii energetycznej średniego napięcia, budową nowej drogi powiatowej wraz z obiektem mostowym i wykonaniem budynku obsługi zbiornika.
Z jakimi wyzwaniami logistycznymi wiąże się budowa takiego zbiornika?
Dla zobrazowania skali realizowanego przedsięwzięcia wystarczy podać, że do chwili obecnej dostarczono na budowę ponad 830 tys. t materiału do wbudowania w korpus zapory, co w szczytowych okresach pracy wiązało się z dostawami 3300 t materiału dziennie. Średnio każdego dnia roboczego co 5 minut następował wyładunek samochodu ciężarowego transportującego ok. 25 t kruszywa.
Warto też wspomnieć o robotach żelbetowych, które wymagały wbudowania do tej pory 18 tys. m3 betonu, przy czym 11,5 tys. m3 betonu wbudowano w kulminacyjnych miesiącach od kwietnia do października 2019 r.
Do dziś żywa jest pamięć o tragicznej w skutkach tzw. powodzi tysiąclecia z 1997 r., w której zginęło łącznie 56 osób. Regionem najbardziej dotkniętym skutkami tej powodzi była Kotlina Kłodzka. Właśnie tam są obecnie budowane cztery suche zbiorniki. Za realizację jednego z nich odpowiada PORR SA.
Bezpośrednim celem budowanego w Roztokach suchego zbiornika jest ochrona przeciwpowodziowa Roztok i Długopola, a pośrednim Bystrzycy Kłodzkiej, Kłodzka, Nysy i Wrocławia. Zmniejszenie zagrożenia w dolinie rzeki Goworówka oraz pośrednio na Nysie Kłodzkiej będzie możliwe przez zmniejszanie kulminacji fal powodziowych oraz redukcję wielkości przepływów. Zbiornik będzie kontrolować zlewnię o powierzchni 34,5 km2 (98,7% całkowitej zlewni Goworówki), a czasza zbiornika ograniczona zaporą o wysokości 15,5 m pomieści 2,75 mln m3 wody.
Zasada działania zbiornika jest prosta – jego zapora posiada stale otwarty spust, umieszczony w podstawie zapory, przez który w normalnych warunkach przepływają wody potoku Goworówka (w czaszy zbiornika nie gromadzi się wtedy woda, stąd nazwa suchy zbiornik). W czasie przechodzenia fali powodziowej (wezbrania powodziowego) część wód zatrzymywana jest w zbiorniku aż do momentu, kiedy przepływ w rzece zaczyna maleć i osiąga poziom dopuszczalny. Jeśli dojdzie do napełnienia zbiornika, woda popłynie urządzeniem przelewowym z wlotem i wylotem żelbetowym, wykonanym z podwójnego rurociągu GRP o średnicy 3600 mm i długości ok. 270 m.b.
Suchy zbiornik, a dlaczego nie mokry?
Budowa zbiornika mokrego o możliwości zmagazynowania podczas fali powodziowej takiej ilości wód opadowych byłaby znacząco droższa. Co więcej, znalezienie lokalizacji dla większych zbiorników jest dużo trudniejsze. Projekt współfinansowany jest przez Bank Światowy, który w swojej polityce dąży do możliwie maksymalnego ograniczenia koniecznych przesiedleń ludności. Jest to pewnego rodzaju kompromis pomiędzy ceną, aspektami społecznymi i funkcjonalnością. Oczywiście możliwe jest przeprojektowanie suchego zbiornika w przyszłości i zrobienie z niego zbiornika częściowo mokrego kosztem pojemności.
Co jeszcze obejmuje zakres inwestycji?
Projekt poza całą gamą ciekawych aspektów hydrotechnicznych skupia w sobie wiele branż pokrewnych, niezbędnych do poprawnego funkcjonowania zbiornika. Przy jego realizacji zespół PORR miał dotychczas do czynienia z przełożeniem gazociągu DN 200, przebudową linii energetycznej średniego napięcia, budową nowej drogi powiatowej wraz z obiektem mostowym i wykonaniem budynku obsługi zbiornika.
Z jakimi wyzwaniami logistycznymi wiąże się budowa takiego zbiornika?
Dla zobrazowania skali realizowanego przedsięwzięcia wystarczy podać, że do chwili obecnej dostarczono na budowę ponad 830 tys. t materiału do wbudowania w korpus zapory, co w szczytowych okresach pracy wiązało się z dostawami 3300 t materiału dziennie. Średnio każdego dnia roboczego co 5 minut następował wyładunek samochodu ciężarowego transportującego ok. 25 t kruszywa.
Warto też wspomnieć o robotach żelbetowych, które wymagały wbudowania do tej pory 18 tys. m3 betonu, przy czym 11,5 tys. m3 betonu wbudowano w kulminacyjnych miesiącach od kwietnia do października 2019 r.
Zdjęcie: PORR SA

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.