YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Budimex oddał do ruchu drogę S7
23 września 2017 r. kierowcy po raz pierwszy pojechali dwiema jezdniami nowej drogi ekspresowej S7 Jędrzejów-granica województwa świętokrzyskiego i małopolskiego. [...]

XXV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN




XII Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2017, 26-29.09.2017, Gdańsk 2017-09-26
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA i Grupa PKP mają zaszczyt zaprosić Państwa na 12. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2017, które odbędą się w dniach 26-29 września 2017 r. w AmbeExpo w Gdańsku.[...]


Prefabrykaty z Pekabeksu w czołowych projektach infrastrukturalnych
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA.[...]


Czekając na ożywienie, wykonawcy drogowi planują inwestycje w sprzęt budowlany
Pomimo wciąż tylko wyczekiwanego, a nie realnego ożywienia w budownictwie drogowym, firmy wykonawcze podtrzymują swój umiarkowany optymizm i są przekonane, że prędzej czy później przyspieszenie nadejdzie, zarówno w obszarze dróg krajowych, jak i lokalnych. W parze z rosnącymi oczekiwaniami idą także realne plany inwestycyjne firm budowlanych, które znaczące środki zamierzają przeznaczyć na wzmocnienie swoich parków maszynowych.[...]


Budowa obwodnicy Zabierzowa i DK47 Rdzawka-Nowy Targ
26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa.[...]



Podwykonawcy z branży drogowej lepiej chronieni

- Podjęte przez rząd i ministra infrastruktury i budownictwa działania poprawiły sytuację firm podwykonawczych w kontraktach drogowych. Firmy są teraz lepiej chronione przed ryzykami, a ryzyka w kontraktach są lepiej rozłożone – powiedział J. Szmit o społecznej akcji „Chcemy uczciwego budownictwa”.



Eksperci z branży budownictwa drogowego, przedstawiciele firm i stowarzyszeń dyskutowali podczas konferencji „Zatory płatnicze zmorą budownictwa”, która odbyła się 12 września 2017 r. w Warszawie. W dyskusji uczestniczyli m.in. przedstawiciele związków zrzeszających pracodawców i producentów budownictwa. To już czwarta z cyklu konferencji, które Muratorplus.pl organizuje w ramach akcji „Chcemy uczciwego budownictwa”. Wcześniej w ramach akcji dyskutowano m.in. o wyrobach budowlanym i zamówieniach publicznych. Kolejne planowane spotkanie będzie dotyczyć przepisów podatkowych (np. preferencji w podatku VAT dla budownictwa mieszkaniowego i odwrotnego obciążenia w rozliczeniu podatku VAT).

Ochrona budowlanych firm podwykonawczych na kontraktach drogowych


Resort infrastruktury podjął decyzję o konieczności zastosowania przez GDDKiA większej liczby dodatkowych działań na rzecz podwykonawców, o czym wiceminister Jerzy Szmit informował na zwołanej 8 czerwca 2017 r. konferencji prasowej. Działania, które zostały podjęte przez GDDKiA to: stworzenie i opublikowanie na stronie internetowej kontraktu listy zatwierdzonych podwykonawców oraz jej regularne aktualizowanie, spotkania z zatwierdzonymi podwykonawcami, których celem jest wyjaśnianie wszelkich kwestii problemowych mogących pojawić się na kontraktach i regulowanie wszelkich zaległości płatniczych generalnych wykonawców na bieżąco, regularna sprawozdawczość do centrali.

Określono także obowiązki wskazane w umowach przygotowanych przez GDDKiA, zmierzające do zwiększenia przejrzystości procesu inwestycyjnego. Wykonawcy, którzy zamierzają zatrudnić podwykonawców, zobowiązani są do: podania zamawiającemu (GDDKiA) danych kontaktowych podwykonawców; przedłożenia zamawiającemu projektów umów z podwykonawcami. W przypadku rozwiązania lub odstąpienia przez którąkolwiek ze stron od umowy o podwykonawstwo, wykonawca jest zobowiązany do poinformowania o tym zamawiającego i przeprowadzenia inwentaryzacji robót i przedłożenia jej inżynierowi do zatwierdzenia; przedstawiania zamawiającemu oświadczeń o braku zaległości względem podwykonawców, usługodawców i dostawców lub przedstawiania dowodów zapłaty do każdego wniosku o PŚP.

Za nieprzedłożenie do zaakceptowania zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane lub projektu jej zmiany, wykonawcy grożą kary umowne w wysokości 25 tys. zł za każdy taki przypadek.

Umowy zawierane obecnie przez GDDKiA z wykonawcami zawierają katalog postanowień zakazanych w umowach z podwykonawcami, jako skrajnie niekorzystne bądź przerzucające na podwykonawców ryzyka z umowy wykonawczej. Przykładowe klauzule zakazane to takie, które:
- zobowiązują podwykonawców lub dalszych podwykonawców do przejęcia ogółu ryzyk i odpowiedzialności, jakie obciążają wykonawcę zgodnie z kontraktem;
- na mocy których podwykonawca lub dalszy podwykonawca zrzeka się roszczeń od wykonawcy o wypłatę odszkodowania, odsetek lub dodatkowego wynagrodzenia za wykonanie dodatkowych robót lub robót zamiennych;
- rozszerzają katalog kar umownych, które mogą być nałożone na podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę w stosunku do zakresu ustalonego w umowie zawartej pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.

Umowy o podwykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane zlecane przez GDDKiA, muszą zawierać w szczególności postanowienia dotyczące m.in: wartości wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy wraz z warunkami przewidującymi zmianę wynagrodzenia oraz terminu płatności, który nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia faktury, rachunku podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, potwierdzających wykonanie zleconej podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy roboty budowlanej.

Nowe zasady organizowania przetargów sprzyjają eliminowaniu z nich tzw. „firm-teczek”. Obecnie osobiste wykonanie kluczowej części zamówienia obejmuje: roboty nawierzchniowe lub roboty nawierzchniowe i roboty ziemne. Natomiast nowe pozacenowe kryteria oceny ofert obejmują: termin realizacji; personel wykonawcy; właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni; równość podłużną nawierzchni; grunt rodzimy do wykorzystania/wbudowania na placu budowy.

Autor: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa




Reklamy
Lloyd Polska Mosty Polskie Amago Soletanche SSAB DCS Uponor Sitech Polska
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję