YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
NBI Poleca


Najważniejsze liczby PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) 2020-01-20
W ramach realizacji PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) GDDKiA ogłosiła już postępowania przetargowe na roboty budowlane dla 192 odcinków o łącznej długości 2 530,2 km. [...]

III Warsztaty Geologii Inżynierskiej




II Międzynarodowa konferencja „Polskie Forum Tunelowe” 2020-01-21
Polski Kongres Drogowy – Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział we Wrocławiu zapraszają na II Międzynarodową Konferencję „Polskie Forum Tunelowe”, która odbędzie się w dniach 21-22 stycznia 2020 r. we Wrocławiu.[...]


Profesora Jana Biliszczuka poznałem…
[...]


Fundamenty na palach
Posadowienie na palach to jeden z najstarszych sposobów budowania fundamentów. Technologia palowania wciąż ewoluuje. Jest coraz bardziej przyjazna dla środowiska i człowieka, coraz szybsza, wykorzystuje nowoczesne usprzętowienie, posiłkuje się komputerowym sterowaniem i kontrolą jakości wykonywanych pali. Dzięki bogatej ofercie dostępnych na rynku technologii wybór odpowiedniej umożliwia uwzględnienie zarówno wymagań technicznych, uwarunkowań realizacyjnych oraz środowiskowych, jak i efektywności ekonomicznej.[...]


Rusza budowa biurowca K2 w Gdyni
Vastint Poland podpisał kontrakt z firmą CFE Polska na generalne wykonawstwo. Dotyczy on realizacji biurowca o powierzchni najmu 11 400 m2 przy ulicy Kieleckiej 2 w Gdyni. Zasadnicze prace budowlane rozpoczną się na początku tego roku, natomiast planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest w połowie 2022 r.[...]



Podstawy budowy tuneli

Budowa tuneli przynosi następujące korzyści: w niewielkim stopniu zakłóca infrastrukturę naziemną, , powoduje małe zużycie drogiego gruntu, zapewnia w znacznym stopniu ochronę środowiska oraz terenów zamieszkanych, zwiększa komfort i prostotę rozwiązań komunikacyjnych. W Polsce budownictwo tunelowe nie było i nie jest szeroko stosowane. Wynika to w znaczniej mierze z ukształtowania powierzchni kraju; przeważająca część ma charakter równinny. O wiele szybciej rozwijają się technologie bezwykopowe, związane z wykonywaniem tuneli o małych przekrojach dla przeprowadzenia przewodów podziemnych


Informacje:

Autor: Karzimierz Furtak, Maciej Kedracki
Wydawnictwo: Politechnika Krakowska



Opis:

Kraków 2005, s. 236

Według informacji PKP w Polsce istnieją 24 tunele kolejowe, z tego 3 podwójne, dwa wąskotorowe, jeden bez torów i jeden graniczny. Projektowane i realizowane są tunele drogowe. Ponadto należy wymienić kompleks hydroenergetyczny Porąbka-Żar koło Żywca, sztolnie w Solinie i Czorsztynie oraz metro warszawskie, zarówno nieczynne tzw. głębokie, które pozostawiono własnemu losowi i niedawno trzeba było dokonać likwidacji części tuneli, jak i płytkie - budowane w ostatnich latach i obecnie.
Prace projektowe nad warszawskim metrem rozpoczęto w 1925 roku. Wytyczone ówcześnie trasy są w zasadzie aktualne i dzisiaj. W 1995 roku uruchomiono pierwszy odcinek metra płytkiego. Budowa metra warszawskiego mimo trudności, zwłaszcza finansowych, trwa nadal.
Do tych przykładów budownictwa podziemnego w Polsce zaliczyć można jeszcze tunel wykonany w latach pięćdziesiątych metodą górniczą w Warszawie pod dnem Wisły, zwany galerią, a służący ówcześnie do przeprowadzenia rurociągów z gorącą wodą. Później był budowany w stolicy tunel trasy W-Z oraz tunel na Wisłostradzie.
W pracy celowo pomięto problemy związane z analizą ekonomiczną, badaniami geologicznymi i geotechnicznymi. Tematyka ta jest wprawdzie bezpośrednio związana z budownictwem podziemnym, ale zachowuje również swoją odrębność. Pominięto także zagadnienia związane z trasowaniem tuneli. Są one domeną projektantów z zakresu dróg, ulic i autostrad lub dróg kolejowych, a w przypadku przewodów podziemnych specjalistów instalatorów.


Reklamy
Geobrugg Keller Soletanche MPWiK Kraków DCS Aarsleff Uponor PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję