YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
NBI Poleca


Otwarcie stacji II linii metra z perspektywy firmy ILF 2019-09-16
15 września 2019 r. kolejne stacje II linii metra w Warszawie: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka zostały oddane do użytku. Tym samym zakończyła się realizacja budowy I etapu odcinka wschodniego-północnego. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




III Warsztaty Geologii Inżynierskiej, 19-20.09.2019, Kraków 2019-09-19
Katedra Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zaprasza do udziału w III-ciej edycji Warsztatów Geologii Inżynierskiej która odbędzie się w dniach 19-20 września 2019 r.[...]


Kompozyty TWS – połączenie doskonałych parametrów mechanicznych z lekkością i wytrzymałością
Rozmowa z Izabelą Reich, kierownik Działu Sprzedaży TWS w firmie Fibrolux.[...]


Kontrakty budowlane z nową klauzulą waloryzacyjną
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – w porozumieniu z przedstawicielami branży, m.in. z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Budownictwa, a także we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Urzędem Zamówień Publicznych czy Głównym Urzędem Statystycznym – wypracowała nową klauzulę waloryzacyjną, która jest stosowana w przypadku wszystkich kontraktów podpisywanych od 21 stycznia 2019 roku.[...]


Mostostal Warszawa przebuduje dworzec PKP Gdańsk Główny
27 sierpnia 2019 roku Mostostal Warszawa SA i Polskie Koleje Państwowe SA zawarły kontrakt na przebudowę dworca kolejowego Gdańsk Główny. Wartość umowy wynosi 99,6 mln zł brutto.[...]



Podstawy budowy tuneli

Budowa tuneli przynosi następujące korzyści: w niewielkim stopniu zakłóca infrastrukturę naziemną, , powoduje małe zużycie drogiego gruntu, zapewnia w znacznym stopniu ochronę środowiska oraz terenów zamieszkanych, zwiększa komfort i prostotę rozwiązań komunikacyjnych. W Polsce budownictwo tunelowe nie było i nie jest szeroko stosowane. Wynika to w znaczniej mierze z ukształtowania powierzchni kraju; przeważająca część ma charakter równinny. O wiele szybciej rozwijają się technologie bezwykopowe, związane z wykonywaniem tuneli o małych przekrojach dla przeprowadzenia przewodów podziemnych


Informacje:

Autor: Karzimierz Furtak, Maciej Kedracki
Wydawnictwo: Politechnika Krakowska



Opis:

Kraków 2005, s. 236

Według informacji PKP w Polsce istnieją 24 tunele kolejowe, z tego 3 podwójne, dwa wąskotorowe, jeden bez torów i jeden graniczny. Projektowane i realizowane są tunele drogowe. Ponadto należy wymienić kompleks hydroenergetyczny Porąbka-Żar koło Żywca, sztolnie w Solinie i Czorsztynie oraz metro warszawskie, zarówno nieczynne tzw. głębokie, które pozostawiono własnemu losowi i niedawno trzeba było dokonać likwidacji części tuneli, jak i płytkie - budowane w ostatnich latach i obecnie.
Prace projektowe nad warszawskim metrem rozpoczęto w 1925 roku. Wytyczone ówcześnie trasy są w zasadzie aktualne i dzisiaj. W 1995 roku uruchomiono pierwszy odcinek metra płytkiego. Budowa metra warszawskiego mimo trudności, zwłaszcza finansowych, trwa nadal.
Do tych przykładów budownictwa podziemnego w Polsce zaliczyć można jeszcze tunel wykonany w latach pięćdziesiątych metodą górniczą w Warszawie pod dnem Wisły, zwany galerią, a służący ówcześnie do przeprowadzenia rurociągów z gorącą wodą. Później był budowany w stolicy tunel trasy W-Z oraz tunel na Wisłostradzie.
W pracy celowo pomięto problemy związane z analizą ekonomiczną, badaniami geologicznymi i geotechnicznymi. Tematyka ta jest wprawdzie bezpośrednio związana z budownictwem podziemnym, ale zachowuje również swoją odrębność. Pominięto także zagadnienia związane z trasowaniem tuneli. Są one domeną projektantów z zakresu dróg, ulic i autostrad lub dróg kolejowych, a w przypadku przewodów podziemnych specjalistów instalatorów.


Reklamy
Geobrugg DCS MPWiK Kraków PAM Llloyd Acoustics Uponor Basf Soletanche
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję