YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
NBI Poleca


GDDKiA: W 2021 r. przetargi na 660 km dróg 2020-09-18
W 2021 roku GDDKiA ogłosi przetargi na 660 km dróg krajowych. Będzie to w sumie 28 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras o ponad 330 km. Szacowana wartość ich realizacji to ok. 17,6 mld zł. [...]

S2 Południowa Obwodnica Warszawy




XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowo-Techniczne HYDROPREZENTACJE,12-14.10.2020, Krynica-Zdrój 2020-10-12
[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Kierowcy: beton na drogach to dobre rozwiązanie
Prawie 60% kierowców w Polsce dobrze ocenia rosnącą liczbę budowanych dróg o nawierzchniach betonowych w sieci autostrad i dróg krajowych, a prawie 50% – w sieci dróg samorządowych – tak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu 2020 r. przez firmy ARC Rynek i Opinia oraz Data Tribe. Blisko 40% użytkowników dróg wskazało, że przy wyborze rodzaju nawierzchni drogi, najważniejsze dla administracji poza ceną, powinno być obciążenie ruchem.[...]


Spacer po budowie Fabryki Norblina
Soletanche Polska w niestandardowy sposób podsumowuje prace z zakresu fundamentowania specjalistycznego na budowie Fabryki Norblina. Wykonano 1423 kolumn w technologii jet–grouting oraz 18 672 m² ścian szczelinowych. Po podziemiach obiektu oprowadza Michał Kurzeja, Kierownik Robót Soletanche Polska. Prace realizowane były w ramach kontraktu z Grupą Capital Park.[...]



Podstawy budowy tuneli

Budowa tuneli przynosi następujące korzyści: w niewielkim stopniu zakłóca infrastrukturę naziemną, , powoduje małe zużycie drogiego gruntu, zapewnia w znacznym stopniu ochronę środowiska oraz terenów zamieszkanych, zwiększa komfort i prostotę rozwiązań komunikacyjnych. W Polsce budownictwo tunelowe nie było i nie jest szeroko stosowane. Wynika to w znaczniej mierze z ukształtowania powierzchni kraju; przeważająca część ma charakter równinny. O wiele szybciej rozwijają się technologie bezwykopowe, związane z wykonywaniem tuneli o małych przekrojach dla przeprowadzenia przewodów podziemnych


Informacje:

Autor: Karzimierz Furtak, Maciej Kedracki
Wydawnictwo: Politechnika Krakowska



Opis:

Kraków 2005, s. 236

Według informacji PKP w Polsce istnieją 24 tunele kolejowe, z tego 3 podwójne, dwa wąskotorowe, jeden bez torów i jeden graniczny. Projektowane i realizowane są tunele drogowe. Ponadto należy wymienić kompleks hydroenergetyczny Porąbka-Żar koło Żywca, sztolnie w Solinie i Czorsztynie oraz metro warszawskie, zarówno nieczynne tzw. głębokie, które pozostawiono własnemu losowi i niedawno trzeba było dokonać likwidacji części tuneli, jak i płytkie - budowane w ostatnich latach i obecnie.
Prace projektowe nad warszawskim metrem rozpoczęto w 1925 roku. Wytyczone ówcześnie trasy są w zasadzie aktualne i dzisiaj. W 1995 roku uruchomiono pierwszy odcinek metra płytkiego. Budowa metra warszawskiego mimo trudności, zwłaszcza finansowych, trwa nadal.
Do tych przykładów budownictwa podziemnego w Polsce zaliczyć można jeszcze tunel wykonany w latach pięćdziesiątych metodą górniczą w Warszawie pod dnem Wisły, zwany galerią, a służący ówcześnie do przeprowadzenia rurociągów z gorącą wodą. Później był budowany w stolicy tunel trasy W-Z oraz tunel na Wisłostradzie.
W pracy celowo pomięto problemy związane z analizą ekonomiczną, badaniami geologicznymi i geotechnicznymi. Tematyka ta jest wprawdzie bezpośrednio związana z budownictwem podziemnym, ale zachowuje również swoją odrębność. Pominięto także zagadnienia związane z trasowaniem tuneli. Są one domeną projektantów z zakresu dróg, ulic i autostrad lub dróg kolejowych, a w przypadku przewodów podziemnych specjalistów instalatorów.


Reklamy
Palisander Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia Geobrugg Noe PPI Chrobok Luxo Keller
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję