REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Podpisano umowy na budowę dwóch odcinków S19

15 października 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu: Bielsk Podlaski – Boćki oraz Malewice – Chlebczyn.

 
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Grafika: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

To kolejne 37 kilometrów Via Carpatii, międzynarodowego korytarza transportowego łączącego państwa bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.

– Krok  po  kroku przybliżamy się do realizacji całej S19, której znakomita większość  będzie stanowiła międzynarodowy szlak Via  Carpatia. W tym roku zawarliśmy już dziesięć umów z  wykonawcami tej trasy. Trwają  przetargi na  sześć odcinków, a na kolejny ogłosimy jeszcze w tym roku – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego  Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. –  Cała S19 będzie  miała  długość  ponad 560  km.  Przygotowujemy dokumentację dla ostatnich ponad 60 km  w woj. mazowieckim i podkarpackim.

Po podpisaniu wyżej wymienionych umów do fazy realizacji przeszło  w tym roku już  40  zadań o łącznej długości blisko  około 515  km i wartości ponad  15,5  mld zł.

Budowa w latach 2023-2025

Odcinki, które wchodzą do realizacji w systemie „Projektuj i buduj”,  mają odpowiednio 12,2 km (Bielsk Podlaski – Boćki) oraz 25  km (Malewice – Chlebczyn). Tym samym, w woj. podlaskim i częściowo  mazowieckim,  w  realizacji  jest  118  km szlaku Via  Carpatia. 
 
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych części S19 planowane jest na II kwartał 2023 r. Zakończenie prac i oddanie odcinków do użytku przewidziane jest  w  II kwartale 2025 r. 

Poza szlakiem Via Carpatia powstaje jeszcze 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (granica z Białorusią) do Sokółki. Początkowe 5,25 km w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego), a dalsze 10,5 km w standardzie drogi ekspresowej S19.  
S19 Bielsk Podlaski – Boćki


Ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej wybuduje firma STRABAG za  ok.  309,3 mln zł.  Wykonawca ten został wyłoniony  14 września br. Stało się to  po długiej, przeszło 8-miesięcznej procedurze  przetargowej, podczas której trzykrotnie dokonywano  wyboru najkorzystniejszej oferty. Po drugim odwołaniu zakończonym  wyrokiem Krajowej  Izby Odwoławczej (KIO),  ostatecznie GDDKiA wybrała  ofertę  właśnie spółki STRABAG.

Ten fragment S19 będzie przystosowany do ciężkiego ruchu (nacisk 11,5  t/oś). Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.  Na odcinku zlokalizowano  jeden  węzeł – Boćki. 

Powstanie też pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt oraz sześć przepustów ekologicznych (dla małych zwierząt i płazów).

S19 Malewice – Chlebczyn


To  najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości  Chlebczyn i Sarnaki. Będzie miał  25,1  kilometrów długości i ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą o długości 658 metrów.

Zaplanowane są dwa węzły drogowe – Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690, oraz Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.

Na odcinku o długości 25,1  km przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Cztery przejścia dla zwierząt dużych zaprojektowane zostaną nad drogą ekspresową. Przy tym odcinku trasy S19 zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód.  Odcinek S19  Malewice – Chlebczyn  za kwotę  ok.  665,2 mln zł  wybuduje turecka firma  Kolin  İnşaat  Turizm  Sanayi  ve  Ticaret. 

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
 
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA