


























Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Podpisano umowę na budowę obwodnicy Chełmca
Krakowski Oddział GDDKiA podpisał umowę na realizację obwodnicy Chełmca w ciągu DK28. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Swietelsky Rail Polska i Swietelsky AG. Koszt wykonania prac wyniesie ok. 49,7 mln zł.


Obwodnica Chełmca połączy istniejące już obwodnice Nowego Sącza, poprawiając tym samym płynność ruchu w mieście. Zgodnie z umową, obwodnica ma powstać w ciągu 12 miesięcy od dnia jej podpisania, jednak do tego czasu nie będzie wliczony okres zimowy.
Zakres budowy
Wykonawca wyłoniony w przetargu wybuduje ok. 1,5 km odcinek drogi jednojezdniowej, dwupasowej, klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne oraz zbudowana zostanie niezbędna infrastruktura techniczna.
Przebudowany zostanie wlot ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 28 (ul. Limanowskiej) i drogi powiatowej nr 1583K, a także rondo na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej. Zaprojektowana jest również rozbudowa dróg gminnych oraz ulic: Batalionów Chłopskich, Leśna i Węgrzynek. W ramach inwestycji powstaną też chodniki i urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, osadniki i separatory).
Będzie bezpieczniej i wygodniej
Nowa obwodnica ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz przejąć ruch tranzytowy z dotychczasowego przebiegu DK28. Poprawiona zostanie przepustowość drogi oraz dzięki połączeniu wybudowanych odcinków Obwodnicy Północnej oraz nowej drogi powiatowej w kierunku Starego Sącza, uzupełniona zostanie obwodnica Nowego Sącza.
Obwodnica, poprowadzona po nowym śladzie w północnej części Chełmca, ominie jego centrum i umożliwi połączenie sieci dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza. Przyczyni się to do poprawy istniejących warunków komunikacyjnych na terenie gminy Chełmiec oraz na odcinku prowadzącym do trzeciego co do wielkości miasta województwa małopolskiego. Inwestycja znajduje się na liście zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Niezbędne decyzje już są
Decyzja środowiskowa dla tego zadania wydana została w październiku 2018 r. Od września 2019 r. trwało opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z projektem budowlanym. W listopadzie 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych, a 1 grudnia 2020 r. został złożony wniosek do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ta została wydana 28 lipca 2021 r.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl
Zakres budowy
Wykonawca wyłoniony w przetargu wybuduje ok. 1,5 km odcinek drogi jednojezdniowej, dwupasowej, klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (dwa mosty i dwa wiadukty), przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne oraz zbudowana zostanie niezbędna infrastruktura techniczna.
Przebudowany zostanie wlot ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 28 (ul. Limanowskiej) i drogi powiatowej nr 1583K, a także rondo na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K w ciągu ul. Marcinkowickiej. Zaprojektowana jest również rozbudowa dróg gminnych oraz ulic: Batalionów Chłopskich, Leśna i Węgrzynek. W ramach inwestycji powstaną też chodniki i urządzenia ochrony środowiska (ekrany akustyczne, osadniki i separatory).
Będzie bezpieczniej i wygodniej
Nowa obwodnica ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz przejąć ruch tranzytowy z dotychczasowego przebiegu DK28. Poprawiona zostanie przepustowość drogi oraz dzięki połączeniu wybudowanych odcinków Obwodnicy Północnej oraz nowej drogi powiatowej w kierunku Starego Sącza, uzupełniona zostanie obwodnica Nowego Sącza.
Obwodnica, poprowadzona po nowym śladzie w północnej części Chełmca, ominie jego centrum i umożliwi połączenie sieci dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza. Przyczyni się to do poprawy istniejących warunków komunikacyjnych na terenie gminy Chełmiec oraz na odcinku prowadzącym do trzeciego co do wielkości miasta województwa małopolskiego. Inwestycja znajduje się na liście zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Niezbędne decyzje już są
Decyzja środowiskowa dla tego zadania wydana została w październiku 2018 r. Od września 2019 r. trwało opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej wraz z projektem budowlanym. W listopadzie 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych, a 1 grudnia 2020 r. został złożony wniosek do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ta została wydana 28 lipca 2021 r.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.