YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Umowa na opracowanie dokumentacji przebudowy DK48 Dęblin – Moszczanka
17 maja 2019 r. lubelski Oddział GDDKiA podpisał z firmą Highway umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 48 na odcinku Dęblin – Moszczanka. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




fib SYMPOSIUM 2019 Concrete – innovations in materials, design and structures, 27-29.05.2019, Kraków 2019-05-27
W imieniu Komitetów Organizacyjnych i Naukowych serdecznie zapraszamy na fib SYMPOSIUM 2019 Concrete – innovations in materials, design and structures, które odbędzie się w dniach 27-29 maja 2019 r. w Krakowie. [...]


Teraz wschód Polski
Rozmowa z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA.[...]


Klęska urodzaju, czyli ciąg dalszy kłopotów firm budowlanych
Z jednej strony branża budowlana wciąż może się cieszyć z bardzo dobrej koniunktury, która wynika z wysokiej produkcji budowlanej na rynku infrastruktury, budownictwa mieszkaniowego, nieruchomości komercyjnych i przemysłowych. Z drugiej jednak strony rosnące ceny materiałów budowlanych i narastające braki pracowników skutkują poważnymi problemami finansowymi wielu przedsiębiorstw z tego sektora.[...]


Nowatorski sposób posadowienia włazów i krat – INSTALL PLUS
INSTALL PLUS to nowy system posadowienia włazów i krat, który został opracowany, opatentowany i jest powszechnie stosowany w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy Zachodniej. 30 kwietnia 2019 roku po raz pierwszy w Polsce tą metodą zainstalowano właz Rexess 2 w Piekarach Śląskich. Realizacji podjęła się firma KomunalSystem. [...]



Poczet dyrektorów administracji drogowej

Wraz z sytuacją polityczną zmieniała się centralna administracja drogowa na terenach polskich. Zmiany dotyczyły przynależności resortowej, nazwy, miejsca w hierarchii urzędowej, a co za tym idzie głównych zwierzchników: dyrektorów i naczelników.
Autor: GDDKiA



GDDKiA prześledziła dwa stulecia, od powołania Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego po Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Najtrudniejszy czas do przedstawienia to okres podległości Carskiej Rosji. Mocno zmilitaryzowana administracja zmiany przyjmowała ukazami carskimi, nie zawsze publikowanymi. Dopiero w 1862 roku Zarząd Komunikacji w Królestwie Polskim stał się prawie niezawisły od władz rosyjskich. Radość nie trwała jednak długo, bo już w 1867 r. nastąpiło faktyczne włączenie polskiej administracji w ramy carskich służb imperialnych, wciąż centralnych. Szefowie służb komunikacyjno-transportowych tego okresu byli bezwzględnie fachowcami w swojej dziedzinie i posiadali duże doświadczenie zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Często zdobyte w prestiżowym na ówczesne czasy Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu – jednej z najlepszych uczelni technicznych w Europie. Musieli cieszyć się zaufaniem Caratu, co było trudne do pogodzenia z wiarą w polskie wartości i ideały. W czasach bogatych w wydarzenia i zmiany pojawiają się zawirowania pozostające białą plamą, ale historia jest nauką, która wciąż poszukuje informacji i wiedzy.

Wraz z odzyskaniem niepodległości przez Polskę zakończył się okres stagnacji i działań zachowawczych w zakresie drogownictwa charakteryzujący wcześniejszą epokę. Rozpoczął się nowy. Z wyzwaniami których wykonania podjęły się osoby z wiarą w odrodzenie Ojczyzny, posiadając niewiele ku temu narzędzi, tworząc je w oparciu najlepsze wzorce. Okres II wojny wyrządził tak wiele zniszczeń, że kolejne podniesienie się, odbudowa i dostosowanie do potrzeb rozwijającego się świata wymagało wiele reorganizacji, plastyczności dla pełnienia służby.

W jubileuszowym roku przedstawiamy kierujących centralną administracją drogową przez minione 200 lat. (Wciąż pracujemy nad uzupełnieniem brakujących dat i nazwisk)

Franciszek Ksawery Christiani, fot. GDDKiADyrekcja Jeneralna Dróg i Mostów Królestwa Polskiego (1819 r.)
- Franciszek Ksawery Christiani, Dyrektor (10 kwietnia 1819 r. – 1832 r.)

Zarząd Komunikacji Lądowych i Wodnych Królestwa Polskiego (?)

- Franciszek Ksawery Christiani (? – 7 czerwca 1842 r.)
- Mikołaj Taniszew, Naczelnik (1842 r. – 1846 r.)

Zarząd XIII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1846 r.)

- Mikołaj Taniszew, Naczelnik (1846 r. – ?)
- Kazimierz Oleksiński, Naczelnik (? – 1855 r.)
- Mikołaj Kraft, Naczelnik (1855 r. – 1857 r.)
- Jan Smolikowski, Naczelnik (1857 r. – 1861 r.)

Zarząd VII Okręgu Komunikacji w państwie rosyjskim (1861 r.)

- Stanisław Kierbedź, Naczelnik (1861 r. – 1862 r.)

Zarząd Komunikacji Królestwa Polskiego (1862 r.)

- Stanisław Kierbedź, Naczelnik (1862 r. – 1863 r.)
- Ernest Szuberski, Naczelnik (1863 r. – 1867 r.)

Ministerstwo Komunikacji w Petersburgu, Zarząd Okręgów Komunikacji (1865 r.)

Komisja Rządowa Spraw Wewnętrznych i Duchownych (1866 r.)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w Petersburgu (1867 r.)

- Ernest Szuberski, Naczelnik (1867 r. – 1871 r.)
- Aleksander Kreisler, Naczelnik (1871 r. – 1876 r.)
- Leonard Wasilewski, Naczelnik (1876 r. – 1877 r.)

XI Okręg Komunikacji (inaczej Warszawski Okręg Komunikacji) (?)


Ministerstwo Robót Publicznych (1919 r.)

Ministerstwo Robót Publicznych, Departament Drogowy (1921 r.)

- Melchior Nestorowicz, Dyrektor (marzec 1921 r. – 1932 r. lub 1934 r.)

Ministerstwo Komunikacji, Departament Dróg Kołowych (1932 r.)

- Stefan Siła-Nowicki, Dyrektor (1932 r. – ?)
- Edmund Nowakiewicz, Dyrektor (? – 1939 r.)

Departament Dróg Publicznych przy Polskim Komitecie Wyzwolenia Narodowego w Lublinie (1944 r.)

Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Komunikacji (1945 r. – 1951 r.)

- Aleksander Gajkowicz, p.o. Dyrektor (1 marca 1945 r. – 31 marca 1946 r.)
- Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (1 kwietnia 1946 r. – 13 marca 1951 r.)

Departament Dróg Kołowych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (1951 r.)

- Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (14 marca 1951 r. – 30 października 1951 r.)

Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Transportu Drogowego i Lotniczego (?)

- Aleksander Gajkowicz, Dyrektor (1 listopada 1951 r. – 31 marca 1960 r.)
- Franciszek Koryciński, Dyrektor (około 1960 r. – 1962 r.)

Centralny Zarząd Dróg Publicznych przy Ministerstwie Komunikacji (1957 r.)

- Eugeniusz Buszma, Dyrektor (14 maja 1962 r. – 1972 r.)
- Czesław Krzywosz, Dyrektor (1972 r. – 1986 r.)

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych (1986 r.)

- Czesław Krzywosz, Dyrektor (1986 r. – 1991 r.)
- Adam Kozieł, Dyrektor (maj 1991 r. – 1994 r.)
- Tadeusz Suwara, Dyrektor (marzec 1994 r. – 2000 r.)
- Janusz Fota, Dyrektor (sierpień 2000 r. – 30 września 2001 r.)
- Aleksander Bacciarelli, p.o. Dyrektor (1 października 2001 r. – 15 października 2001 r.)
- Aleksander Bacciarelli, Dyrektor (15 października 2001 r. – 26 października 2001 r.)
- Tadeusz Suwara, Dyrektor (29 października 2001 r. – 31 marca 2002 r.)

Tadeusz Suwara, fot. GDDKiAGeneralna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (2002 r.)
- Tadeusz Suwara, Dyrektor (1 kwietnia 2002 r. – 9 lipca 2003 r.)
- Dariusz Skowroński, Dyrektor (9 lipca 2003 r.− 4 października 2004 r.)
- Edward Gajerski, Dyrektor (4 października 2004 r. − 8 grudnia 2005 r.)
- Zbigniew Kotlarek, p.o. Dyrektor (8 grudnia 2005 r. − listopad 2006 r.)
- Zbigniew Kotlarek, Dyrektor (listopad 2006 r. − 22 stycznia 2008 r.)
- Janusz Koper, Dyrektor (22 stycznia 2008 r. − 8 maja 2008 r.)
- Lech Witecki, p.o. Dyrektor (12 maja 2008 r. − 13 lutego 2014 r.)
- Ewa Tomala-Borucka, p.o. Dyrektor (13 lutego 2014 − 23 kwietnia 2015 r.)
- Tomasz Rudnicki, p.o. Dyrektor (23 kwietnia 2015 r. – 5 grudnia 2015 r.)
- Jacek Bojarowicz, p.o. Dyrektor (5 grudnia 2015 r. − 12 grudnia 2016 r.)
- Krzysztof Kondraciuk, Dyrektor (12 grudnia 2016 r. − 9 listopada 2017 r.)
- Jacek Gryga, p.o. Dyrektor (9 listopada 2017 r. − 30 sierpnia 2018 r.)
- Tomasz Żuchowski, p.o. Dyrektor (od 30 sierpnia 2018 r.)

Zdjęcia: GDDKiA





Reklamy
MPWiK Kraków Geobrugg DCS poland Basf Uponor PAM Soletanche
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję