PLK: Zwiększenie potencjału przeładunkowego stacji Terespol
PKP PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie rozbudowy torów na stacji Terespol. Inwestycja PLK poprawi ruch pociągów oraz zwiększy przepustowości w głównym korytarzu transportowym wschód – zachód.
Wzrosną przewozy m.in. między Polską a Białorusią
W ramach ogłoszonego zamówienia wykonawca przygotuje dokumentację projektową. Będą też pozyskane wszystkie decyzje administracyjne do rozbudowy stacji granicznej Terespol o 10 szerokich torów, tj. o szerokości 1520 mm i dopuszczalnym nacisku 25 t/oś. Rozbudowany układ szerokotorowy usprawni kontrolę celno-graniczną. Prace nad przygotowaniem projektu rozpoczną się w 2019 r. i zakończą w 2022 r. Zadanie zostanie sfinansowane ze środków własnych spółki. Nowe tory będą mogły przyjąć większą liczbę składów towarowych wjeżdżających do i z Białorusi, przyczyniając się do zwiększenia wymiany handlowej między Polską a Białorusią.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują również stację Terespol i zwieszają komfort obsługi pasażerów.
Większe możliwości ruchu towarowego na wschodniej granicy
Poza inwestycją na stacji Terespol, PLK realizują duży projekt, obejmujący prace w rejonie przejść granicznych. Zadania o łącznej wartości blisko 250 mln zł zapewnią płynny ruch i przejazd większej liczby pociągów. Inwestycje będą realizowane do 2023 roku. Obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury, co umożliwi lepszą obsługę towarów przewożonych koleją z Dalekiego Wschodu.
Np. na przejściu Medyka – Mościska II modernizowane są tory normalne i szerokie po polskiej stronie. Po zakończeniu robót możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów towarowych. Sprawniejszy przejazd zapewnią nowe rozjazdy i sieć trakcyjna, zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości. Do 2023 roku zaplanowano też prace na 7 odcinkach linii dojazdowych do terminali przeładunkowych. Łączny koszt inwestycji to 91 mln zł.
W 2017 roku PLK przeprowadziły prace torowe na szerokotorowych szlakach z Kobylan do Terespola i dalej do granicy z Białorusią. W ramach inwestycji za ok. 9 mln zł powstał dodatkowy tor, część torów wydłużono, przebudowano urządzenia srk. W efekcie pociągi przyspieszyły do 60 km/h (z 40 km/h). Dostosowano tory do zwiększonych nacisków i przyjmowania dłuższych składów, co podniosło możliwości transportu międzynarodowego.
W poprzednich latach PLK zwiększyły jakość połączeń na trasie z Polski do Niemiec. W 2016 r. oddano do użytku nowy most na Nysie Łużyckiej. Nowa przeprawa za 19 mln zł (netto) umożliwia przejazd pociągów z prędkością 120 km/h (z 50 km/h). Dzięki większej nośności, składy towarowe mogą wozić cięższe ładunki.
Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.