


























Spółka HOCHTIEF Polska podpisała umowę na przebudowę i rozbudowę budynku Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS. Centrum SOLARIS działa przy Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]
PKP Intercity kupuje szybkie lokomotywy
Spółki PKP Intercity i NEWAG podpisały umowę na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Pojazdy będą mogły rozwijać prędkość 200 km/h. Wartość kontraktu to ponad 250 mln zł.


Umowa zawarta między przewoźnikiem a producentem taboru z Nowego Sącza obejmuje zakup 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Kontrakt obejmuje również świadczenie usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.
Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. NEWAG jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Producent będzie też świadczył usługi utrzymania technicznego lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Najpóźniej po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania lub wcześniej, gdy pojazdy osiągną wymagane przebiegi dla tego poziomu.
- Dążymy do tego, aby kolej w Polsce była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna, a także ekologiczna. Konsekwentna realizacja strategii taborowej PKP Intercity bardzo przybliża nas do tego celu. Cieszy podpisanie przez narodowego przewoźnika kolejnej umowy, dzięki której za 2-3 lata na torach pojawią się kolejne nowoczesne lokomotywy w barwach PKP Intercity – mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
- Przywiązujemy ogromną wagę do zwiększania dostępności komunikacyjnej. Nie tylko rośnie liczba miast i miejscowości, których mieszkańcy mają już dostęp do kolei, ale również polepsza się tabor, z którego mogą korzystać pasażerowie. Jeżdżące po całej Polsce z prędkością nawet 200 km/h nowoczesne lokomotywy wielosystemowe będą kolejnym dużym krokiem w walce z wykluczeniem transportowym – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.
- Polska kolej przyspiesza. Zwiększa się komfort podróżowania, co pasażerowie odczuwają na co dzień dzięki nowym dworcom w całej Polsce i coraz większej liczbie nowoczesnych wagonów. Biorąc pod uwagę skalę działalności, ogólnopolski charakter spółki PKP Intercity i rozpoznawalność tej marki, można śmiało powiedzieć, że tabor narodowego przewoźnika jest wizytówką pozytywnych zmian w całej Grupie PKP i na całej polskiej kolei – zauważa Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.
- Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże po zmodernizowanych, a w przyszłości nowych liniach kolejowych. Pojazdy będą mogły być wykorzystywane w efektywny sposób dzięki możliwości obsługi linii kolejowych z systemami zasilania o różnych napięciach. Lokomotywy będą kierowane do obsługi zarówno tras krajowych, jak i międzynarodowych, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. Rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne będzie kolejnym krokiem na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Potężne inwestycje w lokomotywy
Podpisany właśnie kontrakt z firmą NEWAG nie jest jedynym realizowanym obecnie projektem taborowym dotyczącym lokomotyw wielosystemowych. W czerwcu br. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 63 nowoczesnych, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości co najmniej 200 km/h. Będzie to jeden z największych projektów taborowych w historii Spółki. Przewidziane jest także prawo opcji, w ramach którego przewoźnik będzie mógł zamówić maksymalnie 32 dodatkowe lokomotywy.
Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. To kolejny dużych projektów taborowych, który spółka zamierza zrealizować w ramach programu inwestycyjnego. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h.
Dodatkowo w trakcie realizacji są trzy umowy: na zakup od czeskiej firmy CZ Loko 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz na modernizację łącznie 33 lokomotyw – 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. NEWAG jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Producent będzie też świadczył usługi utrzymania technicznego lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Najpóźniej po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy okresowe na czwartym poziomie utrzymania lub wcześniej, gdy pojazdy osiągną wymagane przebiegi dla tego poziomu.
- Dążymy do tego, aby kolej w Polsce była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna, a także ekologiczna. Konsekwentna realizacja strategii taborowej PKP Intercity bardzo przybliża nas do tego celu. Cieszy podpisanie przez narodowego przewoźnika kolejnej umowy, dzięki której za 2-3 lata na torach pojawią się kolejne nowoczesne lokomotywy w barwach PKP Intercity – mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych z systemami zasilania o wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce, jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, który pozwoli na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.
- Przywiązujemy ogromną wagę do zwiększania dostępności komunikacyjnej. Nie tylko rośnie liczba miast i miejscowości, których mieszkańcy mają już dostęp do kolei, ale również polepsza się tabor, z którego mogą korzystać pasażerowie. Jeżdżące po całej Polsce z prędkością nawet 200 km/h nowoczesne lokomotywy wielosystemowe będą kolejnym dużym krokiem w walce z wykluczeniem transportowym – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech lokomotywy planowane są do obsługi połączeń w relacjach: Warszawa – Berlin, Przemyśl – Berlin, Gdynia – Berlin, Gdynia – Warszawa – Katowice – Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Poznań, Warszawa – Wrocław, Warszawa – Katowice, Warszawa – Kraków.
- Polska kolej przyspiesza. Zwiększa się komfort podróżowania, co pasażerowie odczuwają na co dzień dzięki nowym dworcom w całej Polsce i coraz większej liczbie nowoczesnych wagonów. Biorąc pod uwagę skalę działalności, ogólnopolski charakter spółki PKP Intercity i rozpoznawalność tej marki, można śmiało powiedzieć, że tabor narodowego przewoźnika jest wizytówką pozytywnych zmian w całej Grupie PKP i na całej polskiej kolei – zauważa Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.
- Możliwości nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych pozwolą na szybsze podróże po zmodernizowanych, a w przyszłości nowych liniach kolejowych. Pojazdy będą mogły być wykorzystywane w efektywny sposób dzięki możliwości obsługi linii kolejowych z systemami zasilania o różnych napięciach. Lokomotywy będą kierowane do obsługi zarówno tras krajowych, jak i międzynarodowych, co da nam możliwość rozszerzenia oferty połączeń zagranicznych. Rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne będzie kolejnym krokiem na naszej drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Potężne inwestycje w lokomotywy
Podpisany właśnie kontrakt z firmą NEWAG nie jest jedynym realizowanym obecnie projektem taborowym dotyczącym lokomotyw wielosystemowych. W czerwcu br. PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 63 nowoczesnych, wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o prędkości co najmniej 200 km/h. Będzie to jeden z największych projektów taborowych w historii Spółki. Przewidziane jest także prawo opcji, w ramach którego przewoźnik będzie mógł zamówić maksymalnie 32 dodatkowe lokomotywy.
Kolejne 45 lokomotyw wielosystemowych wzmocni flotę przewoźnika w ramach projektu zakupu pojazdów wraz z 38 siedmiowagonowymi składami piętrowymi typu push-pull, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. To kolejny dużych projektów taborowych, który spółka zamierza zrealizować w ramach programu inwestycyjnego. Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h.
Dodatkowo w trakcie realizacji są trzy umowy: na zakup od czeskiej firmy CZ Loko 10 manewrowych lokomotyw spalinowych oraz na modernizację łącznie 33 lokomotyw – 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.