REKLAMA
Kolej Wiadomości
6 Minut czytania

Pierwsze wagony COMBO dla PKP Intercity

Spółka PKP Intercity odebrała pierwsze 4 z 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO, które dla przewoźnika modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki.

 
Zdjęcie: PKP Intercity
Zdjęcie: PKP Intercity
Z pojazdów o podwyższonym standardzie pasażerowie będą korzystać na wielu popularnych trasach. Wagony są w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. PKP Intercity planuje zintensyfikować działania na rzecz tej grupy pasażerów, czego wyrazem jest przystąpienie przewoźnika do programu Dostępność Plus.

Wagony typu 111A-30 COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

– Stale rosnąca jakość usług sprawi, że pasażerowie będą chętnie wracać na kolej po czasowym spadku zapotrzebowania na podróże spowodowanym pandemią. Coraz wyższy komfort podróżowania zapewnią takie nowoczesne wagony jak COMBO, które zaczynają zasilać flotę PKP Intercity. Co bardzo ważne, pojawienie się tych pojazdów to istotny krok w zwiększaniu dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnościami. Nie ustają nasze dążenia do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, a także dostępna kolej –
mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

PKP Intercity i Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki podpisały kontrakt na modernizację 40 wagonów w kwietniu 2018 roku. W listopadzie tego samego roku przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzył zamówienie o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła wówczas z 207,6 mln zł brutto do 310 mln zł brutto i objęła dostawę łącznie 60 wagonów. Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także późniejsze przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania. Odbiór wszystkich 60 wagonów przewidziany jest do końca grudnia 2021 roku.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy


Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

– To kolejny projekt modernizacji wagonów współfinansowany funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko, którego realizację wspiera Centrum Unijnych Projektów Transportowych. PKP Intercity podpisało umowy na ponad 650 mln zł dofinansowania, które istotnie przyczyniają się do zwiększania komfortu podróżowania koleją –
mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wagony przystosowane do potrzeb dla osób z niepełnosprawnościami


Wagony COMBO posiadają liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Znajduje się w nich specjalny przedział dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Przedział posiada dwa pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz dużą śmietniczkę. Rampa pozwoli osobom poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

PKP Intercity przystępuje do programu Dostępność Plus


PKP Intercity przystąpiło do partnerstwa w ramach programu Dostępność Plus. Podpisy pod deklaracją partnerstwa złożył Zarząd PKP Intercity. Celem koordynowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej programu jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Program koncentruje się na dostosowaniu przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli. Poprzez podpisanie porozumienia przewoźnik zobowiązuje się do poszerzania swoich działań na rzecz osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z niepełnosprawnościami, czy seniorów.

– Polska kolej zmienia się na naszych oczach. To nie tylko inwestycje w modernizację linii kolejowych, dworców i nowoczesny tabor, zwiększający komfort podróżowania. To także zwiększanie dostępności kolei po to, aby w sposób bezpieczny i wygodny mogło z niej korzystać jak najwięcej pasażerów. Polska kolej ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru, a stałe zwiększanie jej dostępności dla ogółu społeczeństwa to element pełnionej misji publicznej –
przekonuje Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. i Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.

Według planów w 2021 roku flota PKP Intercity zostanie wzmocniona łącznie blisko 150 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami. Wszystkie z nich będą spełniać wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a część z nich, w tym właśnie wagony COMBO, będzie przystosowana również dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

– Realizując największy program inwestycyjny w historii naszej Spółki unowocześniamy tabor z myślą o różnych grupach podróżnych, ich preferencjach oraz potrzebach. Wśród nich są osoby z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Po 2023 roku w każdym pociągu PKP Intercity będzie przestrzeń przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Duży udział w tym będą mieć wagony COMBO, których odbiory rozpoczęliśmy i które sukcesywnie będą wzmacniać naszą flotę. Przystąpienie do programu Dostępność Plus to deklaracja i zobowiązanie z naszej strony do intensyfikacji działań w obszarze zapewniania dostępności do naszych usług absolutnie wszystkim pasażerom –
deklaruje Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Wagony z certyfikatem przyznanym przez Fundację Integracja


Wagony COMBO jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały – jako pierwszy w Polsce przewoźnik – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja. Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych czy podróżujących z dziećmi. Certyfikacja wagonów COMBO była poprzedzona skomplikowanym, specjalistycznym audytem, przeprowadzonym przez doświadczonych ekspertów Integracji.

– Jesteśmy usatysfakcjonowani współpracą z PKP Intercity, cieszymy się z wprowadzonych rozwiązań i pozostajemy z nadzieją, że śladem największego polskiego przewoźnika podążą inni organizatorzy transportu w naszym kraju –
powiedziała Ewa Pawłowska, Prezes Zarządu Fundacji Integracja.

Fundacja Integracja od 2013 roku przyznaje certyfikaty „Obiekt bez barier”, poprzedzone specjalistycznymi audytami dostępności architektonicznej. Otrzymało je dotąd ponad 300 obiektów w całej Polsce, w tym m.in.: Lotnisko Chopina, Pałac Prezydencki, Kancelaria Sejmu RP.

Tekst: PKP Intercity S.A.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA