YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


W Sztokholmie o BRD
W dniach 19-20 lutego 2020 roku w Sztokholmie odbyła się 3 edycja konferencji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego Global Road Safety 2020. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. [...]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019




XXXII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych” 24-27.02.2020 oraz V Warsztaty modelowania komputerowego w geotechnice, 27-29.02.2020, Korbielów 2020-02-24
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów zapraszają środowisko naukowców i projektantów do uczestnictwa w XXXII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych”, która odbędzie się w dniach 24-27 lutego 2020 r. w Korbielowie. W dniach 27-29 lutego 2020 r. w Korbielowie odbędzie się V edycja Warsztatów modelowania komputerowego w geotechnice.[...]


Bezpieczeństwo to inwestycja w człowieka
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. BHP w firmie Warbud SA.[...]


Blisko co trzeci przedsiębiorca ma kłopoty z płynnością. W 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc firm
Część polskich firm ma spory problem z utrzymaniem płynności finansowej rozumianej, jako regulowanie na czas swoich zobowiązań. Jak wskazuje badanie BIG InfoMonitor, dla 16 proc. przedsiębiorstw są to duże lub regularnie powracające kłopoty. Najbardziej zagrożone są podmioty z branży transportowej i handlowej. Problemy z płynnością mogą przełożyć się na relacje biznesowe, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finansowej ruiny. Tylko w 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc podmiotów.[...]


Budowa wodociągu w ciągu obwodnicy Gliwic
Gliwice to jedno z lepiej skomunikowanych miast w Polsce. Na terenie Gliwic zlokalizowane są dwie autostrady – A1 i A4, które przecinają się na największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju – węźle autostradowym Gliwice Sośnica. Przez Gliwice przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, łącząca główne miasta na Śląsku. Obecnie jest budowana nowoczesna miejska obwodnica, która ma usprawnić warunki komunikacyjne terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Wzdłuż obwodnicy powstaje rurociąg wodociągowy o średnicy DN 400 i DN 200 z żeliwa sferoidalnego.[...]



Pierwsze elementy TBM niebawem w Łodzi

Jeszcze w tym miesiącu do Łodzi dotrą pierwsze elementy tarczy TBM. Trwa budowa komory startowej maszyny. Prace w tunelu podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec ruszy wiosną 2020 r.



 Tarcza TBM, fot. PKP PLK
Budowa tunelu średnicowego jest kontynuacją prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja, realizowana z Krajowego Programu Kolejowego stworzy efektywny system krajowych, regionalnych i aglomeracyjnych połączeń. Tunel otworzy Łódź. Skróci się czas przejazdu, bowiem przez centrum Łodzi będą jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne w kierunku wschód – zachód i północ – południe.

W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum w październiku 2019 r. zmieniło lidera. Poprawiło się tempo przygotowania placu budowy komory startowej. Nadrabiane zaległości.

- Po zmianie lidera konsorcjum prowadzącego budowę łódzkiego tunelu na PBDiM prace są kontynuowane sprawniej. Wykonawca organizuje teraz transport maszyn i w 2020 r. będzie rozpoczynał drążenie tuneli –
powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Tarcza TBM to maszyna o długości 95 m i średnicy 8,76 m. Pierwsze elementy maszyny, bębny do zwijanych instalacji kablowych – elektrycznych i hydraulicznych, trafią do Łodzi pod koniec grudnia. Największym wyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jest osadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialna będzie specjalistyczna firma. Wszystkie dostawy zakończą się w styczniu. Następnie elementy będą montowane w komorze startowej.

Tarcza TBM przygotuje 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km. W listopadzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta jej przygotowanie do pracy.

W grudniu wykonawcy rozpoczęli budowę ścian szczelinowych na terenie byłych ogródków działkowych między ul. Stolarską i Odolanowską. Zakończyły się roboty przygotowawcze związane z rozbiórką zabudowań, wycinką drzew i krzewów oraz usuwaniem kolizji z podziemną infrastrukturą.

Ściany szczelinowe powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzana zostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposób powstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop przed osuwaniem się ziemi. Docelowo komora dla maszyny drążącej podziemny tunel w Łodzi będzie miała maksymalnie 26,5 m głębokości oraz 30 m szerokości.

Realizacja prac


Wykonawca planuje zabudowę tarczy do marca, a następnie stopniowo prace w tunelu. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu.

- Będziemy prowadzić wszystkie niezbędne badania i pomiary m.in. pomiary drgań. Szczególną uwagę zwrócimy na stan techniczny obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie też prowadzony stały monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską –
powiedział Mariusz Serżysko, członek Zarządu Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.

Tunel, który łączy Polskę


Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samą metodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie linia osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce


Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł. PLK podpisały w grudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r.

Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.





Reklamy
Uponor PAM MPWiK Kraków Geobrugg Warbud DCS Amiblue Soletanche
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję