Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


DK11 rondo Janiska – węzeł Kołobrzeg Wschód
Kołobrzeg będzie lepiej skomunikowany z drogą ekspresową S6. GDDKiA podpisała kontrakt na budowę odcinka DK11, łączącego węzeł S6 Kołobrzeg Wschód z wybudowanymi w latach wcześniejszych odcinkami obwodnicy Kołobrzegu. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


STRABAG rozbudował ul. Puławską w Piasecznie
1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]



Pandemia zwiększyła problem wykluczenia transportowego

Problem wykluczenia transportowego może dotykać nawet kilkanaście milionów Polaków. Częściowo miał go rozwiązać wprowadzony w 2019 r. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, w ramach którego rząd dopłaca do lokalnych połączeń, żeby zapewnić ich opłacalność.



  Zdjęcie: Newseria.pl
W związku z  pandemią kwota tej dopłaty została znacząco zwiększona, co skutkowało wzrostem zainteresowania ze strony organizatorów publicznego transportu, którzy sukcesywnie uruchamiają nowe linie. - Takich linii w  tej chwili jest już ponad 4 tys., co oznacza, że program się rozwija – mówi Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Rzecznik Praw Obywatelskich ocenia jednak, że fundusz nie  do końca rozwiązał problem wykluczenia transportowego.

- Są kierowane programy, które mają przeciwdziałać problemowi wykluczenia komunikacyjnego. Te działania są prowadzone, począwszy od inwestycji w  infrastrukturę kolejową i  drogową na wszystkich poziomach zarządców dróg – od autostrad, poprzez drogi szybkiego ruchu, aż  po drogi wojewódzkie, powiatowe, gminne i  lokalne. Poza tym jest też wsparcie z  Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dla  samorządów, które chcą prowadzić aktywną politykę przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i  organizować zbiorowe przewozy autobusowe –
  wymienia w  rozmowie z  agencją Newseria Biznes Andrzej Bittel, sekretarz stanu w  Ministerstwie Infrastruktury i  pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych działa od lipca 2019 roku. Jego celem jest zapewnienie dostępności publicznego transportu autobusowego poprzez rozwiązanie problemu niewystarczających środków na realizację tego zadania w  budżetach samorządów. Zgodnie z  przepisami wojewoda zawiera z  organizatorem publicznego transportu umowy o  dopłatę na dany rok budżetowy. W związku z  pandemią COVID-19 wysokość tej dopłaty została zwiększona z  0,80 do 3 zł do 1 wozokilometra. To skutkowało wyraźnym wzrostem zainteresowania ze strony organizatorów publicznego transportu, którzy sukcesywnie uruchamiają nowe linie komunikacyjne. Dlatego resort infrastruktury ma w  planach utrzymanie tej podwyższonej stawki dopłaty.

- To jest doskonała informacja oznaczająca, że pieniądze, które dał do dyspozycji rząd, przełamują barierę wstępu na ścieżkę budowania systemu komunikacji zbiorowej. Jest bezpieczeństwo, że ta dopłata do deficytu jest ustalona, wiadomo, jaka ona będzie, można to policzyć i  zorganizować –
mówi wiceminister infrastruktury. - Z  całą pewnością chcemy wprowadzić umowy wieloletnie i  3 zł na dofinansowania do deficytu na najbliższe lata. Natomiast jeśli chodzi o  schemat, tu już jest potrzebny dialog ze stroną samorządową. Wspólnie musimy wypracować rozwiązania, bo jeżeli one zostaną przedstawione tylko przez  stronę rządową, to samorządom nie  będą się podobać.
  Zdjęcie: IsraaTorres, pixabay.com
Pełnomocnik wskazuje, że skoordynowanie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych z  przewozami kolejowymi może pozwolić na rzeczywiste usprawnienie ruchu regionalnego i  rozwiązanie problemu ograniczonej dostępności transportu.

- W transporcie liczy się współpraca i  konstruowanie pewnego schematu, który będzie się wzajemnie napędzał –
mówi Andrzej Bittel. - Bardzo ważna jest rola organizatorów regionalnych przewozów kolejowych, którzy aktywną polityką mogą doprowadzić do zwiększenia liczby pasażerów w  komunikacji kolejowej poprzez włączenie w  ten system przewozów autobusowych w  ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W niektórych województwach już tak się dzieje i  to pozwala uzyskać efekt synergii.

Na problem wykluczenia komunikacyjnego w  Polsce zwrócił niedawno uwagę Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek, który na początku października napisał w  tej sprawie również do ministra rolnictwa i  rozwoju wsi. Jak wskazał, już od 2015 roku wykluczenie transportowe mieszkańców mniejszych miejscowości to jeden z  najczęściej podnoszonych problemów podczas spotkań regionalnych RPO w  całej Polsce.

Im dalej od metropolii, tym częściej mieszkańcy wsi wskazują na liczne niedogodności z  tym związane – utrudniony dostęp pacjentów do opieki zdrowotnej lub rehabilitacji czy trudności w  dojeździe do pracy osób niedysponujących prywatnym samochodem. Brak publicznych połączeń sprawia też, że uwięzieni w  domach pozostają seniorzy, osoby z  niepełnosprawnościami i  ich opiekunowie, a dzieci mają ograniczony dostęp do edukacji. RPO zwrócił uwagę, że w  czasie pandemii – przez  bankructwa części przewoźników oraz  redukcję liczby tras, przystanków i  częstotliwości kursowania – te problemy jeszcze się nasiliły. W ocenie RPO Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych ich nie  rozwiązał, co pokazuje liczba skarg zgłaszanych do biura rzecznika.

- W tej chwili toczy się debata na temat zmiany ustawy o  transporcie zbiorowym, podsumowująca 10 lat jej obowiązywania i  dotycząca tych elementów, które można ulepszyć. Niezbędna jest współpraca między stroną rządową i  samorządową, żeby wypracować nowy model. Po 10 latach można już uznać, że niektóre zapisy były nadmiarowe i  trzeba je zmieniać, dyskutujmy nad tym –
mówi Andrzej Bittel.

W ostatnich latach powstało już co najmniej kilka projektów nowelizacji ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym, ale po etapie konsultacji wszystkie trafiały do kosza. Obecnie Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejną propozycją, ale szczegółów na razie brak.

Opublikowany w  2019 roku raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego („Transport inkluzywny. Rola polityki transportowej w  kształtowaniu zrównoważonego rozwoju kraju”) pokazuje, że transport jest ściśle powiązany z  rynkiem pracy i  rozwojem gospodarczym. Jednak w  Polsce dostępność usług transportowych wciąż jest ograniczona, co odbija się m.in. na sytuacji gospodarstw domowych, które na wydatki z  tym związane przeznaczają średnio ok. 13 proc. swoich budżetów.

Źródło: tekst Newseria.pl
 




Reklamy
Keller Geobrugg Soletanche SG Pam Porr Wodociągi Miasta Krakowa GEO-Instruments
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję