Otwarto oferty na projekt i budowę S17 Zamość Południe – Tomaszów Lubelski
22 kwietnia br. lubelski Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 na odcinku Zamość Południe – Tomaszów Lubelski. W przetargu wpłynęło 9 ofert.
Odcinek Zamość Południe – Tomaszów Lubelski będzie liczył ok. 18,5 km i przebiegać będzie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17 po jej wschodniej stronie. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego, która jest w eksploatacji (udostępniona została pierwsza nitka, trwa budowa drugiej).
Złożone oferty będą oceniane pod względem trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.) oraz terminu realizacji kontraktu (10 proc.). Budżet GDDKiA na realizację tej inwestycji to 838,69 mln zł.
Oferty
– Kolin İnşaat Turizm Sanayi Ve Ticaret – ok. 822,5 mln zł
– Budimex – ok. 830,1 mln zł
– konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider), Acciona Construcción (partner) – 830,6 mln zł
– Stecol Corporation – ok. 868,5 mln zł
– Mota-Engil Central Europe – ok. 940,7 mln zł
– Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – ok. 955,9 mln zł
– konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones (partner) – ok. 969,8 mln zł
– konsorcjum firm NDI (lider), NDI Sopot, SP Sine Midas Stroy, SP Sine Midas Stroy Oddział w Polsce, Fabe Polska (partnerzy) – ok. 982,1 mln zł
– konsorcjum firm Unibep (lider), Budrex, Value Engineering (partnerzy) – ok. 999,1 mln zł
Przetargi na odcinki S17
Przetargi na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi S17 między Zamościem a Hrebennem ogłoszono w grudniu ubiegłego roku. Z uwagi na trudną sytuację geopolityczną (wojna w Ukrainie i jej wpływ na gospodarkę) GDDKiA przedłużyła termin składania ofert. Pozwoliło to na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i optymalne skalkulowanie ryzyk przez wykonawców.
Wartość złożonych ofert może wskazywać na zmianę podejścia potencjalnych wykonawców do wyceny prac. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, gdy branża budowlana mierzyła się ze skutkami pandemii koronawirusa, w przetargach GDDKiA obserwowano trend, w którym oferty opiewały znacznie poniżej szacunków GDDKiA – nawet do 50 proc. Często składane były również oferty, których wartość odpowiadała 60-80 proc. szacunków GDDKiA.
Ze swojej strony GDDKiA niezmiennie apelowała do wykonawców, aby rzetelnie podchodzili do wyceny składanych ofert, odpowiednio kalkulowali ryzyka oraz brali pod uwagę dostępność towarów, usług i pracowników na rynku. Jednak przez kilkanaście miesięcy sytuacja nie ulegała zmianie.
Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/