


























Międzynarodowa konferencja Europa Karpat zgromadziła polityków, naukowców i samorządowców z krajów regionu karpackiego: Polski, Ukrainy, Słowacji, Czech, Litwy, Węgier, Rumunii, Mołdawii, a także przedstawicieli Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Otwarto oferty na budowę drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej
GDDKiA otwarła oferty w w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w ciągu DK73. W przetargu wpłynęło 7 ofert.

Trwa realizacja pierwszego etapu inwestycji. Docelowo obwodnica będzie miała ponad 8,5 km.
Oferty złożone przez wykonawców opiewają na kwoty od 214,1 mln zł (konsorcjum FABE POLSKA, „SP” SINE MIDAS STROY” i DAMPAK) do 307,4 mln zł (konsorcjum Swietelsky Rail Polska, Swietelsky AG z siedzibą w Linz i „Budromost-Starachowice”) i wszystkie mieszczą się w kwocie, jaką GDDKiA przeznaczyła na realizację inwestycji. Wszyscy wykonawcy zaoferowali zaprojektowanie i wybudowanie drogi w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót. Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej.
Po nowym śladzie
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z budowanym obecnie pierwszym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.
Dwie estakady
Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in.:
- estakada nad rzeką Czarna Nida z funkcją przejścia dla zwierząt o długości ok. 0,5 km,
- estakada nad rzeką Morawka z funkcją przejścia dla zwierząt dużych o długości ok. 350 m,
- most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt,
- wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 0369T,
- podziemne przejście dla pieszych.
Pierwszy odcinek w realizacji
Aktualnie trwa budowa pierwszego odcinka obwodnicy Morawicy od granicy miasta Kielce do miejscowości Brzeziny. W tym miesiącu planowane jest m.in. układanie nawierzchni na jezdni wschodniej ciągu głównego budowanej trasy. Zgodnie z umową I etap inwestycji powinien zakończyć się wiosną 2022 r. Obecnie na tym odcinku ruch w obu kierunkach odbywa się przebudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy. Realizowane są roboty montażowe. Od zeszłego roku piesi korzystają z oddanej przed terminem kładki w Bilczy.
Szybciej i bezpieczniej
Docelowo, po wybudowaniu obu odcinków, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku drogi krajowej nr 73, która łączy węzeł Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku).
Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/
Oferty złożone przez wykonawców opiewają na kwoty od 214,1 mln zł (konsorcjum FABE POLSKA, „SP” SINE MIDAS STROY” i DAMPAK) do 307,4 mln zł (konsorcjum Swietelsky Rail Polska, Swietelsky AG z siedzibą w Linz i „Budromost-Starachowice”) i wszystkie mieszczą się w kwocie, jaką GDDKiA przeznaczyła na realizację inwestycji. Wszyscy wykonawcy zaoferowali zaprojektowanie i wybudowanie drogi w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót. Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej.
Po nowym śladzie
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 73 o długości ok. 4,4 km, biegnący nowym śladem i stanowiący fragment obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) będzie skomunikowana z budowanym obecnie pierwszym 4-kilometrowym odcinkiem obwodnicy Morawicy w śladzie istniejącej DK73. W ramach drugiego etapu inwestycji planowana jest budowa i przebudowa skrzyżowań oraz dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego.
Dwie estakady
Zaprojektowane i wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, m.in.:
- estakada nad rzeką Czarna Nida z funkcją przejścia dla zwierząt o długości ok. 0,5 km,
- estakada nad rzeką Morawka z funkcją przejścia dla zwierząt dużych o długości ok. 350 m,
- most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt,
- wiadukt drogowy nad drogą powiatową nr 0369T,
- podziemne przejście dla pieszych.
Pierwszy odcinek w realizacji
Aktualnie trwa budowa pierwszego odcinka obwodnicy Morawicy od granicy miasta Kielce do miejscowości Brzeziny. W tym miesiącu planowane jest m.in. układanie nawierzchni na jezdni wschodniej ciągu głównego budowanej trasy. Zgodnie z umową I etap inwestycji powinien zakończyć się wiosną 2022 r. Obecnie na tym odcinku ruch w obu kierunkach odbywa się przebudowaną zachodnią jezdnią obwodnicy. Realizowane są roboty montażowe. Od zeszłego roku piesi korzystają z oddanej przed terminem kładki w Bilczy.
Szybciej i bezpieczniej
Docelowo, po wybudowaniu obu odcinków, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku drogi krajowej nr 73, która łączy węzeł Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas podróżowania tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica. Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku).
Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/

- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.