Otwarto dworzec w Imbramowicach
26 lutego spółka PKP otwarła dla podróżnych przebudowany dworzec kolejowy w Imbramowicach. To już 12 obiekt zmodernizowany na Dolnym Śląsku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.
Imbramowicki dworzec zyskał całkowicie nowy wygląd. Zawdzięcza go m.in. elewacji, którą wykonano z blachy tytanowo-cynkowej oraz przeszklonej fasadzie. W zachodniej części budynku wykonano nowe, główne wejście z zadaszeniem. Dotychczasowe wejście do budynku od strony północnej zostało zachowane – będzie pełniło funkcję ewakuacyjną. Obiekt zyskał również dodatkową kondygnację z przeznaczeniem na pomieszczenie techniczne. W ramach prac inwestycyjnych na dworcu wymieniono też dotychczasowe instalacje oraz okna, drzwi, konstrukcję i poszycie dachu.
Na nowo zagospodarowano teren przed dworcem. Budynek zyskał dodatkowe zewnętrzne oświetlenie. Niedaleko głównego wejścia wykonano 7 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym jedno dla osób z niepełnosprawnościami, jedno dla rodziny z dzieckiem oraz jedno miejsce przeznaczone na krótki postój, tzw. kiss&ride. Koło dworca zamontowano również wiatę rowerową wyposażoną w 10 stojaków. Pojawiły się też ławki i kosze na śmieci.
– Imbramowice to kolejna mała miejscowość, która zyska dzięki działaniom polskiego rządu dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej, umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Cieszę się, że prace nad nowoczesnym dworcem kolejowym zostały poprowadzone przez wykonawcę tak sprawnie. Inwestycja nadzorowana przez PKP S.A. została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizację do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Modernizacja dworca w Imbramowicach to przykład sprawnie przeprowadzonej inwestycji. Prace budowlane trwały niewiele ponad rok, a ich efektem jest estetyczny, nowoczesny budynek dostosowany do potrzeb wszystkich grup podróżnych. To kolejny obiekt, dzięki któremu zwiększa się komfort podróżowania koleją po Polsce – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. – W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na terenie Dolnego Śląska przebudowywanych jest jeszcze 5 dworców – Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Szklarska Poręba Górna, Wałbrzych Główny i Węgliniec – dodaje.
Obiekt został w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Zlikwidowano dotychczasowe bariery architektoniczne. Wewnątrz pojawiły się ścieżki i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących oraz oznaczenia w alfabecie Braille’a. Z myślą o osobach niedosłyszących założono pętlę indukcyjną. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowano też toalety w budynku.
– Cieszymy się, że na mapie kolejowej Polski przybywa obiektów zmodernizowanych dzięki dofinansowaniu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Już ponad 37 mld zł unijnego dofinansowania z perspektywy 2014-2020 trafiło na inwestycje kolejowe w Polsce. Środki unijne znacząco przyczyniają się do odnowy i unowocześnienia wizerunku polskiej infrastruktury kolejowej. Przebudowany, odnowiony w formule proekologicznej i dostosowany do potrzeb wszystkich grup podróżnych, również tych z niepełnosprawnościami, dworzec kolejowy w Ibramowicach stanowi przykład takiej właśnie inwestycji – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w ramach inwestycji dworzec stał się również bardziej ekologiczny. Zamontowano w nim nowe, energooszczędne oświetlenie z automatyka sterującą. Aby ograniczyć straty ciepła, budynek ocieplono oraz zamontowano w nim okna i drzwi o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Ekologiczne będzie również ogrzewanie, które zapewni zainstalowana pompa ciepła. Nadzór nad wszystkimi urządzeniami i systemami na dworcu zapewni BMS (Building Management System), który także przyczyni się do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody. Nad bezpieczeństwem podróżnych czuwać będzie system monitoringu, a także systemy kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu.
Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm NT SYSTEM Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku i Solar System Sp. z o.o. z siedzibą w Jeleniej Górze. Za projekt odpowiada An Archi Group Sp. z o.o. Koszt całej inwestycji wyniósł 6,4 mln zł brutto. Przebudowa była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tekst: PKP S.A.