REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto dworzec Kuźnica Białostocka

Charakterystyczna pomarańczowo-szara elewacja, nowocześnie zaaranżowana przestrzeń obsługi podróżnych oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa – to wszystko efekty zakończonej przebudowy dworca Kuźnica Białostocka.

 
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
19 lipca 2022 roku dworzec został otwarty dla podróżnych.

Inwestycja realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem z budżetu państwa trwała nieco ponad dwa lata. W tym czasie wygląd zmieniła elewacja dworca. Wykonano ją z płyt systemowych w kolorach melanżowo-szarym oraz pomarańczowym, co nadało obiektowi charakterystycznego wyglądu. W szarej kolorystyce utrzymano również nowe okna i drzwi. Nowym akcentem są podświetlane napisy z nazwą dworca oraz iluminacja podkreślająca jego bryłę w nocy.

Wiele zmian zaszło wewnątrz budynku. Nowocześnie urządzono strefę obsługi podróżnych, która znajduje się na parterze budynku. Na ścianach i charakterystycznych kolumnach dominują melanżowe szarości przypominające wyglądem beton architektoniczny, przełamane bielą posadzki oraz sufitu. W klimatyzowanym holu-poczekalni podróżni znajdą ławki, tzw. przysiadki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, defibrylator oraz zegar. Dworzec wyposażono również w nowy system informacji głosowej, dzięki czemu komunikaty są lepiej słyszalne. W sąsiedztwie holu zlokalizowano toalety dla podróżnych oraz pomieszczenie dla kasy biletowej. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmują biura Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej oraz PKP CARGO.

– Otwarcie dworca w Kuźnicy Białostockiej to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej miejscowości w województwie podlaskim zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się wizytówką Kuźnicy, centrum lokalnej społeczności oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją –
mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Kuźnica Białostocka to drugi dworzec w województwie podlaskim otwarty w tym roku w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Choć znajduje się on w niewielkiej miejscowości, to jest to obiekt niezwykle ważny, bo położony tuż przy naszej wschodniej granicy. Po modernizacji jest na nim zapewniony komfort nie tylko podróżnym korzystającym z kolei, ale również służbom, które mają w nim siedzibę –
mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec po przebudowie jest w pełni przystosowany dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wdrożono ułatwiające korzystanie z dworca rozwiązania techniczne, takie jak m.in. ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz drzwi automatyczne prowadzące do holu dworca.

Dzięki inwestycji zwiększył się również poziom bezpieczeństwa w budynku i w jego bezpośrednim otoczeniu. Było to możliwe po zamontowaniu nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Podczas inwestycji wdrożono również rozwiązania przyjazne środowisku. Przeprowadzono kompleksową termomodernizację budynku, ocieplając go oraz wymieniając ślusarkę okienną i drzwiową na nową. Nad wejściami do holu pojawiły się kurtyny powietrzne ograniczające, w szczególności w zimie, wychładzanie strefy obsługi podróżnych. Warto wspomnieć również o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Management System), który steruje urządzeniami i   instalacjami na dworcu, dbając jednocześnie o optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej.

Sporo zmian czeka na podróżnych również przed budynkiem. Wymieniono nawierzchnię parkingu oraz chodników. Na nowo zaaranżowano skwer znajdujący się na północ od dworca, gdzie stworzono przestrzeń rekreacyjną z alejkami spacerowymi, ławkami oraz zielenią.

Koszt prac budowlanych związanych z przebudowa dworca Kuźnica Białostocka to nieco ponad 22 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych była firma Merx Sp. z o.o. z Warszawy, a projekt przebudowy dworca opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji AllPlan sp. z o.o. z Bydgoszczy.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA