


























Zdemontowana już została konstrukcja wiaduktu kolejowego nad DK61 w Wieliszewie. Rozebrane zostały także przyczółki obiektu. Zgodnie z planem 7 lipca ruch w ciągu DK61 pomiędzy rondem w Zegrzu a ul. Wczasową zostanie wznowiony. [...]




[...]


Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Kuliczkowskim, byłym prezesem zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, cenionym w Polsce i na świecie specjalistą w zakresie. [...]


Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce 2022–2029, po dobrym początku 2022 r. perspektywy dla budownictwa na dalszą część roku rysują się mniej optymistycznie. Do oczekiwanego spowolnienia w sposób pośredni przyczyni się wojna w Ukrainie, która potęguje już wcześniej obserwowane na rynku problemy, takie jak rosnące ceny surowców, materiałów i nośników energii czy niedobór pracowników.[...]


25 czerwca 2022 r. konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. oddało do użytku 12-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S14, od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, stanowiącej południowy fragment zachodniej obwodnicy Łodzi.[...]
Otwarto dworce w Kątach Wrocławskich i Smolcu
Komfortowe, spełniające współczesne standardy obsługi podróżnych, a także przebudowane z dbałością o detale i historyczny charakter – takie są dworce w Kątach Wrocławskich i Smolcu, które 29 stycznia zostały otwarte dla podróżnych.


Przebudowa obydwóch dworców rozpoczęła się jesienią 2019 roku. W niecałe półtora roku obiekty oraz ich najbliższe otoczenie przeszyły kompletną metamorfozę z poszanowaniem ich zabytkowej architektury. Renowacji poddano elewacje budynków wraz detalami architektonicznymi, które podkreśliły nowe iluminacje. Prace zostały wykonane z dbałością o szczegóły. Na pochodzącym z 1920 roku dworcu w Kątach Wrocławskich, po przeprowadzonych badaniach konserwatorskich, przywrócono oryginalną kolorystkę elewacji oraz stolarki okiennej i drzwiowej. Nie było to łatwe zadanie z uwagi na wielokrotne przemalowania. Ostatecznie ściany elewacji pomalowano na kolor jasnozielony, któremu towarzyszą białe sztukaterie oraz ciemnobrązowa stolarka okienna i drzwiowa. Podczas renowacji dworca poddano rekonstrukcji dwa drewniane wiatrołapy zlokalizowane przy wejściach od strony peronów i miasta. Dawny blask odzyskała również ceglana elewacja pochodzącego z 1843 roku dworca w Smolcu. W czasach gdy budowano obiekt, zestawiano ją z kolorową stolarką okienną i drzwiową. Nie inaczej, co udowodniły badania stratygraficzne, było w Smolcu. Po badaniach okazało się, że pierwotnie stolarki miały barwę zieloną, co w zestawieniu z ceglaną elewacją z jasnymi spoinami tworzy naprawdę interesujące połączenie.
- Kolejne dworce zrealizowane w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych otwierają się dla podróżnych. To kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej polskiej kolei. Inwestujemy w każdym regionie naszego kraju – na inwestycjach kolejowych zyskuje także Dolny Śląsk – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- Zakończyliśmy przebudowę dwóch kolejnych obiektów w województwie dolnośląskim. Dzięki nim historyczne dworce w Kątach Wrocławskich i Smolcu odzyskały swoje dawne piękno i stały się obiektami nowoczesnymi i spełniającymi współczesne standardy obsługi podróżnych. Co ciekawe, oba wymienione dworce są na stacjach w tej samej gminie Kąty Wrocławskie i w obu przypadkach gmina jest najemcą części nadmiarowej powierzchni odrestaurowanych obiektów. Na dworcu w Kątach będzie mieścić się Gminny Dom Kultury oraz biura Zakładu Gospodarowania Mieszkaniami, natomiast w Smolcu – posterunek Policji oraz Gminne Centrum Obsługi Mieszkańca – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworców objęła również wnętrza budynków, a także częściową zmianę ich funkcji. Najważniejszą z nich nadal jest obsługa podróżnych, stąd zadbano o przystosowanie budynków do współczesnych standardów w tym zakresie. Do dyspozycji podróżnych oddano klimatyzowanie poczekalnie oraz toalety. Są one wyposażone w ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń budynków zagospodarowano we współpracy z samorządem lokalnym. Na dworcu w Kątach Wrocławskich będą mieściły się Gminny Dom Kultury oraz biura Zakładu Gospodarowania Mieszkaniami, natomiast w Smolcu – posterunek Policji oraz Gminne Centrum Obsługi Mieszkańca. Część lokali na obydwóch dworcach kolejowych została przeznaczona również na potrzeby spółek kolejowych.
Budynki dostosowano równie do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworców oraz ścieżki prowadzące wewnątrz obiektów oraz w ich otoczeniu. Ułatwiają one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Ważnymi elementami zakończonych inwestycji był również montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Przy okazji przebudowy dworce stały się również bardziej ekologiczne. Zamontowano w nich nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. W celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie od wewnątrz budynków oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Ponadto zmieniono ogrzewanie dworców na bardziej ekologiczne, czyli gazowe. Budynki podłączono również do gminnej kanalizacji. Zespoły urządzeń i systemów zamontowanych na dworcach są nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.
Sporo zmian zaszło w otoczeniu dworców, gdzie kompleksowo przebudowano układ komunikacyjny i organizację ruchu. Wykonano również nowe nawierzchnie oraz zamontowano elementy małej architektury. Przy dworcu w Kątach Wrocławskich podróżni mogą skorzystać z 34 miejsc parkingowych (w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami oraz 2 dla rodzin z dziećmi) oraz miejsca postojowego typy kiss&ride, natomiast w Smolcu z 14 (w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla rodzin z dziećmi oraz 2 miejsc postojowych typu kiss&ride). Z kolei rowerzyści mogą zostawić jednoślady pod wiatami rowerowymi. W Kątach Wrocławskich zamontowano pod nią 35 stojaków rowerowych. Z kolei w Smolcu na ten cel zaadoptowano były budynek szaletów, gdzie zmieści się łącznie 30 rowerów. Ważnym elementem inwestycji było również uporządkowanie zieleni. Przy dworcu w Kątach Wrocławskich nasadzono 16 klonów, natomiast w Smolcu 7 lip drobnolistnych.
Przebudowy obu dworców w aglomeracji wrocławskiej były dofinansowane ze środków z budżetu państwa. Wartości inwestycji w Kątach Wrocławskich to 18,5 mln złotych brutto, a w Smolcu to 12,1 mln złotych brutto. Wykonawcą przebudowy dworców w Kątach Wrocławskich była firma Berger Bau Polska sp. z o.o., natomiast w Smolcu – AKBiK sp. z o.o.
Do tej pory PKP S.A., w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w województwie dolnośląskim zakończyły przebudowy 11 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają na dworcach: Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Szklarska Poręba Górna, Imbramowice, Bolesławiec i Węgliniec.
Tekst i zdjęcie: PKP S.A.
- Kolejne dworce zrealizowane w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych otwierają się dla podróżnych. To kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej polskiej kolei. Inwestujemy w każdym regionie naszego kraju – na inwestycjach kolejowych zyskuje także Dolny Śląsk – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- Zakończyliśmy przebudowę dwóch kolejnych obiektów w województwie dolnośląskim. Dzięki nim historyczne dworce w Kątach Wrocławskich i Smolcu odzyskały swoje dawne piękno i stały się obiektami nowoczesnymi i spełniającymi współczesne standardy obsługi podróżnych. Co ciekawe, oba wymienione dworce są na stacjach w tej samej gminie Kąty Wrocławskie i w obu przypadkach gmina jest najemcą części nadmiarowej powierzchni odrestaurowanych obiektów. Na dworcu w Kątach będzie mieścić się Gminny Dom Kultury oraz biura Zakładu Gospodarowania Mieszkaniami, natomiast w Smolcu – posterunek Policji oraz Gminne Centrum Obsługi Mieszkańca – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Przebudowa dworców objęła również wnętrza budynków, a także częściową zmianę ich funkcji. Najważniejszą z nich nadal jest obsługa podróżnych, stąd zadbano o przystosowanie budynków do współczesnych standardów w tym zakresie. Do dyspozycji podróżnych oddano klimatyzowanie poczekalnie oraz toalety. Są one wyposażone w ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń budynków zagospodarowano we współpracy z samorządem lokalnym. Na dworcu w Kątach Wrocławskich będą mieściły się Gminny Dom Kultury oraz biura Zakładu Gospodarowania Mieszkaniami, natomiast w Smolcu – posterunek Policji oraz Gminne Centrum Obsługi Mieszkańca. Część lokali na obydwóch dworcach kolejowych została przeznaczona również na potrzeby spółek kolejowych.
Budynki dostosowano równie do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworców oraz ścieżki prowadzące wewnątrz obiektów oraz w ich otoczeniu. Ułatwiają one przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Ważnymi elementami zakończonych inwestycji był również montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Przy okazji przebudowy dworce stały się również bardziej ekologiczne. Zamontowano w nich nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. W celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie od wewnątrz budynków oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Ponadto zmieniono ogrzewanie dworców na bardziej ekologiczne, czyli gazowe. Budynki podłączono również do gminnej kanalizacji. Zespoły urządzeń i systemów zamontowanych na dworcach są nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.
Sporo zmian zaszło w otoczeniu dworców, gdzie kompleksowo przebudowano układ komunikacyjny i organizację ruchu. Wykonano również nowe nawierzchnie oraz zamontowano elementy małej architektury. Przy dworcu w Kątach Wrocławskich podróżni mogą skorzystać z 34 miejsc parkingowych (w tym 2 dla osób z niepełnosprawnościami oraz 2 dla rodzin z dziećmi) oraz miejsca postojowego typy kiss&ride, natomiast w Smolcu z 14 (w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla rodzin z dziećmi oraz 2 miejsc postojowych typu kiss&ride). Z kolei rowerzyści mogą zostawić jednoślady pod wiatami rowerowymi. W Kątach Wrocławskich zamontowano pod nią 35 stojaków rowerowych. Z kolei w Smolcu na ten cel zaadoptowano były budynek szaletów, gdzie zmieści się łącznie 30 rowerów. Ważnym elementem inwestycji było również uporządkowanie zieleni. Przy dworcu w Kątach Wrocławskich nasadzono 16 klonów, natomiast w Smolcu 7 lip drobnolistnych.
Przebudowy obu dworców w aglomeracji wrocławskiej były dofinansowane ze środków z budżetu państwa. Wartości inwestycji w Kątach Wrocławskich to 18,5 mln złotych brutto, a w Smolcu to 12,1 mln złotych brutto. Wykonawcą przebudowy dworców w Kątach Wrocławskich była firma Berger Bau Polska sp. z o.o., natomiast w Smolcu – AKBiK sp. z o.o.
Do tej pory PKP S.A., w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w województwie dolnośląskim zakończyły przebudowy 11 dworców kolejowych. Obecnie prace budowlane trwają na dworcach: Wałbrzych Główny, Boguszów Gorce Zachód, Szklarska Poręba Górna, Imbramowice, Bolesławiec i Węgliniec.
Tekst i zdjęcie: PKP S.A.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.