REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Otwarto dwa nowe dworce w woj. łódzkim

Charakteryzują się nowoczesną estetyką, współczesną formą architektoniczną, a do są tego dostępne, bezpieczne i ekologiczne. 27 maja br. dla podróżnych zostały otwarte nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach.

 
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Zdjęcie: PKP S.A., www.pkp.pl
Obydwa budynki zostały wzniesione od podstaw w formule typowych, modułowych Innowacyjnych Dworców Systemowych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. To nowoczesne w formie architektonicznej obiekty, odznaczające się minimalistyczną formą z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Elewacje dworca w Wilkoszewicach i Gorzkowicach są praktycznie identyczne, ale różnią się od siebie detalem, czyli kolorem wykończenia wieży zegarowej. W Gorzkowicach cegła elewacyjna posiada ceglasty kolor, a w Wilkoszewicach jest on jasnoszary.

W każdym z budynków całość funkcji dworcowych została umieszczona pod wiatą będącą jednocześnie jego zadaszeniem. Podróżni znajdą pod nią otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron, z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą zlokalizowano również pomieszczenie toalet, a także stojaki rowerowe i stację naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach. Częścią nowego dworca w Wilkoszewicach jest niewielki pawilon znajdujący się tuż obok nowej bryły. To fragment wcześniejszego budynku, który został poddany estetyzacji nawiązując stylem do bryły nowego dworca. Znajduje się w nim stanowisko dla dróżnika. 

– Dworce kolejowe w Wilkoszewicach i Gorzkowicach to pierwsze obiekty w województwie łódzkim otwarte dla podróżnych w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Obydwa budynki to niewielkie, nowoczesne dworce, wybudowane od podstaw, w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Niebawem w województwie łódzkim otwarty zostanie kolejny, nieco większy IDS, który PKP S.A. zbudowało w Rogowie –
mówi Ireneusz Maślany, członek Zarządu PKP S.A.

– Nowoczesne, bezpieczne, ekologiczne i dostępne – w takiej formule są realizowane inwestycje kolejowe, za którymi stoją środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzisiaj z nowych, niewielkich, ale przyczyniających się do poprawy mobilności lokalnej społeczności, dwóch dworców kolejowych w Gorzkowicach i Wilkoszewicach skorzystają pierwsi podróżni. Cieszę się, że wraz z obiektami kolejowymi fundusze unijne przyczyniają się do poprawy ich najbliższego otoczenia, unowocześniając i odnawiając je –
mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora CUPT.

Nowe dworce w Gorzkowicach i Wilkoszewicach zostały zaprojektowane jako proste, parterowe budynki, co w praktyce wyeliminowało bariery architektoniczne dla osób z niepełnosprawnościami. Usprawnień jest więcej, gdyż na dworcach i w ich otoczeniu zlokalizowano ścieżki prowadzące oraz tablice dotykowe z planami obiektów, które ułatwią poruszaniu się po nich i orientację osobom niewidzącym i niedowidzącym.

Obydwa budynki są również ekologiczne i bezpieczne. Obiekty wyposażono w system BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń w celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Energooszczędne jest również oświetlenie budynków. Dla poprawy bezpieczeństwa na dworcach i wokół nich zainstalowano również nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Metamorfozę przeszło najbliższe otoczenie dworców. W obu lokalizacjach ułożono nowe chodniki, zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie), a także powstały nowe parkingi z miejscami przeznaczonymi również dla osób z niepełnosprawnościami i dużych rodzin.

Budowa nowych dworców w Gorzkowicach i Wilkoszewicach była realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,06 mln złotych brutto i 3,97 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A, a wykonawcą konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. z Warszawy oraz Merx Sp. z o.o. z Białegostoku.

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA