YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Współpraca PKP i miasta Chełm
Spółka PKP i władze Chełma chcąc rozwijać usługi logistyczne i wzmacniać kolejowy potencjał regionu, w szczególności w zakresie przewozu i przeładunku towarów po linii szerokotorowej, zamierzają powołać spółkę PKP Linia Chełmska Szerokotorowa. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




fib SYMPOSIUM 2019 Concrete – innovations in materials, design and structures, 27-29.05.2019, Kraków 2019-05-27
W imieniu Komitetów Organizacyjnych i Naukowych serdecznie zapraszamy na fib SYMPOSIUM 2019 Concrete – innovations in materials, design and structures, które odbędzie się w dniach 27-29 maja 2019 r. w Krakowie. [...]


Teraz wschód Polski
Rozmowa z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA.[...]


Klęska urodzaju, czyli ciąg dalszy kłopotów firm budowlanych
Z jednej strony branża budowlana wciąż może się cieszyć z bardzo dobrej koniunktury, która wynika z wysokiej produkcji budowlanej na rynku infrastruktury, budownictwa mieszkaniowego, nieruchomości komercyjnych i przemysłowych. Z drugiej jednak strony rosnące ceny materiałów budowlanych i narastające braki pracowników skutkują poważnymi problemami finansowymi wielu przedsiębiorstw z tego sektora.[...]


Nowatorski sposób posadowienia włazów i krat – INSTALL PLUS
INSTALL PLUS to nowy system posadowienia włazów i krat, który został opracowany, opatentowany i jest powszechnie stosowany w Wielkiej Brytanii i innych krajach Europy Zachodniej. 30 kwietnia 2019 roku po raz pierwszy w Polsce tą metodą zainstalowano właz Rexess 2 w Piekarach Śląskich. Realizacji podjęła się firma KomunalSystem. [...]



Osobistości 200-lecia CAD – Stanisław Kierbedź

Polska choć nie istniała na mapach to wciąż żyła w narodzie polskim. Możliwości finansowe szlachty i możnowładców sprzyjały przygotowywaniu kolejnych pokoleń do budowy wolnej ojczyzny oraz kontynuowaniu szlachetnych tradycji wywodzących się ze szkół rycerskich. Kształcili więc dzieci nie tylko w szkołach na terenach dawnej Polski, ale także na uczelniach państw zaborczych. W jednej z najlepszych XIX-wiecznych uczelni Instytutu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu 40 proc. absolwentów oraz 30 proc. ogólnej liczby prymusów stanowili właśnie Polacy. Absolwentem oraz w późniejszym czasie wykładowcą był również Stanisław Kierbedź.
Autor: GDDKiA



Stanisław Kierbedź, fot. GDDKiAJego pasją były konstrukcje mostowe innowacyjne jak ówczesne czasy, ale ze względu na piastowane stanowiska w armii rosyjskiej, nie stronił też od innych budowli. Piastując wysokie stanowiska w armii rosyjskiej, nie zapomniał o swym pochodzeniu. Jego dom w Petersburgu był ośrodkiem Polonii, a w pracy często otaczał się ludźmi pochodzenia polskiego.

Stanisław Kierbedź herbu Ślepowron urodził się 1810 roku, w ziemiańskiej rodzinie w majątku Nowy Dwór na Żmudzi, w guberni kowieńskiej, w powiecie poniewieskim. Był uczniem pijarów w Poniewieżu, ukończył gimnazjum klasyczne w Kownie. Kolejno studiował matematykę i fizykę na Cesarskim Uniwersytecie Wileńskim, następnie w Petersburgu ukończył Instytut Korpusu Inżynierów Komunikacji. Uzyskując posadę pomocnika profesora Mielnikowa, odwiedził europejskie uczelnie, gdzie czerpiąc najlepsze wzorce, poznawał nowe technologie i sposoby budowy mostów żelaznych, które w stały się z czasem jego pasją. Dały również solidne podwaliny pracy wykładowcy budownictwa i mechaniki praktycznej i ogólnej, również w Instytucie Górniczym, w Szkole Głównej Inżynierów Polowych i w Szkole Korpusu Morskiego oraz w Petersburgu.

Jego aktywność i chęć tworzenia została zauważona, nie tylko na polu szkolnictwa. Projektując, wprowadzając i proponując coraz to ciekawsze rozwiązania stawał w szranki z najlepszymi w tych dziedzinach inżynierami. Pod jego kierownictwem zbudowano katolicki kościół św. Stanisława w Petersburgu. Opracował między innymi projekty pierwszego stałego mostu łukowego z żelaza lanego na Newie, pierwszego mostu kratowego na Łudze, mostu żelaznego na rzece Wiśle w Warszawie oficjalnie nazwanym „Mostem Aleksandrowskim” („Mostem Aleksandryjskim”), a powszechnie zwanym Mostem Kierbedzia. Zastosował przy jego budowie nowatorską technikę kesonów. Uroczyste otwarcie tego mostu 22 listopada 1864 r. zostało zbojkotowane przez mieszkańców Warszawy w żałobie po powstaniu styczniowym. Na wielu zdjęciach zachował się widok tego mostu ze środkowymi przęsłami odmiennymi od pozostałych co było wynikiem zniszczeń I wojny światowej i odbudowy tej części. W dużej mierze most też nie oparł się działaniom II wojny, ale jego podpory użyto do konstrukcji mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Fragmenty oryginalnej konstrukcji wiele lat temu zostały wydobyte z Wisły z inicjatywy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
 
  Zdjęcie gotowego mostu z 1866 r.

Kierbedź w swojej karierze inżynierskiej również zajmował się koleją i mostami kolejowymi. Był też prezesem budowy portów w Kronsztadzie i Petersburgu, tajnym radcą, zastępcą ministra komunikacji. Pracował zawodowo przez 60 lat. W sierpniu 1891 r. Stanisław Kierbedź podał się do dymisji i zamieszkał na stałe w Warszawie. Swój księgozbiór techniczny przekazał Politechnice Lwowskiej.

Rozpoczął nowy etap – podjął się ratowania polskiego rzemiosła. Zakupił 143 hektarowy majątek Ołtarzew z dworem i zabudowaniami, który poparcelował. Chcąc utworzyć silny ośrodek rzemieślniczy w pobliżu Warszawy, chcąc sprzedawać ziemie na dogodnych warunkach fachowcom – rzemieślnikom. Dla całości zamysłu uzyskał zgodę władz carskich, ale jego śmierć nie pozwoliła na realizację tego zamysłu. Inicjatywę tą jednak podjęli inni wcielając w życie, przynajmniej część planów. Pogrzeb Stanisława Kierbedzia odbył się 24 kwietnia 1899 roku. Po nabożeństwie w kościele św. Krzyża ciało zmarłego zostało złożone na Cmentarzu Powązkowskim.

Zdjęcia: GDDKiA





Reklamy
PAM Basf Geobrugg MPWiK Kraków Uponor Soletanche DCS poland
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję