YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


GDDKiA wydłuży drogę ekspresową S8 2020-06-05
Droga krajowa nr 8 w Polsce liczy blisko 830 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej jest ok. 560 km. W najbliższych latach przybędzie kolejne ok. 80 km dwujezdniowej eski na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




Konferencja „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, 09.09.2020, Warszawa 2020-09-09
Instytut Badawczy Dróg i Mostów serdecznie zaprasza do udziału w konferencji „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, która odbędzie się w dniu 9 września 2020 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.[...]


Badania powietrza gruntowego dla celów oceny zagrożeń
Obecnie obowiązujące przepisy prawa środowiskowego obligują do przeprowadzenia oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska w procesie uzgadniania sposobu remediacji. [...]



Optem buduje żelbetowe obiekty mostowe na S6 Kiełpino – Kołobrzeg Zachód

Już w 2019 r. do dyspozycji kierowców oddanych zostanie 120 km nowej, bezpieczniejszej i szybszej drogi ekspresowej S6 na odcinku od Szczecina do Koszalina. Dzięki potrzebie zachowania istniejących ciągów komunikacyjnych, korytarzy ekologicznych czy pokonywania przeszkód wodnych powstało ponad 100 obiektów mostowych.
Autor: Jakub Czerwiński, inżynier budowy, Optem Sp. z o.o.



   Zdjęcie: Optem
Realizacja kontraktu w systemie projektuj i buduj niesie za sobą maksymalną optymalizację kosztów inwestycji. Większość obiektów nie osiąga spektakularnych rozpiętości, więc projektanci stawiają na powtarzalne konstrukcje żelbetowe i sprężane, chętnie stosowane są prefabrykaty. W polskim budownictwie mostowym najpowszechniej stosowanymi prefabrykatami są belki typu T i Kujany. Na 24-kilometrowym odcinku S6 Kiełpino – Kołobrzeg Zachód powstało 25 obiektów mostowych, w tym aż 15 o ustroju nośnym płytowo-belkowym z wykorzystaniem belek typu T24 oraz sześć o ustroju nośnym płytowym z użyciem belek typu Kujan NG.

Na przykładzie obiektu WD-65 (długość całkowita 48,36 m), przeprowadzającego drogę powiatową DP3312Z nad trasą główną S6, którego konstrukcja składa się z przeszło 80 t stali zbrojeniowej i 500 m3 betonu konstrukcyjnego, zastosowanie belek typu T24 pozwoliło na rezygnację z rusztowań podpierających deskowanie. Poprzecznice wykonane zostały w dwóch etapach. Pierwszy z nich zaprojektowano jako samonośny, co pozwoliło oprzeć belki bezpośrednio na poprzecznicy bez dodatkowego podparcia. Przestrzeń pomiędzy belkami została wypełniona szalunkiem traconym w postaci betonowych płytek, a konstrukcja bocznych pomostów roboczych podwieszona do dźwigarów. W trakcie wykonywania płyty pomostu ruch pod nim zatrzymany był tylko na dwudniowy montaż belek.

20 dźwigarów strunobetonowych o masie 24 t każdy montowanych było za pomocą żurawia samochodowego klasy 200 T na obu przęsłach naprzemiennie, a całość zespolono nadbetonem o grubości 25 cm. Wszystkie elementy betonowe wykonano przy użyciu szalunków systemowych w standardzie betonu architektonicznego.

Przykładem mostu o ustroju nośnym w formie ramy z płytą pomostu wykonaną na belkach typu Kujan NG jest MS-74 (długość całkowita 49,11 km, zlokalizowany w planie na łuku R = 3000), który przeprowadza trasę główną S6 przez rzekę Błotnicę oraz pełni funkcję przejść dla zwierząt po obu stronach rzeki. Konstrukcja zaprojektowana jako dwie niezależne nitki na każdą płytę pomostu składa się z 3 x 14 Kujanów oraz 362 m3 betonu. Warto wspomnieć, że ze względu na problemy z posadowieniem prace na jednej z podpór rozpoczęły się dopiero w październiku 2018 r., a mimo to udało się przyspieszyć tempo prac i ustroje nośne zalane były już na początku stycznia 2019 r. 84 prefabrykaty zamontowane zostały w cztery dni z czterech ustawień żurawia klasy 130 T.

Na budowie S6 firma Optem wykonała również dwa ramowe wiadukty całkowicie monolityczne. Jeden z nich to WS-75 (długość całkowita 10,30 m), na którego konstrukcję składają się dwie niezależnie pracujące, zamknięte ramy, osobno dla kierunków Szczecin i Koszalin. Aby ograniczyć liczbę styków roboczych, które mogłyby negatywnie wpływać na sztywność węzłów, płyta górna oraz ściany zostały wylane w jednym etapie. Znacząco zwiększyło to koszty i czas wykonania konstrukcji. Biorąc pod uwagę fundamenty i skrzydła, całą konstrukcję podzielono na 12 części roboczych. Do wykonania żelbetowej konstrukcji zużyto 127 t stali zbrojeniowej i 778 m3 betonu konstrukcyjnego, wykorzystano również blisko 1300 m2 deskowania systemowego. Razem z przerwami wykonanie konstrukcji trwało niemal pół roku.

Dla porównania, stosując prefabrykaty Optem Frame, możliwe jest zmontowanie konstrukcji o podobnych parametrach geometrycznych w dwa dni.

Podsumowując, na budowie S6 firma Optem zrealizowała kompleksowo pięć obiektów mostowych, wbudowano 689,5  t stali zbrojeniowej, wylano 5678 m3 betonu oraz zamontowano 132 prefabrykatów strunobetonowych o łącznej masie 2124 t. Do ruchu są oddawane pierwsze obiekty i wszystko wskazuje na to, że nową szóstką pierwsi kierowcy pojadą na początku lipca 2019 r.

Więcej na www.optem.pl.

Zdjęcie: Optem




Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia Palisander Keller PPI Chrobok Geobrugg Noe Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję