YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wywiady


W Sztokholmie o BRD 2020-02-21
W dniach 19-20 lutego 2020 roku w Sztokholmie odbyła się 3 edycja konferencji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego Global Road Safety 2020. W wydarzeniu wziął udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. [...]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019




XXXII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych” 24-27.02.2020 oraz V Warsztaty modelowania komputerowego w geotechnice, 27-29.02.2020, Korbielów 2020-02-24
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Katedra Geotechniki i Wytrzymałości Materiałów zapraszają środowisko naukowców i projektantów do uczestnictwa w XXXII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Metody komputerowe w projektowaniu i analizie konstrukcji hydrotechnicznych”, która odbędzie się w dniach 24-27 lutego 2020 r. w Korbielowie. W dniach 27-29 lutego 2020 r. w Korbielowie odbędzie się V edycja Warsztatów modelowania komputerowego w geotechnice.[...]


Bezpieczeństwo to inwestycja w człowieka
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. BHP w firmie Warbud SA.[...]


Blisko co trzeci przedsiębiorca ma kłopoty z płynnością. W 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc firm
Część polskich firm ma spory problem z utrzymaniem płynności finansowej rozumianej, jako regulowanie na czas swoich zobowiązań. Jak wskazuje badanie BIG InfoMonitor, dla 16 proc. przedsiębiorstw są to duże lub regularnie powracające kłopoty. Najbardziej zagrożone są podmioty z branży transportowej i handlowej. Problemy z płynnością mogą przełożyć się na relacje biznesowe, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finansowej ruiny. Tylko w 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc podmiotów.[...]


Budowa wodociągu w ciągu obwodnicy Gliwic
Gliwice to jedno z lepiej skomunikowanych miast w Polsce. Na terenie Gliwic zlokalizowane są dwie autostrady – A1 i A4, które przecinają się na największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju – węźle autostradowym Gliwice Sośnica. Przez Gliwice przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, łącząca główne miasta na Śląsku. Obecnie jest budowana nowoczesna miejska obwodnica, która ma usprawnić warunki komunikacyjne terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Wzdłuż obwodnicy powstaje rurociąg wodociągowy o średnicy DN 400 i DN 200 z żeliwa sferoidalnego.[...]



Optem – autorskie rozwiązania to nasz znak rozpoznawczy

Rozmowa z mgr. inż. Tomaszem Kusznierewiczem, prezesem zarządu OPTEM Sp. z o.o.
Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Mgr inż. Tomasz Kusznierewicz prezes OptemFirmę Optem prowadzi Pan wraz ze wspólnikiem Piotrem Ossowskim od kilkunastu lat. Gdzie zdobywali Panowie pierwsze doświadczenia?

Zanim założyliśmy firmę Optem, zarówno ja, jak i wspólnik, Piotr Ossowski, pracowaliśmy w Transprojekcie Gdańskim, projektując mosty. Był to początek programu budowy dróg w Polsce, więc uczestniczyliśmy w największych projektach, ucząc się i wprowadzając obecnie obowiązujące standardy projektowania i budowania dróg i mostów. To była dobra, stara szkoła projektowania, uczyliśmy się od najlepszych projektantów mostowych. Spotkało się w tym czasie doświadczenie i wiedza filarów mostownictwa ze świeżością i otwartością młodych inżynierów. Były to początki projektowania komputerowego w Polsce. Będąc pracownikami TG, zdobyliśmy nagrodę pierwszego stopnia Ministra Infrastruktury – należeliśmy do zespołu, który wykonywał projekt mostu przez rzekę Dziwnę w Wolinie.

Kiedy narodził się pomysł na działalność pod własnym szyldem?


Praca w TG dawała dużo satysfacji i nauki, ale dążenie do samorealizacji i większej odpowiedzialności spowodowało, że założyliśmy własną pracownię projektową. Początkowo projektowaliśmy obiekty mostowe, ale aby nie ograniczać się tylko do branży mostowej, zajęliśmy się także obiektami kubaturowymi, jak budynki mieszkalne, hale, muzea. Projektowaliśmy m.in. konstrukcję Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stębarku, budynki Uniwersytetu Gdańskiego.

Po jakimś czasie okazało się, że samo projektowanie to za mało?

Już podczas pracy w TG wprowadzaliśmy różne nowe systemy i rozwiązania stosowane przy obiektach mostowych. Naszym pierwszym autorskim rozwiązaniem był system optemBLOK (mury oporowe z gruntu zbrojonego). Jako pracowania projektowa wykorzystywaliśmy wcześniej różne technologie murów oporowych przy obiektach mostowych. Znaliśmy je, więc stwierdziliśmy, że warto z istniejących systemów wziąć to, co dobre, a odrzucić to, co niedoskonałe. W ten sposób powstał nasz system, który z powodzeniem wdrażamy od kilkunastu lat.

Z czasem pojawiła się też potrzeba, by oprócz zaprojektowania i dostawy systemu dodatkowo projekt wykonać. W ten sposób zaczęliśmy stawiać pierwsze kroki w wykonawstwie. Pojawiły się kontrakty na zaprojektowanie, dostawę i wykonanie murów oporowych. Generalny wykonawca dostawał w komplecie całe rozwiązanie murów oporowych.

Po systemie optemBLOK powstawały kolejne autorskie rozwiązania?


Pracując nad projektami obiektów mostowych, doszliśmy także do wniosku, że warto stworzyć system prefabrykowanych obiektów mostowych – o zoptymalizowanym kształcie, a więc łukowym. W ten sposób powstał nasz kolejny autorski system – optemARCH. Tak się złożyło, że pierwszą naszą realizacją systemu była prawdopodobnie największa w Polsce konstrukcja o długości ok. 100 m i rozpiętości 19 m, montowana metodą leaf by leaf bez podpór montażowych. Musiałem stanąć pod obiektem, aby przekonać operatorów dźwigów, że mogą zwolnić haki, a obiekt się nie załamie. Montaż łuków odbywał się za pomocą dwóch dźwigów. Był to dosyć trudny technicznie temat, ale jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji.

Pomysł na kolejny system był więc tylko kwestią czasu?


Faktycznie, nie ustaliśmy w naszych staraniach i tak kolejnym naszym rozwiązaniem jest system prefabrykowanych obiektów mostowych ramowych optemFRAME. Z powodzeniem znajduje zastosowanie na kolei, zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybki czas realizacji. Zdarzało się, że trzeba było zmontować obiekt w tydzień, co umożliwia właśnie nasze rozwiązanie. Pierwsza realizacja z systemem optemFRAME miała miejsce w Kutnie. Linię kolejową całkowicie zamknięto, rozebrano nasyp kolejowy oraz istniejący obiekt. Weszliśmy i w krótkim czasie wykonaliśmy nowy obiekt oraz mury optemBLOK.

Czy w ofercie firmy znajdują się rozwiązania stricte dla drogownictwa?
 
Stworzyliśmy płotki dla płazów z betonu wibroprasowanego. Produkcja elementów wibroprasowanych jest dużo szybsza i wydajniejsza w stosunku do monolitycznych. W pierwszej realizacji, koło Elbląga, powstało od razu 14 km płotków, chroniących małe zwierzęta przed wtargnięciem na jezdnię.

Firma realizuje różnorodne zadania tak pod względem zakresu, jak i stopnia skomplikowania. Co stanowi inspirację do wdrażania autorskich pomysłów?

Kiedy widzimy na rynku jakąś potrzebę lub rozwiązanie, które nie zawsze jest idealne, zastanawiamy się, co można by stworzyć albo jak udoskonalić technologię pod kątem naszych polskich potrzeb. Tak powstają nowe systemy, jak np. optemARCH czy kotwa kapy chodnikowej. Na rynku funkcjonują klasyczne rozwiązania pętlicowe czy żywicowe. Nawiązując kooperację z firmą Rawlplug, polskim producentem żywic i zakotwień, stworzyliśmy nowe rozwiązanie, oparte na żywicach Rawlplug o niezwykle dużej wytrzymałości. Obecnie Rawlplug na zasadzie licencji zajmuje się realizacją systemu kotwienia kap chodnikowych naszego autorstwa.

W jaki sposób wszechstronne doświadczenie przekłada się na wartość, którą firma oferuje swoim klientom?


Wprowadzając nasze rozwiązania na rynek, zauważyliśmy, że inwestorów czy generalnych wykonawców interesuje bardzo często kompleksowe rozwiązanie. Dlatego powziąwszy informację o zaistniałej przeszkodzie lub problemie, najpierw robimy projekt, a potem, już przy realizacji, stosujemy optymalne rozwiązanie i oddajemy gotowy obiekt pod klucz. Oczywiście z 10-letnią gwarancją wykonania. Bo tak właśnie działamy, dostarczając optymalne rozwiązania i biorąc za nie odpowiedzialność.

Należy dodać, że nasze rozwiązania są proekologiczne – w optemBLOK zużycie materiału jest o 60% mniejsze niż w tradycyjnym systemie muru oporowego, a w optemARCH nawet do 60% w porównaniu z tradycyjnym, płytowym obiektem mostowym. Również w firmie zachęcamy naszych współpracowników do dzielenia się nowymi pomysłami, a także do ekologicznych działań, np. dojazdu do pracy rowerem, a nie samochodem.

Dziękuję za rozmowę.

Zdjęcia: Optem Sp. z o.o.




Reklamy
DCS MPWiK Kraków Geobrugg Soletanche PAM Warbud Amiblue Uponor
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję