















Wykonawca budowy drogi S7 Załuski – Modlin będzie przeprowadzał badania nawierzchni. W tym celu wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu na DK7 między węzłami Załuski i Modlin, która umożliwi wykonanie odwiertów w istniejącej nawierzchni. [...]




[...]


Rozmowa z Sebastianem Lewińskim szefem Działu BHP, oraz Jakubem Kuligiem, kierownikiem Zespołu ds. Wdrożenia BIM z firmy Warbud SA.[...]


Jakie działki są najbardziej poszukiwane? Popyt na grunty inwestycyjne wciąż jest bardzo duży. Działki poszukiwane są głównie pod inwestycje magazynowe, mieszkaniowe oraz nieduże projekty handlowe typu retail park.[...]


W ramach kontraktu Soletanche zaprojektuje i wykona następujące zadania: posadowienie kładki dla pieszych oraz przyszłego zadaszenia peronów. Zrealizuje poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną niezbędną ze względu na wysoki poziom wód gruntowych. Najważniejszym zadaniem będzie wykonanie ściany tunelu dla pieszych oraz podziemnego przystanku tramwajowego. [...]
Optem – autorskie rozwiązania to nasz znak rozpoznawczy
Rozmowa z mgr. inż. Tomaszem Kusznierewiczem, prezesem zarządu OPTEM Sp. z o.o.
Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne


Zanim założyliśmy firmę Optem, zarówno ja, jak i wspólnik, Piotr Ossowski, pracowaliśmy w Transprojekcie Gdańskim, projektując mosty. Był to początek programu budowy dróg w Polsce, więc uczestniczyliśmy w największych projektach, ucząc się i wprowadzając obecnie obowiązujące standardy projektowania i budowania dróg i mostów. To była dobra, stara szkoła projektowania, uczyliśmy się od najlepszych projektantów mostowych. Spotkało się w tym czasie doświadczenie i wiedza filarów mostownictwa ze świeżością i otwartością młodych inżynierów. Były to początki projektowania komputerowego w Polsce. Będąc pracownikami TG, zdobyliśmy nagrodę pierwszego stopnia Ministra Infrastruktury – należeliśmy do zespołu, który wykonywał projekt mostu przez rzekę Dziwnę w Wolinie.
Kiedy narodził się pomysł na działalność pod własnym szyldem?
Praca w TG dawała dużo satysfacji i nauki, ale dążenie do samorealizacji i większej odpowiedzialności spowodowało, że założyliśmy własną pracownię projektową. Początkowo projektowaliśmy obiekty mostowe, ale aby nie ograniczać się tylko do branży mostowej, zajęliśmy się także obiektami kubaturowymi, jak budynki mieszkalne, hale, muzea. Projektowaliśmy m.in. konstrukcję Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stębarku, budynki Uniwersytetu Gdańskiego.
Po jakimś czasie okazało się, że samo projektowanie to za mało?
Już podczas pracy w TG wprowadzaliśmy różne nowe systemy i rozwiązania stosowane przy obiektach mostowych. Naszym pierwszym autorskim rozwiązaniem był system optemBLOK (mury oporowe z gruntu zbrojonego). Jako pracowania projektowa wykorzystywaliśmy wcześniej różne technologie murów oporowych przy obiektach mostowych. Znaliśmy je, więc stwierdziliśmy, że warto z istniejących systemów wziąć to, co dobre, a odrzucić to, co niedoskonałe. W ten sposób powstał nasz system, który z powodzeniem wdrażamy od kilkunastu lat.
Z czasem pojawiła się też potrzeba, by oprócz zaprojektowania i dostawy systemu dodatkowo projekt wykonać. W ten sposób zaczęliśmy stawiać pierwsze kroki w wykonawstwie. Pojawiły się kontrakty na zaprojektowanie, dostawę i wykonanie murów oporowych. Generalny wykonawca dostawał w komplecie całe rozwiązanie murów oporowych.
Po systemie optemBLOK powstawały kolejne autorskie rozwiązania?
Pracując nad projektami obiektów mostowych, doszliśmy także do wniosku, że warto stworzyć system prefabrykowanych obiektów mostowych – o zoptymalizowanym kształcie, a więc łukowym. W ten sposób powstał nasz kolejny autorski system – optemARCH. Tak się złożyło, że pierwszą naszą realizacją systemu była prawdopodobnie największa w Polsce konstrukcja o długości ok. 100 m i rozpiętości 19 m, montowana metodą leaf by leaf bez podpór montażowych. Musiałem stanąć pod obiektem, aby przekonać operatorów dźwigów, że mogą zwolnić haki, a obiekt się nie załamie. Montaż łuków odbywał się za pomocą dwóch dźwigów. Był to dosyć trudny technicznie temat, ale jesteśmy bardzo zadowoleni z realizacji.
Pomysł na kolejny system był więc tylko kwestią czasu?
Faktycznie, nie ustaliśmy w naszych staraniach i tak kolejnym naszym rozwiązaniem jest system prefabrykowanych obiektów mostowych ramowych optemFRAME. Z powodzeniem znajduje zastosowanie na kolei, zwłaszcza tam, gdzie liczy się szybki czas realizacji. Zdarzało się, że trzeba było zmontować obiekt w tydzień, co umożliwia właśnie nasze rozwiązanie. Pierwsza realizacja z systemem optemFRAME miała miejsce w Kutnie. Linię kolejową całkowicie zamknięto, rozebrano nasyp kolejowy oraz istniejący obiekt. Weszliśmy i w krótkim czasie wykonaliśmy nowy obiekt oraz mury optemBLOK.
Czy w ofercie firmy znajdują się rozwiązania stricte dla drogownictwa?

Stworzyliśmy płotki dla płazów z betonu wibroprasowanego. Produkcja elementów wibroprasowanych jest dużo szybsza i wydajniejsza w stosunku do monolitycznych. W pierwszej realizacji, koło Elbląga, powstało od razu 14 km płotków, chroniących małe zwierzęta przed wtargnięciem na jezdnię.
Firma realizuje różnorodne zadania tak pod względem zakresu, jak i stopnia skomplikowania. Co stanowi inspirację do wdrażania autorskich pomysłów?
Kiedy widzimy na rynku jakąś potrzebę lub rozwiązanie, które nie zawsze jest idealne, zastanawiamy się, co można by stworzyć albo jak udoskonalić technologię pod kątem naszych polskich potrzeb. Tak powstają nowe systemy, jak np. optemARCH czy kotwa kapy chodnikowej. Na rynku funkcjonują klasyczne rozwiązania pętlicowe czy żywicowe. Nawiązując kooperację z firmą Rawlplug, polskim producentem żywic i zakotwień, stworzyliśmy nowe rozwiązanie, oparte na żywicach Rawlplug o niezwykle dużej wytrzymałości. Obecnie Rawlplug na zasadzie licencji zajmuje się realizacją systemu kotwienia kap chodnikowych naszego autorstwa.
W jaki sposób wszechstronne doświadczenie przekłada się na wartość, którą firma oferuje swoim klientom?
Wprowadzając nasze rozwiązania na rynek, zauważyliśmy, że inwestorów czy generalnych wykonawców interesuje bardzo często kompleksowe rozwiązanie. Dlatego powziąwszy informację o zaistniałej przeszkodzie lub problemie, najpierw robimy projekt, a potem, już przy realizacji, stosujemy optymalne rozwiązanie i oddajemy gotowy obiekt pod klucz. Oczywiście z 10-letnią gwarancją wykonania. Bo tak właśnie działamy, dostarczając optymalne rozwiązania i biorąc za nie odpowiedzialność.
Należy dodać, że nasze rozwiązania są proekologiczne – w optemBLOK zużycie materiału jest o 60% mniejsze niż w tradycyjnym systemie muru oporowego, a w optemARCH nawet do 60% w porównaniu z tradycyjnym, płytowym obiektem mostowym. Również w firmie zachęcamy naszych współpracowników do dzielenia się nowymi pomysłami, a także do ekologicznych działań, np. dojazdu do pracy rowerem, a nie samochodem.
Dziękuję za rozmowę.
Zdjęcia: Optem Sp. z o.o.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.