Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy fragmentu drogi ekspresowej S10 o długości 8,9 km wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25 na odcinku 5,3 km. W trakcie budowy, rozbudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe, powstanie nowy węzeł Emilianowo, dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych oraz dwa węzły (Zielona i Brzoza) w ciągu DK25.
Ofertę z najniższa ceną, 409 856 541,00 zł, złożyła firma Budimex. Z kolei najwyższą ofertę złożyło konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner), które wyceniło ją na kwotę 521 344 283,31 zł. Budżet GDDKiA na realizację tej inwestycji to 560 391 738,81 zł, co oznacza, że wszystkie oferty mieszczą się w kwocie przeznaczonej na realizację zadania.
Pełna lista ofert:
– Budimex – 409 856 541,00 zł
– Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor – 410 820 000,00 zł
– POLAQUA – 417 775 940,28 zł
– konsorcjum Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) – 444 700 000,07 zł
– STRABAG – 450 136 689,24 zł
– konsorcjum NDI (lider), NDI Sopot (partner), SP Sine Midas Stroy (partner) – 462 521 700,12 zł
– konsorcjum Mota Engil Central Europe (lider) i Masfalt (partner) – 503 207 378,70 zł
– PORR – 515 566 800,00 zł
– konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner) – 521 344 283,31 zł
Przedstawione oferty zostaną teraz poddane analizie. Kryteria ich oceny to: okres gwarancji jakości (30 proc.), termin realizacji kontraktu (10 proc.) oraz cena (60 proc.).
Cztery przetargi na S10 Bydgoszcz – Toruń
Jest to pierwszy z czterech przetargów na S10 Bydgoszcz – Toruń. GDDKiA ogłosiła przetarg 18 czerwca br. Dla pozostałych trzech odcinków trwa etap składania ofert. W sprawie czterech przetargów wpłynęło łącznie ponad 3200 zapytań.
Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płońsk, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta.
Inwestycja rządowa w miejsce PPP
Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Rząd przeznaczy dodatkowo ponad 21 mld zł na realizację Programu, a środki te trafią między innymi na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz właśnie S10 Toruń – Bydgoszcz, które planowo zrealizować w formule PPP. Zadanie znalazło się w niedawno ogłoszonym Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Zmiany na skutek decyzji GDOŚ
Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r.
GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi.
Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów.
Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów.
Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, GDDKiA została zobowiązana do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania – w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.
Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.
Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowlanych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.
Źródło: tekst GDDKiA O/Bydgoszcz, www.gov.pl/web/gddkia-bydgoszcz/