Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


TAURON buduje największą farmę fotowoltaiczną w Polsce
Panele fotowoltaiczne zainstalowane na farmie fotowoltaicznej w Mysłowicach będą miały docelowo moc 100 MW. Będzie to największa taka instalacja w Polsce. [...]

125 lat Grupy Brugg




NOVDROG ’22 2022-03-10
[...]


Pandemia nie taka bezbolesna dla budownictwa
Rozmowa z Wojciechem Trojanowskim i Waldemarem Wójcikiem, członkami zarządu STRABAG Sp. z o.o.[...]


Skrócony czas realizacji główmy czynnikiem wyboru oferty – Trendy w budownictwie 2022
Wybór właściwej technologii i sposobu wykonania zakresu geotechnicznego będzie miał wpływ na dalszą realizację prac ziemnych, a następnie żelbetowych. Dzięki temu nie tylko przyśpieszamy i ułatwiamy pracę przez cały okres budowy, ale też stworzymy sobie bufor bezpieczeństwa czasowego w razie nieprzewidzianych trudności technicznych, kadrowych, sprzętowych czy związanych z odbiorami końcowymi. [...]


Spółka Soletanche Polska przygotowała grunt pod rozbudowę Urzędu Morskiego w Gdyni
Grunt pod rozbudowę budynku biurowo-warsztatowo-magazynowego Urzędu Morskiego w Gdyni przygotowany. Na mocy umowy zawartej pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni a Soletanche Polska firma wykonała wzmocnienia pod projektowany budynek wielofunkcyjny. Zadaniem firmy było „Wykonanie pali przemieszczeniowych dla projektowanego budynku”. [...]



Oddano do użytku nowe dworce w południowej Polsce

2 listopada do użytku pasażerów oddane zostały nowe dworce kolejowe na południu Polski: w Sterkowcu oraz w Biadolinach Szlacheckich w województwie małopolskim oraz w Czarnej na Podkarpaciu.



 
Dwa nowoczesne dworce w województwie małopolskim

W otwarciu nowego dworca w Sterkowcu w województwie małopolskim wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Podróżnym udostępniono również dworzec w Biadolinach Szlacheckich. Budowa nowych dworców kosztowała odpowiednio 4,3 mln zł i 4,8 mln zł. Obiekty były realizowane w formule „Projektuj i buduj” na zlecenie PKP SA.

- Otwarcie dworców w Sterkowcu i Biadolinach Szlacheckich to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy powiatu brzeskiego zasługują na dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne, wybudowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki, staną się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją do Krakowa i Tarnowa –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Budowy obydwóch dworców rozpoczęły się pod koniec lata ubiegłego roku. Wtedy też wyburzono wysłużone obiekty, a w ich miejsce w nieco ponad rok wzniesiono dwa typowe Innowacyjne Dworce Systemowe.

- W ubiegłym roku otworzyliśmy dla podróżnych pierwszy dworzec w województwie małopolskim, zrealizowany w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dziś otwieramy dwa kolejne – w Biadolinach Szlacheckich i Sterkowcu, które są odpowiednio 9. i 10. obiektem wybudowanymi w tej formule, w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych. Do końca 2023 roku powstanie ich w całej Polsce prawie czterdzieści –
stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.  

Dzięki inwestycjom zmieniło się bezpośrednie otoczenie dworców. W Biadolinach uporządkowano tereny zielone oraz wykonano nową nawierzchnię dróg, chodników oraz parking na około czterdzieści miejsc. Podobny zakres objął dworzec w Sterkowcu, z tym że w tej lokalizacji zaplanowano przy dworcu jedynie miejsca postojowe typu kiss&ride oraz dla osób z niepełnosprawnościami.

Dworzec w Czarnej na Podkarpaciu już otwarty


W otwarciu nowego dworca w Czarnej w powiecie dębickim wziął udział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. To już trzeci w województwie podkarpackim nowoczesny obiekt udostępniony podróżnym w ramach ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Budowa nowego dworca w Czarnej trwała nieco ponad rok. Realizowana była w formule „Projektuj i buduj”. Koszt inwestycji to ponad 5,5 mln zł. Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek zaprojektowany i wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego.

- Przywiązujemy dużą wagę nie tylko do modernizacji dworców kolejowych w dużych miastach, ale dbamy również o to, aby zapewnić jak najlepsze warunki korzystania z kolei mieszkańcom mniejszych miejscowości. Nowy obiekt w Czarnej jest tego potwierdzeniem –
powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Tarnowa i Dębicy – powiedziałważnym  wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

- Dziś otworzyliśmy kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. To obiekt niewielki, wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiej koncepcji PKP SA. Spełnia on wszystkie współczesne standardy obsługi podróżnych, dlatego jestem przekonany, że będzie on dobrze służył mieszkańcom Czarnej –
stwierdził Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Nowoczesna architektura Innowacyjnych Dworców Systemowych


Nowe obiekty w Sterkowcu i Biadolinach odznaczają się współczesną i minimalistyczną formą architektoniczną z dominantą w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Dworzec w Sterkowcu jest budynkiem większym. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą lepszy dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Natomiast wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone jest w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal na wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rowery przy jedenastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Dworzec w Biadolinach Szlacheckich jest mniejszy. Pod wiatą zlokalizowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron z kilkoma siedziskami. Dodatkowo zamontowano tam promienniki, których zadaniem będzie zwiększenie komfortu termicznego podróżnych oczekujących na pociąg w miesiącach jesiennych i zimowych. Pod wiatą znalazły się również pomieszczenie toalet, stojaki rowerowe i stacja naprawy jednośladów. Informacja o przyjazdach i odjazdach pociągów jest wyświetlana na nowoczesnych elektronicznych tablicach.

Nowy, parterowy obiekt dworcowy w Czarnej posiada minimalistyczną i kubistyczną bryłę oraz dominantę w postaci ośmiometrowej wieży zegarowej. Pod jego wiatą zlokalizowano dwa pawilony. W pierwszym znajduje się poczekalnia urządzona zgodnie ze współczesnymi trendami w   architekturze. Posiada ona przeszkloną elewację umożliwiającą dostęp światła dziennego oraz obserwację tego, co dzieje się na stacji. Wnętrze jest utrzymane w odcieniach szarości i wyposażone w ergonomiczne ławki dla podróżnych, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu poczekalni umiejscowiono toaletę. W drugim pawilonie znajduje się niewielki lokal nad wynajem. Pod wiatą podróżni mogą również zaparkować rower przy czternastu stojakach dla jednośladów oraz skorzystać ze stacji ich naprawy.

Dworce ekologiczne, dostępne i energooszczędne

Nowe dworce w południowej Polsce są w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zaprojektowano i wykonano je tak, żeby nie istniały w nich żadne bariery architektoniczne, a   ponadto wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Na dworcach zastosowano szereg rozwiązań proekologicznych – energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” oraz pompy ciepła do ogrzewania budynku. Oszczędności będzie generował również system BMS (Building Management System), odpowiadający za zarządzanie instalacjami i urządzeniami oraz optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. 

Dodatkowo na dachu dworca w Sterkowcu zamontowano panele fotowoltaiczne do produkcji „zielonej energii”, system odzysku wody deszczowej (jest ona używana do spłukiwania toalet) oraz pompę ciepła do wspomagania ogrzewania obiektu. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynkach i ich otoczeniu zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.


 
Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest objętych w całej Polsce prawie 200 dworców kolejowych. Sześć z nich znajduje się w województwie podkarpackim. Na trzech stacjach (Sędziszów Małopolski, Radymno, Czarna) zakończono już inwestycje.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
 




Reklamy
Keller Soletanche Geobrugg Wodociągi Miasta Krakowa Porr GEO-Instruments SG Pam Optem
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję