


























Kołobrzeg będzie lepiej skomunikowany z drogą ekspresową S6. GDDKiA podpisała kontrakt na budowę odcinka DK11, łączącego węzeł S6 Kołobrzeg Wschód z wybudowanymi w latach wcześniejszych odcinkami obwodnicy Kołobrzegu. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]
Oddano do użytku dworzec w Janikowie
29 stycznia 2021 roku spółka PKP oddała do użytku podróżnych nowy dworzec kolejowy w Janikowie. Dworzec powstał w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wartość inwestycji to ok. 5 mln zł.


Dworzec w Janikowie, bo o nim mowa, jest pierwszym dworcem w województwie kujawsko-pomorskim udostępnionym podróżnym w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Został zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, czyli według autorskiego pomysłu PKP S.A., w miejscu starego budynku. Jego charakterystyczną cechą jest minimalistyczna i zarazem nowoczesna forma architektoniczna. Składa się z dwóch pawilonów mieszczących części pasażerską oraz komercyjną, przykrytych wspólnym zadaszeniem. Dominantą dworca jest wieża o wysokości 8 metrów, na której umieszczono podświetlany nocą zegar. W części pasażerskiej mieszczą się toalety i niewielka klimatyzowana poczekalnia, elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów, gabloty z rozkładem jazdy oraz system informacji głosowej. Pod wiatą, na obu końcach budynku, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów.
- Dzięki otwarciu zmodernizowanego dworca w Janikowie województwo kujawsko-pomorskie zyska nowoczesny i proekologiczny budynek spełniający wszystkie standardy obsługi podróżnych. Konsekwentnie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Umożliwia to Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego rząd polski przeznacza do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców. Ten program przybliża nas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
- Dworzec w Janikowie to pierwszy w województwie kujawsko-pomorskim obiekt, który otwieramy po modernizacji w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Oddany do użytku budynek jest nowoczesny, proekologiczny i spełnia wszystkie współczesne standardy w zakresie obsługi podróżnych z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Jesteśmy przekonani, że nowy dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom Janikowa i okolic – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Po raz kolejny fundusze europejskie przyczyniły się do zmiany krajobrazu infrastruktury kolejowej w Polsce. Cieszymy się, że do grona nowo otwartych i przyjaznych nie tylko dla podróżnych, ale też dla środowiska obiektów kolejowych dołączył dworzec w Janikowie. W ten sposób mapa dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wzbogaciła się o kolejny punkt, tym razem w województwie kujawsko-pomorskim. UE ustanowiła rok 2021 „Europejskim Rokiem Kolei”, aby promować kolej jako bezpieczny i zrównoważony środek transportu. Realizacja tego typu inwestycji z pewnością wpisuje się w ten kierunek – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Obecnie oczy wszystkich w Unii Europejskiej skierowane są na kolej, bo rok 2021 to Europejski Rok Kolei. Rok dedykowany kolei ma dać impuls do zwiększenia jej udziału w transporcie pasażerskim. Wierzymy, że pobudzeniu pasażerskiego transportu kolejowego przysłużą się także inwestycje z budżetu Unii Europejskiej w uatrakcyjnienie dworców kolejowych, ponieważ pasażerowie chętniej korzystają z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Zmodernizowany i nowoczesny dworzec w Janikowe stał się atutem kolei, bo zapewnia bezpieczeństwo pasażerom, jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych – Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Nowy dworzec w Janikowie posiada wiele udogodnień dla wszystkich grup podróżnych. Przy jego projektowaniu i budowie wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne, które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób o ograniczonej mobilności. W obiekcie zaprojektowano oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei kontrastowa kolorystyka elementów wykończenia wnętrz ułatwia orientację osobom niedowidzącym. Innowacyjny dworzec w Janikowie to budynek, w którym zadbano również o bezpieczeństwo. Został on wyposażony w systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru.
Dworzec w Janikowie to również budynek przyjazny środowisku naturalnemu. Na dachu dworca umieszczono panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp. Wytwarzają one w ciągu roku około 2700 kWh energii elektrycznej, co przyczyni się to do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew! Kolejnym proekologicznym rozwiązaniem wprowadzonym na dworcu jest pompa ciepła do ogrzewania budynku, a także energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą opartą o czujniki obecności oraz natężenia światła. Całość pracy instalacji i urządzeń na dworcu będzie monitorowana i regulowana poprzez system BMS (Building Management System), co pozwoli na optymalizację zużycia mediów.
Dzięki zakończonej inwestycji zmieniło się również bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię z płyt betonowych i kostek brukowych z wkomponowanymi w nie ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych. Ponadto zamontowano nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowano zieleń. W sąsiedztwie budynku wytyczono 12 miejsc parkingowych, w tym po jednym miejscu dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami.
Budowa nowego dworca w Janikowie kosztowała około 5 mln złotych brutto. Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane wykonało konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.
- Dzięki otwarciu zmodernizowanego dworca w Janikowie województwo kujawsko-pomorskie zyska nowoczesny i proekologiczny budynek spełniający wszystkie standardy obsługi podróżnych. Konsekwentnie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym. Umożliwia to Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego rząd polski przeznacza do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców. Ten program przybliża nas do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
- Dworzec w Janikowie to pierwszy w województwie kujawsko-pomorskim obiekt, który otwieramy po modernizacji w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Oddany do użytku budynek jest nowoczesny, proekologiczny i spełnia wszystkie współczesne standardy w zakresie obsługi podróżnych z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Jesteśmy przekonani, że nowy dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom Janikowa i okolic – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Po raz kolejny fundusze europejskie przyczyniły się do zmiany krajobrazu infrastruktury kolejowej w Polsce. Cieszymy się, że do grona nowo otwartych i przyjaznych nie tylko dla podróżnych, ale też dla środowiska obiektów kolejowych dołączył dworzec w Janikowie. W ten sposób mapa dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wzbogaciła się o kolejny punkt, tym razem w województwie kujawsko-pomorskim. UE ustanowiła rok 2021 „Europejskim Rokiem Kolei”, aby promować kolej jako bezpieczny i zrównoważony środek transportu. Realizacja tego typu inwestycji z pewnością wpisuje się w ten kierunek – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
- Obecnie oczy wszystkich w Unii Europejskiej skierowane są na kolej, bo rok 2021 to Europejski Rok Kolei. Rok dedykowany kolei ma dać impuls do zwiększenia jej udziału w transporcie pasażerskim. Wierzymy, że pobudzeniu pasażerskiego transportu kolejowego przysłużą się także inwestycje z budżetu Unii Europejskiej w uatrakcyjnienie dworców kolejowych, ponieważ pasażerowie chętniej korzystają z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Zmodernizowany i nowoczesny dworzec w Janikowe stał się atutem kolei, bo zapewnia bezpieczeństwo pasażerom, jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych – Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.
Nowy dworzec w Janikowie posiada wiele udogodnień dla wszystkich grup podróżnych. Przy jego projektowaniu i budowie wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne, które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób o ograniczonej mobilności. W obiekcie zaprojektowano oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei kontrastowa kolorystyka elementów wykończenia wnętrz ułatwia orientację osobom niedowidzącym. Innowacyjny dworzec w Janikowie to budynek, w którym zadbano również o bezpieczeństwo. Został on wyposażony w systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru.
Dworzec w Janikowie to również budynek przyjazny środowisku naturalnemu. Na dachu dworca umieszczono panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp. Wytwarzają one w ciągu roku około 2700 kWh energii elektrycznej, co przyczyni się to do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew! Kolejnym proekologicznym rozwiązaniem wprowadzonym na dworcu jest pompa ciepła do ogrzewania budynku, a także energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą opartą o czujniki obecności oraz natężenia światła. Całość pracy instalacji i urządzeń na dworcu będzie monitorowana i regulowana poprzez system BMS (Building Management System), co pozwoli na optymalizację zużycia mediów.
Dzięki zakończonej inwestycji zmieniło się również bezpośrednie otoczenie dworca. Ułożono nową nawierzchnię z płyt betonowych i kostek brukowych z wkomponowanymi w nie ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych. Ponadto zamontowano nowe elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowano zieleń. W sąsiedztwie budynku wytyczono 12 miejsc parkingowych, w tym po jednym miejscu dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami.
Budowa nowego dworca w Janikowie kosztowała około 5 mln złotych brutto. Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane wykonało konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.
W województwie kujawsko-pomorskim, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, PKP S.A. wybuduje i zmodernizuje jeszcze osiem dworców kolejowych. W części z nich, czyli obiektach w Kołodziejewie, Mogilnie i Złotnikach Kujawskich trwają już prace budowlane.
Źródło: PKP S.A.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.