Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


HOCHTIEF rozbuduje NCPS Solaris w Krakowie
Spółka HOCHTIEF Polska podpisała umowę na przebudowę i rozbudowę budynku Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS. Centrum SOLARIS działa przy Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Szansa na nową wizytówkę miasta – Krakowska Kamienica pod Wawelem
Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]



Oddano do ruchu nowy most w Kurowie

Zbudowana przed II wojną światową przeprawa przez Dunajec w Kurowie za chwilę przejdzie do historii. Kierowcy korzystają już z nowego mostu w ciągu DK75. To umożliwi wykonawcy rozbiórkę starego obiektu i dokończenie inwestycji.



  Zdjęcie: www.dk75-mostwkurowie.pl
Trzeci pod względem wielkości tego rodzaju most w Polsce

Most na Dunajcu ma 602 metry długości, ponad 17 metrów szerokości i  trzy pylony o wysokości 33,5 m  od poziomu terenu, a 22,8 m od jezdni na pomoście.  To obiekt typu  extradosed, który powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. To sprawia, że takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i z kolei bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe.  W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny jest most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym most w Kurowie, na Dunajcu.

Nowy obiekt ma cztery przęsła, a odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m - 200 m - 200 m - 100 m.  Na każdym pylonie zamontowano  dziewięć want, a każda z nich  z kolei  zbudowana jest z 61 splotów stalowych lin.  Oprócz jezdni powstała też ścieżka pieszo-rowerowa.  Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych  zlokalizowanych w nurcie rzeki,  na czas realizacji obiektu. Rozbiórka tych podpór rozpocznie się jeszcze w listopadzie 2021 r.

Do wybudowania obiektu wykorzystano  ok. 24 500 m3  betonu,  4 926 551 kg  stali miękkiej,  430 000 kg  stali sprężającej, a długość kabli  extradosed  wynosi 7,2 km. By powstał nasyp pod drogę, tzw. najazdy na most, zużyto 180 048 m3  materiału nasypowego. Zamontowane na obiekcie czujniki monitorują funkcjonowanie konstrukcji, wykonując pomiary m.in.  odkształceń w przekrojach  pylonowych i przęsłowych oraz sił na wantach.  Przed  przełożeniem ruchu na nowy most pomyślnie przeprowadzono próby obciążenia.

Stary most zniknie z krajobrazu


Stary obiekt,  z którego jeszcze niedawno korzystali kierowcy,  zostanie  rozebrany.  Ma 407,6 m długości. Jego budowa rozpoczęła się przed II wojną światową, a zakończyła w 1943 r. Jest wyeksploatowany i za wąski. Ma zaledwie 7,5 m szerokości, a jezdnia 6 m. Po rozbiórce pozostanie jeden przyczółek od strony Brzeska, który zostanie zamieniony na punkt widokowy. Jeszcze w tym roku wykonawca przystąpi do rozbierania tego obiektu.

Co jeszcze powstanie w ramach inwestycji

Droga krajowa nr 75 zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) na odcinku 2 km, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów przebudowane. Po obydwu stronach mostu powstaną drogi serwisowe, a ponadto zatoki autobusowe, ekran akustyczny oraz ciągi pieszo-rowerowe.

Wybudowano nową kanalizację deszczową, kanał technologiczny, przełożono sieć teletechniczną. Część zjazdów indywidualnych od strony Nowego Sącza została już przebudowana. Oświetlenie drogi wykonane jest w 60 proc.

Zgodnie z kontraktem  wszystkie  roboty  prowadzone w ramach tej inwestycji mają być zakończone wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w kwietniu 2022 r. Nie będą one jednak miały wpływu na ruch po nowym moście.

Wykonawcą  nowego mostu  jest  polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i  Hódút  (Hódmezővásárhelyi  Útépitő) z Węgier. Koszt inwestycji wyniósł  ponad 189 mln zł. 

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/




Reklamy
GEO-Instruments Soletanche Keller SG Pam Geobrugg Porr Wodociągi Miasta Krakowa
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję