REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Od technologii analogowej do cyfrowej na I linii metra

Stare analogowe urządzenia sterowania ruchem, które pamiętają jeszcze uruchomienie pierwszej linii metra w Warszawie niemal trzy dekady temu – odchodzą w przeszłość. Czas na cyfrowe urządzenia, światłowody i liczniki osi.

 

Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

Otwarta w 1995 roku pierwsza linia warszawskiego metra jest stale modernizowana. Obecnie wymieniane są urządzenia sterowania ruchem pociągów (SRP), służące do obrazowania sytuacji ruchowej. Oparte na analogowych przekaźnikach tzw. plany świetlne pokazywały zajętość toru na specjalnej tablicy przypominającej dziś bardziej eksponat w muzeum techniki. Teraz zajętość toru będzie obrazowana za pomocą zamontowanych w torowisku liczników osi i wyświetlana na monitorze komputera, gdzie ilość danych można wygodnie skonfigurować.

Ostatnie trzy stacje, na których znajdowały się jeszcze plany świetlne: Wierzbno, Racławicka i Pole Mokotowskie – przechodzą na nowoczesne SRP.

Dokładniej i szybciej

Nowoczesne urządzenia dużo dokładniej pokazują sytuację w tunelach, dlatego dyżurni ruchu mogą łatwiej zorientować się w bieżącej sytuacji ruchowej i szybciej podejmować kluczowe decyzje w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo dawne plany świetlne pokazywały zajętość toru jedynie na niedużym obszarze stacji i pobliskich tunelach – natomiast system oparty na licznikach osi umożliwia wgląd do sytuacji na całej linii niezależnie od lokalizacji komputera.

Ujednolicenie systemów

Modernizowanie linii M1 ma duże znaczenie przy eksploatacji i serwisowaniu urządzeń. Pracownikom metra łatwiej i sprawniej będzie serwisować urządzenia jednego typu na obu liniach niż dwóch różnych systemów, wymagających innych typów narzędzi i wiedzy.

Prace związane z przebudową urządzeń sterownia ruchem pojazdów w metrze prowadzone są od 2009 roku. Zmodernizowane zostały odcinki Kabaty – Stokłosy oraz Stokłosy – Wilanowska. Koszt tegorocznego przedsięwzięcia to niemal 5 mln zł netto.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA