REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Obwodnica Mierzyna wspólny projekt GDDKiA i samorządu

GDDKiA podpisała porozumienie z miastem Szczecin w sprawie wspólnego przygotowania i realizacji obwodnicy Mierzyna o długości ok. 4,8 km w ciągu drogi krajowej nr 10.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/
Zdjęcie: GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/
Nowa droga na około połowie swojej długości będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta.

Dlatego inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. Zawarte porozumienie określa zasady współpracy na etapie prac przygotowawczych. W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji dla tego zadania. Obwodnica Mierzyna będzie stanowiła jeden z głównych dojazdów do przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6.

Pierwszy etap – przygotowanie

Zawarcie porozumienia z samorządem było możliwe dzięki zatwierdzeniu  pod koniec listopada ubiegłego roku Programu Inwestycji  przez Ministra Infrastruktury. Pierwszym etapem będą prace przygotowawcze.  Inwestycja posiada już wydaną w 2014 roku decyzję środowiskową, dlatego do wykonania pozostał projekt budowlany, a następnie planowane jest uzyskanie decyzji  o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Działania te są niezbędne, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku.

Około połowa długości obwodnicy leży na terenie miasta Szczecin i na zbliżonym poziomie został określony podział kosztów opracowania dokumentacji pomiędzy GDDKiA i miastem. Odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę  po  wydaniu decyzji ZRID  będą wypłacane przez każdą  ze  stron porozumienia we własnym zakresie  –  w obszarze miasta Szczecin przez samorząd, natomiast poza obszarem miasta przez GDDKiA. Szczegółowe zasady współpracy przy realizacji robót zostaną określone na dalszym etapie.

Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina


Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina  w stronę  granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina.  Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS.

Nowa trasa ominie Mierzyn od północy


Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie  istniejącego  centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości  ponad  200 metrów,  to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego.  Za ten odcinek o długości  ok.  1,2  km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie  wejdzie na  teren Szczecina i  będzie  biegła  w kierunku zachodnim,  przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych.  Na połączeniu z ul.  Nasienną planowane jest rondo.  Po około 2,1  km droga opuści teren  miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3  km dotrze do węzła Dołuje.  Ten ostatni fragment  leżeć będzie  w gestii GDDKiA. 

Źródło: tekst GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA