Nowy wiadukt w Woli Filipowskiej
Nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową, drogi i chodniki do niego prowadzące oraz przystanki autobusowe – tak inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych zmienia Wolę Filipowską.
Mieszkańcy Woli Filipowskiej od marca korzystają z pierwszych efektów modernizacji linii kolejowej E30 na tym terenie. Wtedy do użytku został oddany pierwszy zmodernizowany peron na lokalnym przystanku. Nowoczesna konstrukcja o długości 200 metrów jest wyższa od dotychczasowej, dzięki czemu podróżnym łatwiej jest wsiadać i wysiadać z pociągów. Docelowo w Woli Filipowskiej powstaną dwa takie perony, połączone przejściem podziemnym. Dzięki instalacji wind z podróży koleją będą mogli korzystać wszyscy pasażerowie, również ci o ograniczonej mobilności.
Zastąpienie przejazdów w poziomie torów bezkolizyjnym skrzyżowaniem to wymierna korzyść dla kierowców i pieszych, dzięki poprawie bezpieczeństwa i eliminacji oczekiwania przed zamkniętymi, ze względu na kursowanie pociągów, rogatkami.
To kolejny taki obiekt oddany do użytku na linii kolejowej Kraków – Katowice. Od września z nowego wiaduktu korzystają już mieszkańcy Krzeszowic. Nowe wiadukty wybudowano także m.in. w Jaworznie i Krakowie.
W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie przebudowane obiekty. Wszystkie zwiększą możliwości kolei i przyniosą pozytywne efekty dla bezpieczeństwa i płynności lokalnego ruchu drogowego.
Modernizacja linii Kraków – Katowice to poprawa standardu na stacjach i przystankach, zapewnienie dostępności do pociągów dla wszystkich podróżnych. PLK prowadzą inwestycje na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość prac budowlanych to ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Tekst i zdjęcia: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.