






Prace przy budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie wykonywane są roboty hydrotechniczne. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]
Nowy dworzec Dębe Wielkie otwarty dla podróżnych
Nowoczesny, niewielkich rozmiarów, proekologiczny, komfortowy i dostępny – taki jest nowy dworzec Dębe Wielkie na Mazowszu. 25 lutego 2022 roku obiekt został otwarty dla podróżnych.


Nowy dworzec został wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to obiekt typowy, posiadający nowoczesną, minimalistyczną i funkcjonalną formę architektoniczną. Składa się on z dwóch części. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugim części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem zlokalizowano również ławki dla podróżnych, a także stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego dworca jest 8-metrowa wieża zegarowa. Elewację dworca wykończono czerwoną rustykalną cegłą klinkierową.
- Takie dworce, jak oddawany dzisiaj do użytku w miejscowości Dębe Wielkie, to nasz konkretny wkład w walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Jestem przekonany, że nowy obiekt zrealizowany w znanej i sprawdzonej formule Innowacyjnego Dworca Systemowego będzie dobrze służył mieszkańcom oraz ułatwi pasażerom dostęp do kolei – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Dworzec Dębe Wielkie to kolejny Innowacyjny Dworzec Systemowy, który otwieramy dla podróżnych na Mazowszu. Jest to również 45. zakończona inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Głównym celem prowadzonych przez PKP S.A. działań jest poprawa komfortu podróżnych, dzięki czemu kolej staje się coraz bardziej nowoczesnym i przyjaznym środkiem transportu oraz ciekawą alternatywą dla transportu indywidualnego – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
- Na mapie dofinansowanych ze środków unijnych i skutecznie zrealizowanych inwestycji licznie przybywa nowych lub odnowionych obiektów infrastruktury kolejowej. Dzisiaj dołączył ten niewielki, ale nowoczesny, dostępny i wykonany w formule proekologicznej dworzec kolejowy Dębe Wielkie na Mazowszu. Cieszę się, że fundusze unijne, stojące za tym projektem, przyczynią się do poprawy komfortu podróżnych oraz pozytywnie wpłyną na zmianę najbliższego otoczenia tego dworca – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej nowy dworzec Dębe Wielkie posiada wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przy jego projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne. Ponadto wyposażono go w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.
Nowy dworzec Dębe Wielkie jest również ekologiczny i bezpieczny. Na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne o mocy 3 KWp, które wytworzą rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew. Dworzec wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Kolejnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku są pompy ciepła służące do ogrzewania budynku. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcach będzie nadzorowana przez system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Wraz z budową nowego dworca zmieniło się również jego bezpośrednie otoczenie. Do budynku prowadzą nowa droga dojazdowa oraz chodnik od strony przystanku autobusowego. W sąsiedztwie dworca powstał również parking dla 24 samochodów ze specjalnie wytyczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. W otoczeniu budynku wytyczono również nowe chodniki ze ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych oraz uporządkowana została zieleń.
Budowa nowego dworca Dębe Wielkie kosztowała łącznie 4,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą inwestycji firma SKB S.A.
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl
- Takie dworce, jak oddawany dzisiaj do użytku w miejscowości Dębe Wielkie, to nasz konkretny wkład w walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Jestem przekonany, że nowy obiekt zrealizowany w znanej i sprawdzonej formule Innowacyjnego Dworca Systemowego będzie dobrze służył mieszkańcom oraz ułatwi pasażerom dostęp do kolei – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Dworzec Dębe Wielkie to kolejny Innowacyjny Dworzec Systemowy, który otwieramy dla podróżnych na Mazowszu. Jest to również 45. zakończona inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Głównym celem prowadzonych przez PKP S.A. działań jest poprawa komfortu podróżnych, dzięki czemu kolej staje się coraz bardziej nowoczesnym i przyjaznym środkiem transportu oraz ciekawą alternatywą dla transportu indywidualnego – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
- Na mapie dofinansowanych ze środków unijnych i skutecznie zrealizowanych inwestycji licznie przybywa nowych lub odnowionych obiektów infrastruktury kolejowej. Dzisiaj dołączył ten niewielki, ale nowoczesny, dostępny i wykonany w formule proekologicznej dworzec kolejowy Dębe Wielkie na Mazowszu. Cieszę się, że fundusze unijne, stojące za tym projektem, przyczynią się do poprawy komfortu podróżnych oraz pozytywnie wpłyną na zmianę najbliższego otoczenia tego dworca – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej nowy dworzec Dębe Wielkie posiada wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przy jego projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne. Ponadto wyposażono go w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.
Nowy dworzec Dębe Wielkie jest również ekologiczny i bezpieczny. Na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne o mocy 3 KWp, które wytworzą rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew. Dworzec wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Kolejnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku są pompy ciepła służące do ogrzewania budynku. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcach będzie nadzorowana przez system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Wraz z budową nowego dworca zmieniło się również jego bezpośrednie otoczenie. Do budynku prowadzą nowa droga dojazdowa oraz chodnik od strony przystanku autobusowego. W sąsiedztwie dworca powstał również parking dla 24 samochodów ze specjalnie wytyczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. W otoczeniu budynku wytyczono również nowe chodniki ze ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych oraz uporządkowana została zieleń.
Budowa nowego dworca Dębe Wielkie kosztowała łącznie 4,6 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą inwestycji firma SKB S.A.
Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.