















W 2020 r. GDDKiA udostępniła do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. W 2020 r. zbudowano, wyremontowano lub przebudowano 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych. [...]




Uwaga: zmiana terminu![...]


Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.[...]


Branża IT, budownictwo i nieruchomości oraz e-commerce i digital marketing wbrew kryzysowi w górę. Za to w turystyce, gastronomii, hotelarstwie, retailu oraz produkcji seryjnej – zarobki lecą w dół. Sprawdzamy, jak pandemia zmieniła wynagrodzenia w poszczególnych sektorach rynku pracy. Oto dane z najnowszego raportu płacowego Devire.[...]


- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.[...]
Nowoczesny rozjazd w Psarach
W nocy z 19 na 20 czerwca na Centralną Magistralą Kolejową trafił nowoczesny rozjazd z systemem do przestawiania i kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu. Konstrukcja umożliwiająca jazdę pociągów z prędkością 250 km/h, to efekt współpracy Grupy KZN Bieżanów i Bombardier Transportation (ZWUS) Polska.
Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o.
Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o.


Nowy produkt integruje w ramach jednego systemu elementy już sprawdzone i eksploatowane na polskich torach: rozjazd zwyczajny 60E1-1200-1:18,5 z krzyżownicą z ruchomym dziobem; napęd EBI Switch 2000 oraz kontrolery EFA; uzupełnione o nowo zaprojektowany mechaniczne sprzężenie nastawcze do ruchomych elementów rozjazdu typu EEC-1 (do przestawiania zwrotnicy i krzyżownicy) – tworzące razem system do przestawiania i kontrolowania ruchomych elementów rozjazdu SNA-1. Całość tworzy spójne i kompleksowe rozwiązanie przygotowane przez czołowych, krajowych producentów nawierzchni kolejowej oraz branży srk, dedykowane dla linii kolejowych, na których pociągi mają poruszać się z prędkością 250 km/h. Na razie dotyczy to w zasadzie CMK-i, ale w niedalekiej przyszłości ilość modernizowanych i/lub budowanych od podstaw linii o takich parametrach znacząco się zwiększy.
- Nasz produkt odpowiada wprost założeniom zarządcy infrastruktury kolejowej, którego celem jest zabudowa jak najbardziej trwałych, bezpiecznych, niezawodnych i niewymagających częstych czynności serwisowo-utrzymaniowych konstrukcji. Elementy infrastruktury przeznaczone do eksploatacji z prędkością 250 km/h na sieci zarządzanej przez PKP PLK to dziś synonim najwyższego poziomu technicznego zaawansowania. Dbając o początkową jakość tego rozjazdu dostarczyliśmy go na miejsce zabudowy w technologii blokowej, wykorzystując do tego nasze wagony Switcher – mówi Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów.
Część nawierzchniowa systemu, będąca wynikiem bliskiej współpracy KZN „Bieżanów” i hiszpańskiego Talleres Alegria (spółka KZN&Talegria), jest konstrukcyjnie tożsama z rozjazdem eksploatowanym już od kilku lat na stacji Strzałki. Konstrukcja ze Strzałek to wersja wielonapędowa – iglice w zwrotnicy przestawiane są trzema, a ruchomy dziób krzyżownicy przestawiany jest dwoma napędami. Tymczasem przetransportowany właśnie do Psar rozjazd jest twórczym rozwinięciem tej konfiguracji. Dzięki zastosowaniu zintegrowanej z podrozjazdnicą jednostki do przestawiania ruchomych elementów zwrotnicy i krzyżownicy EBI Switch 2000 oraz zestawu kontrolerów autonomicznych EBI 2000, które zabudowane są wewnątrz toków szynowych w połączeniu z nowo zaprojektowanym i opatentowanym mechanicznym systemem przenoszenia sił przestawczych powstał bezpieczny, spójny, zintegrowany z rozjazdem system pozwalający na przestawiania zarówno zwrotnicy jak i krzyżownicy przy zastosowaniu po jednej jednostce napędowej na każdy podzespół. Sprzężenie zamknięć nastawczych zapewnia równoległe, płynne i niezawodne przestawianie iglic oraz ruchomej części krzyżownicy. W sytuacji awaryjnej, taki układ umożliwia manualne przestawienie położenia rozjazdu w kilkadziesiąt sekund.
System SNA-1 przed wbudowaniem go w tory przeszedł półtoraroczne testy i badania na specjalnie w tym celu zaprojektowanym stanowisku badawczym. W czasie testów, które realizowane były w zróżnicowanych warunkach pogodowych, kontrolowano i badano szereg parametrów technicznych, eksploatacyjnych oraz wskaźników mających wpływ na prace utrzymaniowe. Sam system przestawiony został 1 milion razy. Dzięki współpracy polskich inżynierów biur projektowych KZN Bieżanów i Bombardier powstał świetnie skonfigurowany wyrób dedykowany i dopasowany do oczekiwań krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej.
- Jestem dumny, że dzięki współpracy polskiej fabryki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska oraz KZN „Bieżanów” na krajowych torach pojawiła się nasza nowoczesna, niezawodna i przyjazna środowisku technologia, pozwalająca pociągom dużych prędkości na bezpieczne pokonywanie rozjazdów kolejowych z prędkościami do 250 km/h, podnosząc tym samym efektywność systemu kolei w Polsce – powiedział Sławomir Nalewajka, Prezes spółek Bombardier Transportation w Polsce.
Za złożoną zabudowę rozjazdu odpowiadało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Wyzwaniem było przeprowadzenie całej operacji budowlanej bez zakłócania ruchu pociągów na najważniejszej magistrali kolejowej w kraju. Rozjazd trafił na budowę w blokach – z fabrycznie zmontowaną częścią nawierzchniową i zainstalowanym na niej kompletnym systemem SNA-1. Sam precyzyjny rozładunek przebiegł ekspresowo i trwał raptem 2 godziny, wykonanie spoin oraz kilkukrotne podbicie rozjazdu wykonywane było w kolejnych dniach. Planowe otwarcie rozjazdu do ruchu nastąpi z końcem bieżącego tygodnia po zakończeniu testów automatyki i odbiorów technicznych.
Zdjęcie: Archiwum KZN „Bieżanów”
- Nasz produkt odpowiada wprost założeniom zarządcy infrastruktury kolejowej, którego celem jest zabudowa jak najbardziej trwałych, bezpiecznych, niezawodnych i niewymagających częstych czynności serwisowo-utrzymaniowych konstrukcji. Elementy infrastruktury przeznaczone do eksploatacji z prędkością 250 km/h na sieci zarządzanej przez PKP PLK to dziś synonim najwyższego poziomu technicznego zaawansowania. Dbając o początkową jakość tego rozjazdu dostarczyliśmy go na miejsce zabudowy w technologii blokowej, wykorzystując do tego nasze wagony Switcher – mówi Rafał Leszczyński, prezes Grupy KZN Bieżanów.
Część nawierzchniowa systemu, będąca wynikiem bliskiej współpracy KZN „Bieżanów” i hiszpańskiego Talleres Alegria (spółka KZN&Talegria), jest konstrukcyjnie tożsama z rozjazdem eksploatowanym już od kilku lat na stacji Strzałki. Konstrukcja ze Strzałek to wersja wielonapędowa – iglice w zwrotnicy przestawiane są trzema, a ruchomy dziób krzyżownicy przestawiany jest dwoma napędami. Tymczasem przetransportowany właśnie do Psar rozjazd jest twórczym rozwinięciem tej konfiguracji. Dzięki zastosowaniu zintegrowanej z podrozjazdnicą jednostki do przestawiania ruchomych elementów zwrotnicy i krzyżownicy EBI Switch 2000 oraz zestawu kontrolerów autonomicznych EBI 2000, które zabudowane są wewnątrz toków szynowych w połączeniu z nowo zaprojektowanym i opatentowanym mechanicznym systemem przenoszenia sił przestawczych powstał bezpieczny, spójny, zintegrowany z rozjazdem system pozwalający na przestawiania zarówno zwrotnicy jak i krzyżownicy przy zastosowaniu po jednej jednostce napędowej na każdy podzespół. Sprzężenie zamknięć nastawczych zapewnia równoległe, płynne i niezawodne przestawianie iglic oraz ruchomej części krzyżownicy. W sytuacji awaryjnej, taki układ umożliwia manualne przestawienie położenia rozjazdu w kilkadziesiąt sekund.
System SNA-1 przed wbudowaniem go w tory przeszedł półtoraroczne testy i badania na specjalnie w tym celu zaprojektowanym stanowisku badawczym. W czasie testów, które realizowane były w zróżnicowanych warunkach pogodowych, kontrolowano i badano szereg parametrów technicznych, eksploatacyjnych oraz wskaźników mających wpływ na prace utrzymaniowe. Sam system przestawiony został 1 milion razy. Dzięki współpracy polskich inżynierów biur projektowych KZN Bieżanów i Bombardier powstał świetnie skonfigurowany wyrób dedykowany i dopasowany do oczekiwań krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej.
- Jestem dumny, że dzięki współpracy polskiej fabryki Bombardier Transportation (ZWUS) Polska oraz KZN „Bieżanów” na krajowych torach pojawiła się nasza nowoczesna, niezawodna i przyjazna środowisku technologia, pozwalająca pociągom dużych prędkości na bezpieczne pokonywanie rozjazdów kolejowych z prędkościami do 250 km/h, podnosząc tym samym efektywność systemu kolei w Polsce – powiedział Sławomir Nalewajka, Prezes spółek Bombardier Transportation w Polsce.
Za złożoną zabudowę rozjazdu odpowiadało Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Wyzwaniem było przeprowadzenie całej operacji budowlanej bez zakłócania ruchu pociągów na najważniejszej magistrali kolejowej w kraju. Rozjazd trafił na budowę w blokach – z fabrycznie zmontowaną częścią nawierzchniową i zainstalowanym na niej kompletnym systemem SNA-1. Sam precyzyjny rozładunek przebiegł ekspresowo i trwał raptem 2 godziny, wykonanie spoin oraz kilkukrotne podbicie rozjazdu wykonywane było w kolejnych dniach. Planowe otwarcie rozjazdu do ruchu nastąpi z końcem bieżącego tygodnia po zakończeniu testów automatyki i odbiorów technicznych.
Zdjęcie: Archiwum KZN „Bieżanów”

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.