REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
8 Minut czytania

Nowe w Warszawskim Transporcie Publicznym

Tramwaje dotarły do Winnicy, w 2022 r. pasażerowie dojadą podziemną koleją na Bemowo i Bródno, a w 2023 r. mieszkańcy Woli i Bemowa będą dojeżdżać do metra nową linią tramwajową ulicą M. Kasprzaka.

 
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Szyba Kolej Miejska testowała nowe pociągi, na warszawskie ulice wyjechały nowoczesne i przyjazne dla środowiska zasilane gazem autobusy Miejskich Zakładów Autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podsumowuje inwestycje WTP w 2021 r.

Metro – druga linia w budowie, trzecia w planach


Metro Warszawskie w 2021 roku realizowało największą stołeczną inwestycję – rozbudowę drugiej linii metra i prace przygotowawcze do budowy trzeciej.

Intensywne prace przy M2 prowadzone były na ostatnim budowanym odcinku na wschodzie oraz na odcinku zachodnim, który nie kończy drugiej linii metra z tej strony (planowana jest jeszcze budowa trzech stacji). W północno-wschodniej części Warszawy, na Targówku powstaje ponad czterokilometrowy odcinek podziemnej kolei z trzema stacjami – Zacisze, Kondratowicza i Bródno oraz torami do postoju i zawracania pociągów za ostatnią z nich. Po zachodniej stronie, na styku Woli i Bemowa, budowany jest 2,5-kilometrowy fragment z dwoma stacjami – Ulrychów i Bemowo.

W ubiegłym roku zakończono najtrudniejszą część inwestycji – tarcze TBM wydrążyły tunele łączące stacje oraz obudowały je betonowymi pierścieniami. Wybudowano torowiska, zamontowano tzw. trzecią szynę zasilającą oraz kontynuowano prace budowlane i wykończeniowe pod ziemią i na powierzchni. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to druga połowa 2022 roku. Potem będzie czas na odbiory techniczne, przez służby państwowe i pozwolenie na użytkowanie. Pasażerów pociągi zaczną wozić prawdopodobnie jesienią.

Wykonawca złożył także wnioski o wydanie pozwolenia na budowę ostatniego zachodniego odcinka M2 na Bemowie. Będzie on mierzył cztery km i złożą się na niego trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin oraz Stacja Techniczno-Postojowa Karolin, gdzie będą zjeżdżały pociągi obsługujące drugą linię podziemnej kolei. Jednocześnie trwały prace projektowe. Inwestycja powinna zostać zrealizowana do 2024 roku.

Po zakończeniu budowy M2 pasażerowie będą mieli do dyspozycji ok. 23 km linię podziemnej kolei z 21 stacjami, która połączy zachodnią i wschodnią część Warszawy ze Śródmieściem i pierwszą linią metra.

Gdy w Warszawie drążono tunele i budowano kolejne stacje M2, w Ostrawie i Pilźnie produkowano i testowano pociągi dla stołecznego metra. Zgodnie z umową, Škoda Transportation dostarczy 37 jednowagonowych pociągów, z których każdy pomieści nawet 1,5 tys. pasażerów. Będą to pierwsze składy Metra Warszawskiego, w których przestrzeń pasażerską podzielono umownie na dwie części – dla osób planujących dłuższą podróż, w której zatroszczono się o większą liczbę foteli i ekrany informacyjne oraz dla pasażerów chcących przejechać dwie, trzy stacje, gdzie skupiono się na większej liczbie uchwytów. Jest także miejsce dla osób z niepełnosprawnościami, opiekunów podróżujących z dziećmi w wózkach, rowerzystów i podróżnych z dużym bagażem. Pierwsze pociągi przyjadą do Warszawy w połowie tego roku.

Jednocześnie z budową M2 trwały prace przygotowawcze do budowy trzeciej linii metra. W ramach pierwszego etapu inwestycji planowana jest na Pradze-Południe ośmiokilometrowa trasa biorąca początek przy gotowej już stacji M2 Stadion Narodowy. Kolejne stacje to: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław oraz odgałęzienie do Stacji Techniczno-Postojowej Kozia Górka.

Jesienią 2021 roku podpisano umowę na wykonanie prac przedprojektowych dla pierwszego etapu M3. Autor opracowania ma 1,5 roku na m.in.: przygotowanie projektu koncepcyjnego, ustalenie stref wpływu budowy metra na zabudowę sąsiadującą, ocenę stanu budynków oraz opracowanie dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu w formule „projektuj i buduj”.

Tramwajem do Winnicy i wzdłuż ulicy Kasprzaka


Tramwaje Warszawskie w ubiegłym roku skupiły się na rozwoju sieci tramwajowej, parku taborowego i zaplecza technicznego.

We wrześniu oddano do użytku ostatni fragment trasy tramwajowej łączącej Tarchomin, Nowodwory i Winnicę przez most Marii Skłodowskiej-Curie z pierwszą linią metra. To wspólne przedsięwzięcie tramwajarzy i Zarządu Transportu Miejskiego. Jest to kilometrowy odcinek z Nowodworów do Winnicy, od ulicy Strumykowej do Leśnej Polanki. Mieszkańcy Białołęki mają obecnie do dyspozycji pełną ośmiokilometrową trasę z 10 przystankami. Przejechanie całej z Winnicy na Młociny zajmuje ok. 15 min, a aby pokonać 16-kilometrowy odcinek z Winnicy do Śródmieścia i Dworca Centralnego trzeba zarezerwować ok. 35 minut.

Jesienią ubiegłego roku podpisano także umowę na budowę nowej trasy tramwajowej wzdłuż ulicy M. Kasprzaka. Ponad dwukilometrowy odcinek zostanie wybudowany pomiędzy ulicą Wolską a Skierniewicką, a już istniejący ponad kilometrowy fragment wzdłuż ulicy Wolskiej i M. Kasprzaka zostanie zmodernizowany.

Nowa trasa tramwajowa zapewni mieszkańcom Woli (przede wszystkim Odolan i osiedli przy ulicy Jana Kazimierza oraz Bemowa) szybki dojazd do drugiej linii metra i przystanku kolejowego Warszawa Wola. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2023 rok.

Rozbudowa sieci tramwajowej jest jednoznaczna z zakupem nowego taboru. Do Warszawy dotarły latem pierwsze ze 123 zamówionych w Hyundai Rotem nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Po przejściu licznych testów i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń wyjechały na regularne linie i wożą już warszawiaków.

Warszawa zamówiła trzy typy składów – dwukierunkowe 33-metrowe (85 szt.), jednokierunkowe 33-metrowe (18 szt.) i jednokierunkowe 24-metrowe (20 szt.). Ponad 30-metrowe tramwaje są dłuższe od obecnie eksploatowanych o 2,5 m i mogą pomieścić 240 pasażerów. Najistotniejszą nowością konstrukcyjną są skrętne wózki oraz absorbery hałasu na zakrętach. Dzięki temu tramwaje przejeżdżają przez ulice i zakręty cicho, a zużycie szyn jest mniejsze.

Po zrealizowaniu zamówienia w całości, do końca kwietnia 2023 roku stolica będzie posiadała 430 niskopodłogowych składów, co będzie stanowiło 70 proc. taboru tramwajowego.

Koniec roku zaowocował popisaniem umowy na budowę piątej w Warszawie zajezdni tramwajowej, która powstanie stanie na Białołęce – całość zajmie 12 ha i zapewni miejsca postojowe 150 tramwajom. Na jej terenie zaplanowano m.in. stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, lakiernię, myjnię i tokarkę podtorową. Tramwajarze wyposażą też zajezdnię w system informatyczny, który w znacznym stopniu zautomatyzuje pracę, co pozwoli na dużą oszczędność czasu. Duży nacisk położono także na wprowadzeniu rozwiązań przyjaznych środowisku naturalnemu – pomp ciepła, ogniw słonecznych i systemu magazynowania deszczówki.

Planowany termin zakończenia inwestycji to 2024 rok.

Tramwaje Warszawskie w 2021 roku kontynuowały także wdrażanie priorytetów dla tramwajów. Rozwiązanie to sprawia, że sygnalizacja świetlna „widzi” zbliżający się skład i przepuszcza go na zielonym. W efekcie spędzają one mniej czasu w oczekiwaniu na światło, pasażerowie szybciej docierają do celu, a operatorowi taką samą liczbą taboru udaje się obsłużyć więcej kursów.

W ubiegłym roku priorytety zaczęły funkcjonować na ulicy Towarowej i Okopowej pomiędzy placem A. Zawiszy a rondem Zgrupowania AK Radosław oraz na ulicy Grochowskiej od ronda Wiatraczna do Gocławka. Obecnie obejmują 75 proc. skrzyżowań w mieście.

Nowe pociągi dla Szybkiej Kolei Miejskiej


Z nowych pojazdów ucieszą się także pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej. W ubiegłym roku pierwsze z 21 zamówionych w Newagu pociągów przechodziły testy w Instytucie Kolejnictwa w Żmigrodzie, a na początku tego roku dotarły do Warszawy.

Łącznie będzie to 21 składów – 15 pięcioczłonowych i sześć czteroczłonowych. Tylko na miejscach siedzących pomieszczą od 288 do 372 pasażerów.

Nowe pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, ładowarki USB, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe oraz ratujące życie defibrylatory AED. Na torach pierwszy z nich pojawi się na przełomie lutego i marca – na linii S2.

„Zielone” autobusy

Rok 2021 minął Miejskim Zakładom Autobusowym pod hasłem taboru nisko- i zeroemisyjnego.

Przyjmowano dostawy nowych autobusów zasilanych gazem. Jest to już kolejne zamówienie na pojazdy przyjazne środowisku naturalnemu. Tym razem na 100 autobusów gazowych – 40 12-metrowych i 60 18-metrowych. To nowoczesne pojazdy w wysokim standardzie posiadające klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku i ruchu, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczną informację zewnętrzną i wewnętrzną, systemy przeciwpożarowe, ładowarki USB, głosowe zapowiedzi przystanków oraz urządzenia do zliczania pasażerów.

W grudniu 2021 roku MZA miały w parku taborowym 1 385 autobusów, w tym 160 elektrycznych, 235 gazowych i cztery hybrydowe.

Szybko zwiększająca się liczba autobusów o alternatywnych źródłach napędu jest jednoznaczna z koniecznością rozbudowy odpowiedniego zaplecza technicznego.

Pod koniec ubiegłego roku uruchomiono na pętli Wilanów kolejne ładowarki pantografowe dla autobusów elektrycznych. Obecnie największy warszawski operator autobusowy posiada 24 ładowarki pantografowe o dużej mocy na krańcach: Chomiczówka, Esperanto, Konwiktorska, Nowodwory, Spartańska, Szczęśliwice i Wilanów oraz w zajezdniach przy Ostrobramskiej, Stalowej, Włościańskiej i Woronicza. Pozwalają one w ciągu 20 minut postoju naładować około połowy pojemności baterii. Dodatkowo MZA mają 160 stanowisk ładowania wtyczkowego, które służą do wolnego ładowania podczas dłuższej przerwy w zajezdni.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA