


























Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Nowe tramwaje już kursują po Warszawie
Cichy i oszczędny tramwaj od 14 grudnia 2021 r. przewozi już warszawianki i warszawiaków. W pierwszym inauguracyjnym liniowym kursie nowego tramwaju Hyundai wziął udział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.


- Bardzo się cieszę, że warszawiacy mogą już podróżować pierwszym ze 123 nowoczesnych tramwajów zakupionych przez Warszawę za ponad 2 mld zł. I że wybrali dla nich nową nazwę – Warsolino. Testy wykazały, że nasze nowe tramwaje są ciche i oszczędne, a teraz o ich wygodzie wreszcie przekonają się pasażerowie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. - Pierwszy tramwaj będzie jeździł na linii 17, ale wkrótce, wraz z kolejnymi dostawami, pojawią się także na kolejnych liniach – dodaje.
W Warszawie jest już siedem z zamówionych 123 nowoczesnych i „szytych na miarę” pojazdów. Jeszcze w tym roku na trasę powinien wyjechać kolejny tramwaj. Tramwajarze są gotowi, by od pierwszego kwartału odbierać od producenta 6-8 do ośmiu tramwajów w ciągu miesiąca. Kolejne pojazdy na ulicach Warszawy będą pojawiać się w sukcesywnie w 2022 roku.
Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużyje 15 watogodzin. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 watogodzin.
I najcichsze wśród wszystkich eksploatowanych w Warszawie. Poziom dźwięku w dotychczas eksploatowanych wagonach wynosiło 77 decybeli, tymczasem natężenie dźwięku zmierzone w nowych tramwajach wyniosło nieco ponad 74 decybeli. Dla porównania – jest to poziom dźwięku wydawany przez duży, nieco głośniejszy odkurzacz. W całej Europie jest bardzo niewiele cichszych tramwajów.
O ciszę pomaga dbać m.in. unikalna konstrukcja wagonów, oparta na skrętnych wózkach, które zostały one zaprojektowane w taki sposób, by cicho pokonywać nawet te ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki są tzw. wózkami obrotowymi. To rozwiązanie pozwala na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewnia cichszą jazdę na łukach. A dodatkowo każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu.
Warszawa zamówiła aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż obecne tramwaje niskopodłogowe. To najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy.
Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023, stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.
Warszawiacy wybrali Warsolino
O nazwie nowych tramwajów zdecydowali warszawiacy. Do Tramwajów Warszawskich wpłynęło ponad 2 tys. propozycji. Jury w składzie: prof. Grażyna Majkowska – Uniwersytet Warszawski, prof. Jerzy Bralczyk – Uniwersytet Warszawski, Łukasz Ostoja-Kasprzycki – PoWarszawsku, Katarzyna Strzegowska – Zarząd Transportu Miejskiego oraz Konrad Niklewicz – Tramwaje Warszawskie, wybrało pięć nazw: Avant, Dryndaj, Fryderyk, Warsolino i Syreniak.
Przez kolejne dwa tygodnie (do 13 grudnia) trwało głosowanie, która z nich jest najlepsza i najbardziej odzwierciedla ducha stolicy. Oddano 5,5 tys. głosów. Najwięcej – 29 proc. – na Warsoliono.
Koreańska technologia, polskie komponenty
Producentem jest południowokoreańska firma Hyundai Rotem. Aż 60 procent komponentów w tych pojazdach, pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cała energoelektronika powstała w Warszawie i dostarczyła ją firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
W Warszawie jest już siedem z zamówionych 123 nowoczesnych i „szytych na miarę” pojazdów. Jeszcze w tym roku na trasę powinien wyjechać kolejny tramwaj. Tramwajarze są gotowi, by od pierwszego kwartału odbierać od producenta 6-8 do ośmiu tramwajów w ciągu miesiąca. Kolejne pojazdy na ulicach Warszawy będą pojawiać się w sukcesywnie w 2022 roku.
Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju Hyundai na jednego pasażera na kilometr jest o ok. 29% mniejsze niż w jednym z nowszych niskopodłogowych wagonów kupionych kilka lat temu. Tramwaj Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku 1 km zużyje 15 watogodzin. Tymczasem osobowe samochody elektryczne potrzebują do tego dwa razy więcej energii – około 30 watogodzin.
I najcichsze wśród wszystkich eksploatowanych w Warszawie. Poziom dźwięku w dotychczas eksploatowanych wagonach wynosiło 77 decybeli, tymczasem natężenie dźwięku zmierzone w nowych tramwajach wyniosło nieco ponad 74 decybeli. Dla porównania – jest to poziom dźwięku wydawany przez duży, nieco głośniejszy odkurzacz. W całej Europie jest bardzo niewiele cichszych tramwajów.
O ciszę pomaga dbać m.in. unikalna konstrukcja wagonów, oparta na skrętnych wózkach, które zostały one zaprojektowane w taki sposób, by cicho pokonywać nawet te ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki są tzw. wózkami obrotowymi. To rozwiązanie pozwala na ograniczenie zużycia szyn, a także zapewnia cichszą jazdę na łukach. A dodatkowo każde koło wyposażone zostało w absorber hałasu.
Warszawa zamówiła aż trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż obecne tramwaje niskopodłogowe. To najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy.
Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023, stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.
Warszawiacy wybrali Warsolino
O nazwie nowych tramwajów zdecydowali warszawiacy. Do Tramwajów Warszawskich wpłynęło ponad 2 tys. propozycji. Jury w składzie: prof. Grażyna Majkowska – Uniwersytet Warszawski, prof. Jerzy Bralczyk – Uniwersytet Warszawski, Łukasz Ostoja-Kasprzycki – PoWarszawsku, Katarzyna Strzegowska – Zarząd Transportu Miejskiego oraz Konrad Niklewicz – Tramwaje Warszawskie, wybrało pięć nazw: Avant, Dryndaj, Fryderyk, Warsolino i Syreniak.
Przez kolejne dwa tygodnie (do 13 grudnia) trwało głosowanie, która z nich jest najlepsza i najbardziej odzwierciedla ducha stolicy. Oddano 5,5 tys. głosów. Najwięcej – 29 proc. – na Warsoliono.
Koreańska technologia, polskie komponenty
Producentem jest południowokoreańska firma Hyundai Rotem. Aż 60 procent komponentów w tych pojazdach, pochodzi z Polski oraz Unii Europejskiej. Cała energoelektronika powstała w Warszawie i dostarczyła ją firma Medcom, która współpracuje ze światowymi producentami taboru szynowego. Z innej polskiej firmy mającej siedzibę w Warszawie – ATM – pochodzą rejestratory parametrów jazdy. Z kolei fotele dla motorniczych, skomplikowane konstrukcje ze sterowaniem pneumatycznym, dostarcza śląska firma Damiro.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.