Nowe perony na trasie Żywiec – Zwardoń
Podróżni korzystają z nowych peronów na przystankach Radziechowy Wieprz, Cięcina Dolna i Cięcina, a pociągi jadą po nowych torach. Dzięki inwestycji PLK wartej 35 mln zł, wygodniejsze stało się podróżowanie w Beskid Żywiecki.
W ramach inwestycji wymieniono około 8 km torów i sieci trakcyjnej. Inwestycja na trasie Żywiec – Węgierska Górka umożliwi sprawniejsze przejazdy pociągów. Po zakończeniu wszystkich robót składy będą mogły jeździć nawet dwukrotnie szybciej do 120 km/h (obecnie 50-60 km/h).
Odnowione mosty – sprawny przejazd
7 mostów, m.in. nad rzeką Leśnianką i Sołą (długość 63 m) oraz 14 innych obiektów inżynieryjnych zostało odnowionych. Poprawa ich stanu eliminuje ograniczenia prędkości i zwiększa punktualność pociągów. Na 10 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniono nawierzchnię. Na 3 z nich dodatkowo zainstalowane zostaną sygnalizatory. Przejazdy zostaną wyposażone w nowe oświetlenie i monitoring. Większy poziom bezpieczeństwa na linii pomiędzy Żywcem a Węgierską Górką zapewni również montaż nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec roku. Wartość zadania to około 35 mln zł, finansowanie z budżetu państwa.
Komfortowe podróże z Bielska-Białej
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa)”. W listopadzie 2018 roku zakończyły się warte 60 mln złotych prace na trasie Bielsko-Biała Lipnik – Wilkowice Bystra. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podróżowanie w Beskidy stało się bardziej wygodne i komfortowe. W Bielsku-Białej Lipniku, Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach Bystrej przebudowano i podwyższono perony. Wymieniono tory i przejazdy odbywają się bez zwolnień zgodnie z rozkładem jazdy. Wyremontowano 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty i mosty oraz przejścia pod torami (stacja Wilkowice Bystra, Bielsko Biała Leszczyny i Bielsko-Biała Lipnik). Zwiększył się też poziom bezpieczeństwa, dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych.
Tekst: Katarzyna Głowacka, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcie: Jadwiga Skalska