Nowe perony na linii Poznań – Szczecin
Nowe perony w Bierzwniku i Rębuszu zapewniają wygodniejsze podróże na linii kolejowej z Poznania do Szczecina. To kolejny efekt wykorzystania przez PLK środków z projektu realizowanego między Poznaniem a Szczecinem.
Wygodniejsza podróż koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim
Już w 23 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Polskie Linie Kolejowe sukcesywnie zwiększają komfort podróży. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach.
Na 190 km trasie Poznań – Szczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia, etapowa organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie, a jeden tor m.in. na odcinkach Drawiny – Dobiegniew, Dobiegniew – Rębusz, Choszczno – Dolice i Stargard – Reptowo.
Poziom bezpieczeństwa zwiększą zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Sprawne przewozy kolejowe zapewni przebudowa mostów i wiaduktów, m.in. nad Wartą, Drawą, Notecią i w Stargardzie.
Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem
Czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin. Zwiększy się przepustowość linii – możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl