Nowe perony i przejście podziemne w Kole
Dzięki inwestycją PLK od czerwca podróżni skorzystają z nowych peronów i bezpiecznego przejścia podziemnego w Kole. Prace są częścią modernizacji linii kolejowej E20 Swarzędz – Sochaczew.
Na stacji powstaje nowe przejście podziemne. Tunel prowadzący z peronu nr 1 na peron nr 2 zastąpi zdemontowaną kładkę dla pieszych. Wykonano już główne segmenty przejścia i skończono budowę schodów na peron nr 2.
Nowe tory na stacji Koło
Na stacji Koło układane są nowe tory. Zamontowano pierwsze rozjazdy. Powstają konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Na 30 km odcinku z Konina do Koła ułożono już nowe podkłady i szyny. Montowane są słupy trakcyjne oraz pierwsze odcinki nowej sieci.
Na moście na Kanale Grójeckim w ostatnich dniach zamontowano przęsła. Na przeprawie nad Kanałem Warta – Gopło w okolicy Konina wykonawca przebudowuje przyczółki. Wkrótce na plac budowy zostaną przywiezione pierwsze elementy 43-metrowej, kilkusetonowej kratownicy nowego przęsła.
Poznań – Warszawa: sprawniej i bezpieczniej
Modernizacja linii z Poznania do Warszawy podniesie poziom bezpieczeństwa i usprawni przejazd pociągów na jednej z najważniejszych tras kolejowych w Polsce. W trakcie inwestycji montowane są nowoczesne urządzenia sterowania ruchem klejowym. Powstają bezkolizyjne skrzyżowania, przebudowywane są przejazdy kolejowo-drogowe. Po modernizacji szlakiem przejedzie większa liczba pociągów. Odnowiona sieć trakcyjna i nowy układ zasilania umożliwi przejazd pojazdów o większej mocy między Wielkopolską a Mazowszem. To ważne także dla przewozów cargo i obsługi pociągów towarowych. Przebudowa zakłada dostosowanie trasy do obsługi pociągów o długości nawet 750 m. Pozwoli to na sprawne przewożenie ciężkich ładunków pomiędzy wschodnią i zachodnią granicą państwa.
Inwestycja warta ponad 2 mld zł planowana jest do końca 2020 r. Już w czerwcu br. zakończą się jednak główne prace na torach między Koninem a Barłogami. Otwarcie zamkniętego dotąd odcinka umożliwi przywrócenie jazdy pociągów po starej trasie, bez konieczności jazdy przez Gniezno i Inowrocław. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi przejadą z prędkością 160 km/h. Pozwoli to na osiągnięcie czasu przejazdu z Poznania do Warszawy na poziomie ok. 2:20.
Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt przebudowy linii kolejowej E20 jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tekst i zdjęcie: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.