REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Lokomotywy sprawdziły przebudowane mosty pod Koninem

Przeprowadzone zostały próby obciążeniowe na mostach na Kanale Warta – Gopło i Kanale Grójeckim. Teraz pociągi pojadą bezpieczniej. Inwestycja PLK na linii Poznań – Warszawa warta jest ponad 2 mld zł.

Próby obciążeniowe na mostach, fot. PKP PLK
Próby obciążeniowe na mostach, fot. PKP PLK
Gruntownie przebudowane mosty kolejowe na Kanałach Warta – Gopło i Grójeckim zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów przez kolejne dziesiątki lat. W czasie prób obciążeniowych zespół ekspertów dokładnie zbadał wszystkie parametry przebudowanych mostów między Koninem a Kołem. Z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń sprawdzono „zachowanie” gotowych już obiektów w trakcie przejazdu lokomotywy. Próby przeprowadzone w 29 i 30 maja potwierdziły, że mosty spełniają wymagane standardy.

Próby były tzw. próbami dynamicznymi. Do testów wykorzystano lokomotywę Gama. Ważący ponad 80 ton i długi na prawie 20 metrów pojazd kilkukrotnie przejeżdżał każdym torem na obu obiektach: na moście na Kanale Warta – Gopło z prędkością 140 km/h, na Kanale Grójeckim o 20 km/h szybciej. To docelowe prędkości, które będą obowiązywać na mostach.

Obiekty po modernizacji są bardziej wytrzymałe. Na 40 metrowym moście na Kanale Grójeckim wymieniono ważącą 160 ton stalową kratownicę. Obiekt na Kanale Warta – Gopło – długi na 25 metrów – zyskał nową, żelbetowo-stalową konstrukcję. Na obu mostach ułożono nowe tory i zamontowano sieć trakcyjną.

Próby obciążeniowe były ostatnim testem nowych obiektów przed wznowieniem ruchu na linii Poznań – Konin – Warszawa. Od 9 czerwca, pociągi ponownie będą jeździć odcinku m.in. przez Konin i Koło. Lepszy komfort podróży zapewnią zmodernizowane perony. Pasażerowie korzystają z nich już m.in. w Podstolicach i Koninie, od niedzieli dostępne będą nowe perony w Kole.

Zasadniczym efektem prowadzonych prac będzie większa przepustowość i sprawny i bezpieczny ruch pociągów pasażerskich i towarowych m.in. z Wielkopolski na Mazowsze. Możliwy będzie przejazd lokomotyw o większej mocy i obsługa składów o długości 750 m. To ważne w kontekście m.in. przewozu ładunków między wschodnią a zachodnią granicą państwa.

Prace na trasie Poznań – Warszawa planowane są do końca 2020 r. Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. warty jest ponad 2 mld złotych. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Projekt „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew-Swarzędz” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.


Tekst i zdjęcie: Radosław Śledziński, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA