YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Sztumu
GDDKiA wysłała do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie o przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej obwodnicy Sztumu w ciągu DK55. Droga powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. [...]

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku




Nowoczesne Technologie i Systemy Zarządzania w Transporcie Szynowym NOVKOL 2020, 2.12.2020 2020-12-02
[...]


Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych
Rozmowa z Hubertem Tomczakiem, dyrektorem zarządzającym Soletanche Polska Sp. z o.o.[...]


Pale i mikropale
Posadowienia głębokie w budownictwie należą obecnie do powszechnie stosowanych praktyk. Coraz więcej inwestycji wymaga przekazania obciążeń zewnętrznych na warstwy zalegające w głębi podłoża gruntowego lub polepszenia jego cech mechanicznych. Inżynierowie mają do dyspozycji szeroki zakres pali, co zawdzięczają transferowi nowych technologii oraz aktualnym możliwościom sprzętowym.[...]


Przegląd inwestycji tunelowych
Tunel ma wzmocnioną budowę wewnętrzną. Wykonawca oczyścił jej ceglaną powierzchnię, usunął poluzowane elementy i uzupełnił spoiny. [...]



NBI 6 (93) listopad – grudzień 2020

93




W numerze

Jak powiedział minister infrastruktury, procesy inwestycyjne toczą się w całej Polsce i trwająca pandemia ich nie wyhamowała. Polskie budownictwo infrastrukturalne zapewnia ok. 1,5 mln miejsc pracy i rząd jest zdeterminowany, aby je utrzymać. Kolejne przetargi i kolejne podpisane umowy są wyrazem tej determinacji.


GDDKiA do końca 2020 r. planuje ogłosić przetargi na budowę 204 km dróg. Łączny koszt inwestycji przekroczy 10 mld zł. To ważne deklaracje w czasach koronawirusa, bowiem światowa gospodarka wkracza w najtrudniejszy okres od 100 lat, a najbliższy rok będzie decydujący dla rozmiarów skutków pandemii w poszczególnych krajach.

Na temat infrastruktury kolejowej rozmawiamy z Arnoldem Breschem, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A., który podkreśla, że kolej w Polsce szybko się zmienia. Spółka do 2023 r. ma zrealizować projekty o wartości 76 mld zł. Zaawansowanie KPK na koniec września 2020 r. to inwestycje ukończone o wartości 15,9 mld zł oraz inwestycje w realizacji – 49,5 mld zł. Ich łączna wartość 65,4 mld zł stanowi 86,7% całego KPK. Ponad 4 mld zł są zaangażowane w aktualnie prowadzone postępowania przetargowe.

 

Sytuację na rynku budowlanym ocenia Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu SA. W ciągu ponad 50 lat Budimex przeszedł transformację, z państwowej firmy stając się publiczną spółką akcyjną z udziałem inwestorów prywatnych i państwowych. Jest w pierwszej 50. największych firm w Polsce pod względem obrotów i w pierwszej 25. największych płatników podatku CIT. Jak mówi prezes Blocher, wszyscy potrzebujemy działania ze spokojem i rozwagą, mądrych decyzji inwestorów, uwzględniających to, co się dzieje na rynku, mądrych pracowników, którzy będą o siebie dbali.

Z Markiem Ustrobińskim, zastępcą prezydenta miasta Rzeszowa, rozmawiamy o planach inwestycyjnych największego miasta na Podkarpaciu. Rzeszów rozwija się i przybywa mu nowych mieszkańców. Władze wkładają dużo wysiłku, nie tylko finansowego, w to, aby zabezpieczyć rosnące potrzeby. Samorząd nie jest jedynym inwestorem w mieście. Prywatny inwestor buduje 160-metrowy wieżowiec, a w planach są kolejne, ciekawe architektonicznie obiekty.

O rozwoju geotechniki i budownictwa podziemnego w Polsce mówi Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający Soletanche Polska Sp. z o.o. „Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych – podkreśla. – Naszym core businessem jest wykonywanie fundamentowania specjalistycznego oraz robót żelbetowych”.

Przedstawiamy kolejne prestiżowe realizacje Strabag – węzeł wodny Przegalina w Gdańsku i biurowiec Central Point w Warszawie. Pierwsza z obszaru budownictwa hydrotechnicznego, druga – komercyjnego. Obie interesujące pod względem projektowym i wykonawczym. Realizowane zadania pokazują, że firma jest przygotowana do stawiania czoła wyzwaniom dynamicznie rozwijającego się rynku.

Port Gdańsk to największy i najstarszy polski port morski, pełniący funkcję węzła transportowego o znaczeniu międzynarodowym. Jedną z jego części jest leżący bezpośrednio nad Zatoką Gdańską Port Północny. Właśnie tam PORR realizuje jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat – modernizację falochronów osłonowych. Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni jest warta ponad 600 mln zł brutto. W jej efekcie zwiększy się bezpieczeństwo oraz przepustowość żeglugi w porcie.

Inwestycje kolejowe nie tylko powodują zwiększenie przewozów pasażerskich i towarowych, ale również przyczyniają się do poprawy stanu infrastruktury miejskiej. Tak stało się w Krakowie, gdzie zdemontowano z konstrukcji istniejącego mostu kolejowego magistralę wodociągową DN 800 i przełożono ją pod dnem Wisły z wykorzystaniem metody mikrotunelingu. To skomplikowane przedsięwzięcie zostało przeprowadzone na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy PKP PLK S.A. i MPWiK SA w Krakowie w ramach kontraktu z firmą Strabag jako wykonawcą modernizacji magistralnej linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rudzice.

Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., tarcza TBM jest już w Łodzi na budowie tunelu średnicowego. Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł zwiększa możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.


Zapraszam do lektury tematów specjalnych, poświęconych przydatności przestrzeni podziemnej, palom i mikropalom, naprawie i wzmacnianiu budowli, stali w budownictwie i cyfrowemu potencjałowi budownictwa.

W tym szczególnym czasie chciałbym życzyć – w imieniu własnym, wydawnictwa nbi med!a oraz naszych Partnerów – pełnych ciepła i radości Świąt Bożego Narodzenia, a także dużo zdrowia i spokoju ducha oraz dobrego roku 2021. Nowy rok to nowe nadzieje i możliwości.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny  


Kolej zmienia się (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Wszyscy potrzebujemy działania ze spokojem i rozwagą (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Dariuszem Blocherem, prezesem zarządu Budimeksu SA.

Przegląd inwestycji drogowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Od 7 września 2020 r. kierowcy mogą ominąć Dąbrowę Tarnowską, jadąc drogą krajową nr 73 na trasie Tarnów – Kielce. Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców.

Komfortowe i trwałe nawierzchnie asfaltowe w przestrzeni publicznej i na ciągach pieszo-rowerowych (PDF)
Autor: Agnieszka Kędzierska, Lotos Asfalt Sp. z o.o.
[bez logowania]
Asfalt jest najbardziej powszechnym i funkcjonalnym materiałem do budowy nawierzchni komunikacyjnych. Drogi asfaltowe są ciche, równe, bezpieczne, trwałe i proste w budowie i w utrzymaniu. Niezależnie, czy jesteś kierowcą roweru, osobą niepełnosprawną, dzieckiem jadącym hulajnogą, turystą ciągnącym walizkę na kółkach, czy idziesz właśnie na wysokich obcasach – nawierzchnia asfaltowa będzie dla ciebie najbardziej komfortowa.

Kolejne prestiżowe realizacje STRABAG (PDF)
Autor: Oprac. Redakcja, współpraca Karol Kołtun, Marek Mazurek, Michał Ruszczak i Maciej Tomaszewski
[bez logowania]
Węzeł wodny Przegalina w Gdańsku i biurowiec Central Point w Warszawie to dwie kolejne ciekawe realizacje firmy STRABAG. Pierwsza z obszaru budownictwa hydrotechnicznego, druga – komercyjnego. Obie interesujące pod względem projektowym i wykonawczym. Realizowane zadania pokazują, że firma jest przygotowana do stawiania czoła wyzwaniom dynamicznie rozwijającego się rynku.

Modernizacja falochronów w Porcie Gdańsk (PDF)
Autor: PORR SA
[bez logowania]
Port Gdańsk to największy i najstarszy polski port morski, pełniący funkcję węzła transportowego o znaczeniu międzynarodowym. Jedną z jego części jest leżący bezpośrednio nad Zatoką Gdańską Port Północny. Właśnie tam PORR realizuje jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat – modernizację falochronów osłonowych. Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni jest warta ponad 600 mln zł brutto. W jej efekcie zwiększy się bezpieczeństwo oraz przepustowość żeglugi w porcie.

Zabezpieczamy rosnące potrzeby infrastrukturalne Rzeszowa (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Markiem Ustrobińskim, zastępcą prezydenta miasta Rzeszowa ds. inwestycji.

Nasuwanie poprzeczne mostu przy zachowaniu ciągłości ruchu kolejowego na linii nr 15 Łódź Kaliska – Zgierz (PDF)
Autor: mgr inż. Bartłomiej Czerwonka, Optem
[bez logowania]
Odcinek kolejowy Łódź Kaliska – Zgierz jest fragmentem trasy łączącej się z magistralą Warszawa – Poznań. Pomimo dużego znaczenia w transporcie krajowym, prędkość pociągów pasażerskich i towarowych jest tu ograniczona. W ramach programu rozwoju kolei Inwestor, PKP Polskie Linie kolejowe S.A., zdecydował się na modernizację linii kolejowej nr 15. Ma ona na celu: skrócenie czasu przejazdu pociągów w łódzkim węźle kolejowym, podwyższenie wygody na peronach oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Pozytywnie wpłynie również na rozwój ruchu towarowego.

Przegląd inwestycji mostowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Wyremontowany most Józefa Piłsudskiego w Krakowie zyskał nową, piękną iluminację. Odnowa historycznego obiektu, powstałego w 1933 r., odbywała się w ramach przebudowy układu drogowo-torowego w ciągu ul. Krakowskiej.

Przegląd inwestycji kubaturowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Pierwszy budynek warszawskiego kompleksu biurowo-handlowego SKYSAWA osiągnął swoją docelową wysokość. Inwestycja Polskiego Holdingu Nieruchomości jest realizowana przy ul. Świętokrzyskiej 36.

Projekt i budowa obiektu inżynieryjnego z blach falistych w km 41 + 351 linii kolejowej nr 216 (PDF)
Autor: mgr inż. Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o., dr inż. Marcin Dudek, Pracownia Projektowa MiD, mgr inż. Andrzej Kozakiewicz, Pracownia Projektowa LENTAS Sp. z o.o., mgr inż. Łukasz Lachowicz, Pracownia Projektowa MiD
[bez logowania]
Konstrukcje gruntowo-powłokowe zagościły na polskim rynku infrastrukturalnym już na dobre. Zastosowane w naszym kraju po raz pierwszy u schyłku lat 70. XX w. (badania na poligonie wojskowym w Bornym Sulimowie) wraz z upływem czasu stawały się coraz bardziej powszechne. Okres największej popularyzacji przypadł na pierwsze dwudziestolecie XXI w. Ich obecność jest powszechna na sieci dróg kołowych, a także coraz wyraźniej akcentowana obiektami o dużych rozpiętościach w ciągu sieci dróg kolejowych.

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku (PDF)
Autor: Ewa Krasuska
[bez logowania]
Pod koniec sierpnia 2020 r. doszło do drugiej awarii rurociągu przesyłowego do oczyszczalni „Czajka” w Warszawie. Pośród dziesiątek hipotez pojawiła się ta, że rozszczelnił się „plastikowy” rurociąg pod dnem Wisły. Jest to przekłamanie, które należy sprostować, bowiem niesłusznie podkopuje ono zaufanie do jednego z najnowocześniejszych, najtrwalszych i najbardziej ekologicznych materiałów do budowy systemów wodociągowo-kanalizacyjnych dostępnych na rynku.

Magistrala wodociągowa DN 800 pod dnem Wisły w Krakowie (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Przebudowa magistralnej linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rudzice przyczynia się do poprawy stanu infrastruktury miejskiej. Magistrala wodociągowa DN 800, zasilająca lewobrzeżną część Krakowa, do czasu przebudowy umieszczona była na podporach mostu kolejowego łączącego ul. Zabłocie z ul. Podgórską. W związku z likwidacją tego mostu została przeniesiona pod dno Wisły. Do przebudowy rurociągu wykorzystano metodę mikrotunelingu.

Przydatność przestrzeni podziemnej (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Od dawna trwa rywalizacja o to, kto zbuduje najwyższą konstrukcję na świecie. Im wyższy budynek, tym bardziej imponujący. Ale nie wszystkie osiągnięcia inżynierii idą w górę. Coraz więcej dzieje się także pod powierzchnią ziemi. Mimo że ich nie widać, pod naszymi stopami znajdują się często niesamowite obiekty, a korzyści płynące z wykorzystania przestrzeni pod powierzchnią ziemi są coraz istotniejsze nie tylko dla społeczeństwa, ale także z punktu widzenia środowiska i gospodarki.

Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Hubertem Tomczakiem, dyrektorem zarządzającym Soletanche Polska Sp. z o.o.

Przegląd inwestycji tunelowych (PDF)
Autor:
[bez logowania]
26 października 2020 r. przeprowadzono – zakończone sukcesem – próby obciążenia statycznego tunelu drogowo-tramwajowego w ciągu krakowskiej Trasy Łagiewnickiej.

Tarcza TBM już w Łodzi (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK S.A.
[bez logowania]
Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana w Łodzi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.

Warianty bezwykopowego pokonywania przeszkód terenowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Temat optymalnych wariantów pokonywania przeszkód terenowych pojawia się w przypadkach, gdy na trasie planowanego przebiegu rurociągu znajdują się np. autostrada, tory kolejowe, rzeka czy jezioro.

66. Krynica 2020 (PDF)
Autor: Wojciech Drozd, Komitet Organizacyjny konferencji
[bez logowania]
66. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB, mimo trudnej sytuacji epidemicznej, odbyła się 20–24 września 2020 r. w Krynicy-Zdroju i Muszynie Złockiem. Po raz pierwszy prowadzona była w systemie hybrydowym. Podobnie jak przed rokiem, funkcję jej bezpośredniego organizatora pełnił Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Pale i mikropale (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Posadowienia głębokie w budownictwie należą obecnie do powszechnie stosowanych praktyk. Coraz więcej inwestycji wymaga przekazania obciążeń zewnętrznych na warstwy zalegające w głębi podłoża gruntowego lub polepszenia jego cech mechanicznych. Inżynierowie mają do dyspozycji szeroki zakres pali, co zawdzięczają transferowi nowych technologii oraz aktualnym możliwościom sprzętowym.

Próbne obciążenia pali fundamentowych przeprowadzane przez niezależne laboratoria badawcze (PDF)
Autor: Ryszard Rippel, Piletest Sp. z o.o.
[bez logowania]
„Próbne obciążenie pali oraz analizę i opracowanie wyników wykonuje, na zlecenie zamawiającego, IBDiM lub inna jednostka badawcza. Wykonawca próbnego obciążenia nie może być zależny od wykonawcy obiektu i wykonawcy pali fundamentowych” – taki zapis zawierany w specyfikacjach jest kluczowy dla prawidłowego przeprowadzenia procesu badań i zapewnienia ich niezakłóconego przebiegu. Próbne obciążenia wykonują zatem instytucje, wyższe uczelnie i firmy niezależne od wykonawców pali.

Naprawa i wzmacnianie budowli (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na podstawie analiz dotychczasowych awarii i katastrof można stwierdzić, że występują one we wszystkich rodzajach budownictwa i dotyczą różnych materiałów. Zbierane od kilkudziesięciu lat dane pozwalają na doskonalenie programowania, projektowania, realizacji i użytkowania obiektów budowlanych. Dzięki tej wiedzy wielu katastrof i awarii budowlanych udaje się uniknąć, stosując odpowiednią prewencję i prognozując naprawy.

Alfa Romeo Giulia wzbudza emocje (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów oraz materiałów producenta
[bez logowania]
Któż z nas nie pamięta widowiskowego pościgu czarnej Alfa Romeo 159 za Aston Martinem DBS prowadzonym przez agenta 007 nad jeziorem Garda we Włoszech oraz w kamieniołomie marmuru Fantiscritti w scenie otwierającej 22. film z serii przygód o Jamesie Bondzie – Quantum of Solace. To jedna z najlepiej nakręconych scen pościgów w historii Bonda. Łza się w oku kręci, gdy filmowa Alfa, nie ustępując dynamiką Astonowi, ulega efektownemu zniszczeniu, wpadając w przepaść Via dei Colli w okolicy Passo del Vestito w finale sceny. W pamięci pozostają możliwości sportowe samochodów i krajobraz północnych Włoch.

Przemysł stalowy wydaje rocznie 12 mld € na badania nowych produktów i technologii (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2019 r. światowa produkcja stali surowej osiągnęła 1868,8 mln t. Przy czym stal to nie jeden produkt. Według World Steel Association, istnieje ponad 3500 różnych gatunków stali o wielu różnych właściwościach fizycznych, chemicznych i środowiskowych. Ok. 75% nowoczesnych stali zostało opracowanych w ciągu ostatnich 20 lat. Te obecnie wytwarzane oferują właściwości dostosowane do niezliczonych zastosowań.

Budownictwo w Polsce 2021 (PDF)
Autor: PMR
[bez logowania]
1 października 2020 r. w Renaissance Warsaw Airport Hotel blisko 100 przedstawicieli zarządów kluczowych firm wykonawczych, deweloperów, inwestorów, producentów materiałów budowlanych, a także organizacji związanych z polskim rynkiem budowlanym wyraziło swoją opinię na temat najpoważniejszych zagrożeń czyhających na branżę w dobie pandemii oraz perspektyw na najbliższe lata. Uczestnicy wydarzenia uznali zapełnienie portfela zamówień oraz obserwowane osłabienie popytu na usługi budowlane za największe wyzwanie, z jakim przyjdzie im się mierzyć w ciągu najbliższego roku.

Cyfrowy potencjał budownictwa (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Mimo postępu technologicznego część firm budowlanych nadal polega na arkuszach kalkulacyjnych, ręcznym wprowadzaniu danych i dokumentacji. Tymczasem branża budowlana, chcąc uzyskać poprawę produktywności i efektywności, powinna skupić się na wdrażaniu cyfryzacji, innowacyjnych technologii i nowych technik budowlanych. Bo przecież najnowocześniejsze technologie radykalnie zmieniają sposób działania branży i realizacji przyszłych projektów.

Jeep stawia na hybrydy Renegade 4xe i Compass 4xe (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów producenta
[bez logowania]
13 października 2020 r. odbyła się polska premiera modeli hybrydowych Jeepa – Renegade 4xe i Compass 4xe – w Spichlerzu Villa Park Julianna w Julianowie koło Piaseczna. Dziennikarze „NBI” mieli okazję uczestniczyć w tym wyjątkowym spotkaniu i jako jedni z pierwszych zapoznać się z ekologicznymi Jeepami w ruchu miejskim i w terenie.

Sony Xperia 10 II (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów oraz materiałów producenta
[bez logowania]
Xperia 10 II wygląda dobrze i działa poprawnie, jak można oczekiwać od każdego urządzenia wyprodukowanego przez Sony. Jest dostępny w czarno-białych wariantach kolorystycznych i obydwa wyglądają stylowo. Chociaż konstrukcja smartfona jest raczej tradycyjna, kinowy wyświetlacz 21:9 i hybrydowy przycisk zasilania (odcisk palca) sprawiają, że wyróżnia się z tłumu.


Reklamy
Eurovia Wodociągi Miasta Krakowa PPI Chrobok Keller Luxo Geobrugg Palisander Noe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję