
















NBI 6 (93) listopad – grudzień 2020


Jak powiedział minister infrastruktury, procesy inwestycyjne toczą się w całej Polsce i trwająca pandemia ich nie wyhamowała. Polskie budownictwo infrastrukturalne zapewnia ok. 1,5 mln miejsc pracy i rząd jest zdeterminowany, aby je utrzymać. Kolejne przetargi i kolejne podpisane umowy są wyrazem tej determinacji.
GDDKiA do końca 2020 r. planuje ogłosić przetargi na budowę 204 km dróg. Łączny koszt inwestycji przekroczy 10 mld zł. To ważne deklaracje w czasach koronawirusa, bowiem światowa gospodarka wkracza w najtrudniejszy okres od 100 lat, a najbliższy rok będzie decydujący dla rozmiarów skutków pandemii w poszczególnych krajach.
Na temat infrastruktury kolejowej rozmawiamy z Arnoldem Breschem, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A., który podkreśla, że kolej w Polsce szybko się zmienia. Spółka do 2023 r. ma zrealizować projekty o wartości 76 mld zł. Zaawansowanie KPK na koniec września 2020 r. to inwestycje ukończone o wartości 15,9 mld zł oraz inwestycje w realizacji – 49,5 mld zł. Ich łączna wartość 65,4 mld zł stanowi 86,7% całego KPK. Ponad 4 mld zł są zaangażowane w aktualnie prowadzone postępowania przetargowe.
Sytuację na rynku budowlanym ocenia Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimeksu SA. W ciągu ponad 50 lat Budimex przeszedł transformację, z państwowej firmy stając się publiczną spółką akcyjną z udziałem inwestorów prywatnych i państwowych. Jest w pierwszej 50. największych firm w Polsce pod względem obrotów i w pierwszej 25. największych płatników podatku CIT. Jak mówi prezes Blocher, wszyscy potrzebujemy działania ze spokojem i rozwagą, mądrych decyzji inwestorów, uwzględniających to, co się dzieje na rynku, mądrych pracowników, którzy będą o siebie dbali.
Z Markiem Ustrobińskim, zastępcą prezydenta miasta Rzeszowa, rozmawiamy o planach inwestycyjnych największego miasta na Podkarpaciu. Rzeszów rozwija się i przybywa mu nowych mieszkańców. Władze wkładają dużo wysiłku, nie tylko finansowego, w to, aby zabezpieczyć rosnące potrzeby. Samorząd nie jest jedynym inwestorem w mieście. Prywatny inwestor buduje 160-metrowy wieżowiec, a w planach są kolejne, ciekawe architektonicznie obiekty.
O rozwoju geotechniki i budownictwa podziemnego w Polsce mówi Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający Soletanche Polska Sp. z o.o. „Pomagamy łączyć Polskę, realizując fundamenty strategicznych obiektów infrastrukturalnych – podkreśla. – Naszym core businessem jest wykonywanie fundamentowania specjalistycznego oraz robót żelbetowych”.
Przedstawiamy kolejne prestiżowe realizacje Strabag – węzeł wodny Przegalina w Gdańsku i biurowiec Central Point w Warszawie. Pierwsza z obszaru budownictwa hydrotechnicznego, druga – komercyjnego. Obie interesujące pod względem projektowym i wykonawczym. Realizowane zadania pokazują, że firma jest przygotowana do stawiania czoła wyzwaniom dynamicznie rozwijającego się rynku.
Port Gdańsk to największy i najstarszy polski port morski, pełniący funkcję węzła transportowego o znaczeniu międzynarodowym. Jedną z jego części jest leżący bezpośrednio nad Zatoką Gdańską Port Północny. Właśnie tam PORR realizuje jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat – modernizację falochronów osłonowych. Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni jest warta ponad 600 mln zł brutto. W jej efekcie zwiększy się bezpieczeństwo oraz przepustowość żeglugi w porcie.
Inwestycje kolejowe nie tylko powodują zwiększenie przewozów pasażerskich i towarowych, ale również przyczyniają się do poprawy stanu infrastruktury miejskiej. Tak stało się w Krakowie, gdzie zdemontowano z konstrukcji istniejącego mostu kolejowego magistralę wodociągową DN 800 i przełożono ją pod dnem Wisły z wykorzystaniem metody mikrotunelingu. To skomplikowane przedsięwzięcie zostało przeprowadzone na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy PKP PLK S.A. i MPWiK SA w Krakowie w ramach kontraktu z firmą Strabag jako wykonawcą modernizacji magistralnej linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rudzice.
Jak podają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., tarcza TBM jest już w Łodzi na budowie tunelu średnicowego. Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł zwiększa możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.
Zapraszam do lektury tematów specjalnych, poświęconych przydatności przestrzeni podziemnej, palom i mikropalom, naprawie i wzmacnianiu budowli, stali w budownictwie i cyfrowemu potencjałowi budownictwa.
W tym szczególnym czasie chciałbym życzyć – w imieniu własnym, wydawnictwa nbi med!a oraz naszych Partnerów – pełnych ciepła i radości Świąt Bożego Narodzenia, a także dużo zdrowia i spokoju ducha oraz dobrego roku 2021. Nowy rok to nowe nadzieje i możliwości.
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"
Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Dariuszem Blocherem, prezesem zarządu Budimeksu SA.

Autor:
[bez logowania]
Od 7 września 2020 r. kierowcy mogą ominąć Dąbrowę Tarnowską, jadąc drogą krajową nr 73 na trasie Tarnów – Kielce. Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej budowana była przez dwóch wykonawców.

Autor: Agnieszka Kędzierska, Lotos Asfalt Sp. z o.o.
[bez logowania]
Asfalt jest najbardziej powszechnym i funkcjonalnym materiałem do budowy nawierzchni komunikacyjnych. Drogi asfaltowe są ciche, równe, bezpieczne, trwałe i proste w budowie i w utrzymaniu. Niezależnie, czy jesteś kierowcą roweru, osobą niepełnosprawną, dzieckiem jadącym hulajnogą, turystą ciągnącym walizkę na kółkach, czy idziesz właśnie na wysokich obcasach – nawierzchnia asfaltowa będzie dla ciebie najbardziej komfortowa.

Autor: Oprac. Redakcja, współpraca Karol Kołtun, Marek Mazurek, Michał Ruszczak i Maciej Tomaszewski
[bez logowania]
Węzeł wodny Przegalina w Gdańsku i biurowiec Central Point w Warszawie to dwie kolejne ciekawe realizacje firmy STRABAG. Pierwsza z obszaru budownictwa hydrotechnicznego, druga – komercyjnego. Obie interesujące pod względem projektowym i wykonawczym. Realizowane zadania pokazują, że firma jest przygotowana do stawiania czoła wyzwaniom dynamicznie rozwijającego się rynku.

Autor: PORR SA
[bez logowania]
Port Gdańsk to największy i najstarszy polski port morski, pełniący funkcję węzła transportowego o znaczeniu międzynarodowym. Jedną z jego części jest leżący bezpośrednio nad Zatoką Gdańską Port Północny. Właśnie tam PORR realizuje jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat – modernizację falochronów osłonowych. Inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni jest warta ponad 600 mln zł brutto. W jej efekcie zwiększy się bezpieczeństwo oraz przepustowość żeglugi w porcie.

Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Markiem Ustrobińskim, zastępcą prezydenta miasta Rzeszowa ds. inwestycji.

Autor: mgr inż. Bartłomiej Czerwonka, Optem
[bez logowania]
Odcinek kolejowy Łódź Kaliska – Zgierz jest fragmentem trasy łączącej się z magistralą Warszawa – Poznań. Pomimo dużego znaczenia w transporcie krajowym, prędkość pociągów pasażerskich i towarowych jest tu ograniczona. W ramach programu rozwoju kolei Inwestor, PKP Polskie Linie kolejowe S.A., zdecydował się na modernizację linii kolejowej nr 15. Ma ona na celu: skrócenie czasu przejazdu pociągów w łódzkim węźle kolejowym, podwyższenie wygody na peronach oraz zwiększenie bezpieczeństwa. Pozytywnie wpłynie również na rozwój ruchu towarowego.

Autor:
[bez logowania]
Wyremontowany most Józefa Piłsudskiego w Krakowie zyskał nową, piękną iluminację. Odnowa historycznego obiektu, powstałego w 1933 r., odbywała się w ramach przebudowy układu drogowo-torowego w ciągu ul. Krakowskiej.

Autor:
[bez logowania]
Pierwszy budynek warszawskiego kompleksu biurowo-handlowego SKYSAWA osiągnął swoją docelową wysokość. Inwestycja Polskiego Holdingu Nieruchomości jest realizowana przy ul. Świętokrzyskiej 36.

Autor: mgr inż. Piotr Tomala, ViaCon Polska Sp. z o.o., dr inż. Marcin Dudek, Pracownia Projektowa MiD, mgr inż. Andrzej Kozakiewicz, Pracownia Projektowa LENTAS Sp. z o.o., mgr inż. Łukasz Lachowicz, Pracownia Projektowa MiD
[bez logowania]
Konstrukcje gruntowo-powłokowe zagościły na polskim rynku infrastrukturalnym już na dobre. Zastosowane w naszym kraju po raz pierwszy u schyłku lat 70. XX w. (badania na poligonie wojskowym w Bornym Sulimowie) wraz z upływem czasu stawały się coraz bardziej powszechne. Okres największej popularyzacji przypadł na pierwsze dwudziestolecie XXI w. Ich obecność jest powszechna na sieci dróg kołowych, a także coraz wyraźniej akcentowana obiektami o dużych rozpiętościach w ciągu sieci dróg kolejowych.

Autor: Ewa Krasuska
[bez logowania]
Pod koniec sierpnia 2020 r. doszło do drugiej awarii rurociągu przesyłowego do oczyszczalni „Czajka” w Warszawie. Pośród dziesiątek hipotez pojawiła się ta, że rozszczelnił się „plastikowy” rurociąg pod dnem Wisły. Jest to przekłamanie, które należy sprostować, bowiem niesłusznie podkopuje ono zaufanie do jednego z najnowocześniejszych, najtrwalszych i najbardziej ekologicznych materiałów do budowy systemów wodociągowo-kanalizacyjnych dostępnych na rynku.

Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Przebudowa magistralnej linii kolejowej E30 na odcinku Kraków – Rudzice przyczynia się do poprawy stanu infrastruktury miejskiej. Magistrala wodociągowa DN 800, zasilająca lewobrzeżną część Krakowa, do czasu przebudowy umieszczona była na podporach mostu kolejowego łączącego ul. Zabłocie z ul. Podgórską. W związku z likwidacją tego mostu została przeniesiona pod dno Wisły. Do przebudowy rurociągu wykorzystano metodę mikrotunelingu.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Od dawna trwa rywalizacja o to, kto zbuduje najwyższą konstrukcję na świecie. Im wyższy budynek, tym bardziej imponujący. Ale nie wszystkie osiągnięcia inżynierii idą w górę. Coraz więcej dzieje się także pod powierzchnią ziemi. Mimo że ich nie widać, pod naszymi stopami znajdują się często niesamowite obiekty, a korzyści płynące z wykorzystania przestrzeni pod powierzchnią ziemi są coraz istotniejsze nie tylko dla społeczeństwa, ale także z punktu widzenia środowiska i gospodarki.

Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Hubertem Tomczakiem, dyrektorem zarządzającym Soletanche Polska Sp. z o.o.

Autor:
[bez logowania]
26 października 2020 r. przeprowadzono – zakończone sukcesem – próby obciążenia statycznego tunelu drogowo-tramwajowego w ciągu krakowskiej Trasy Łagiewnickiej.

Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PKP PLK S.A.
[bez logowania]
Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł realizowana w Łodzi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.

Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Temat optymalnych wariantów pokonywania przeszkód terenowych pojawia się w przypadkach, gdy na trasie planowanego przebiegu rurociągu znajdują się np. autostrada, tory kolejowe, rzeka czy jezioro.

Autor: Wojciech Drozd, Komitet Organizacyjny konferencji
[bez logowania]
66. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB, mimo trudnej sytuacji epidemicznej, odbyła się 20–24 września 2020 r. w Krynicy-Zdroju i Muszynie Złockiem. Po raz pierwszy prowadzona była w systemie hybrydowym. Podobnie jak przed rokiem, funkcję jej bezpośredniego organizatora pełnił Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Posadowienia głębokie w budownictwie należą obecnie do powszechnie stosowanych praktyk. Coraz więcej inwestycji wymaga przekazania obciążeń zewnętrznych na warstwy zalegające w głębi podłoża gruntowego lub polepszenia jego cech mechanicznych. Inżynierowie mają do dyspozycji szeroki zakres pali, co zawdzięczają transferowi nowych technologii oraz aktualnym możliwościom sprzętowym.

Autor: Ryszard Rippel, Piletest Sp. z o.o.
[bez logowania]
„Próbne obciążenie pali oraz analizę i opracowanie wyników wykonuje, na zlecenie zamawiającego, IBDiM lub inna jednostka badawcza. Wykonawca próbnego obciążenia nie może być zależny od wykonawcy obiektu i wykonawcy pali fundamentowych” – taki zapis zawierany w specyfikacjach jest kluczowy dla prawidłowego przeprowadzenia procesu badań i zapewnienia ich niezakłóconego przebiegu. Próbne obciążenia wykonują zatem instytucje, wyższe uczelnie i firmy niezależne od wykonawców pali.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na podstawie analiz dotychczasowych awarii i katastrof można stwierdzić, że występują one we wszystkich rodzajach budownictwa i dotyczą różnych materiałów. Zbierane od kilkudziesięciu lat dane pozwalają na doskonalenie programowania, projektowania, realizacji i użytkowania obiektów budowlanych. Dzięki tej wiedzy wielu katastrof i awarii budowlanych udaje się uniknąć, stosując odpowiednią prewencję i prognozując naprawy.

Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów oraz materiałów producenta
[bez logowania]
Któż z nas nie pamięta widowiskowego pościgu czarnej Alfa Romeo 159 za Aston Martinem DBS prowadzonym przez agenta 007 nad jeziorem Garda we Włoszech oraz w kamieniołomie marmuru Fantiscritti w scenie otwierającej 22. film z serii przygód o Jamesie Bondzie – Quantum of Solace. To jedna z najlepiej nakręconych scen pościgów w historii Bonda. Łza się w oku kręci, gdy filmowa Alfa, nie ustępując dynamiką Astonowi, ulega efektownemu zniszczeniu, wpadając w przepaść Via dei Colli w okolicy Passo del Vestito w finale sceny. W pamięci pozostają możliwości sportowe samochodów i krajobraz północnych Włoch.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2019 r. światowa produkcja stali surowej osiągnęła 1868,8 mln t. Przy czym stal to nie jeden produkt. Według World Steel Association, istnieje ponad 3500 różnych gatunków stali o wielu różnych właściwościach fizycznych, chemicznych i środowiskowych. Ok. 75% nowoczesnych stali zostało opracowanych w ciągu ostatnich 20 lat. Te obecnie wytwarzane oferują właściwości dostosowane do niezliczonych zastosowań.

Autor: PMR
[bez logowania]
1 października 2020 r. w Renaissance Warsaw Airport Hotel blisko 100 przedstawicieli zarządów kluczowych firm wykonawczych, deweloperów, inwestorów, producentów materiałów budowlanych, a także organizacji związanych z polskim rynkiem budowlanym wyraziło swoją opinię na temat najpoważniejszych zagrożeń czyhających na branżę w dobie pandemii oraz perspektyw na najbliższe lata. Uczestnicy wydarzenia uznali zapełnienie portfela zamówień oraz obserwowane osłabienie popytu na usługi budowlane za największe wyzwanie, z jakim przyjdzie im się mierzyć w ciągu najbliższego roku.

Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Mimo postępu technologicznego część firm budowlanych nadal polega na arkuszach kalkulacyjnych, ręcznym wprowadzaniu danych i dokumentacji. Tymczasem branża budowlana, chcąc uzyskać poprawę produktywności i efektywności, powinna skupić się na wdrażaniu cyfryzacji, innowacyjnych technologii i nowych technik budowlanych. Bo przecież najnowocześniejsze technologie radykalnie zmieniają sposób działania branży i realizacji przyszłych projektów.

Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów producenta
[bez logowania]
13 października 2020 r. odbyła się polska premiera modeli hybrydowych Jeepa – Renegade 4xe i Compass 4xe – w Spichlerzu Villa Park Julianna w Julianowie koło Piaseczna. Dziennikarze „NBI” mieli okazję uczestniczyć w tym wyjątkowym spotkaniu i jako jedni z pierwszych zapoznać się z ekologicznymi Jeepami w ruchu miejskim i w terenie.

Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów oraz materiałów producenta
[bez logowania]
Xperia 10 II wygląda dobrze i działa poprawnie, jak można oczekiwać od każdego urządzenia wyprodukowanego przez Sony. Jest dostępny w czarno-białych wariantach kolorystycznych i obydwa wyglądają stylowo. Chociaż konstrukcja smartfona jest raczej tradycyjna, kinowy wyświetlacz 21:9 i hybrydowy przycisk zasilania (odcisk palca) sprawiają, że wyróżnia się z tłumu.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl


Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.