YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Przetarg na rozbudowę DK94 Modlnica – Giebułtów
Wczoraj krakowski Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i przebudowę odcinka drogi krajowej nr 94 Modlnica – Giebułtów. Droga będzie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 17-18.01.2019, Kraków 2019-01-17
W dniach 17-18 stycznia 2019 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



NBI 6 (81) listopad–grudzień 2018

81




W numerze

11 listopada 2018 r. w całej Polsce świętowaliśmy setną rocznicę odzyskania niepodległości. Odbywały się zgromadzenia, parady, biegi, koncerty, pokazy ogni sztucznych oraz fantastyczne iluminacje budynków.


 

Ale świętowała nie tylko Polska. Podświetlonych na biało-czerwono było 30 budynków i innych charakterystycznych obiektów na całym świecie. Jak przystało na niezwykły jubileusz oraz tytuł naszego magazynu, od tego tematu rozpoczynamy świąteczne wydanie.


Przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości sieć drogowa rozwijała się w trzech różnych kierunkach. Po stu latach wypracowywania spójnej polityki w tym zakresie nadal pobrzmiewają echa tamtych czasów. Stan infrastruktury odziedziczonej po zaborcach był katastrofalny – tylko ok. 44 tys. km dróg miało utwardzoną nawierzchnię, z czego zaledwie 500 km powstało w lepszej jakości. Połowa tych dróg wymagała natychmiastowego remontu, niezbędne było też odbudowanie obiektów mostowych. Dziś sieć dróg krajowych w zarządzie GDDKiA to 17 650 km, z czego ok. 3,7 tys. km stanowią trasy szybkiego ruchu, w tym 1640 km autostrady i 2060 km drogi ekspresowe. W trakcie realizacji są kolejne inwestycje o łącznej długości 1518 km.


Jak wynika z publikowanego przez nas fragmentu raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce, rentowność firm z sektora budowlanego jest najniższa od pięciu lat. Spada wskutek wyraźnie rosnących kosztów i nic nie wskazuje na możliwość szybkiej poprawy. Co więcej, w 2019 r. branża doświadczy dalszego wzrostu kosztów, m.in. w wyniku podwyższenia płacy minimalnej, rosnących cen paliw i energii elektrycznej, co przełoży się na dalszy wzrost cen materiałów budowlanych.


Polski Związek Pracodawców Budownictwa jest partnerem raportu Sytuacja finansowa przedsiębiorstw budowlanych. „Do spadku rentowności i płynności firm pomimo rekordowego popytu na usługi budowlane ze strony publicznych i prywatnych inwestorów przyczynił się przede wszystkim gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych i usług wykonawczych, będący konsekwencją kumulacji prac w obszarze infrastruktury i budownictwa kubaturowego” – wyjaśnia dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB. Zapraszamy do zapoznania z wszystkimi wnioskami zawartymi w tym raporcie.


4 października 2018 r. podczas dorocznego Forum PMR Budownictwo w Polsce 2019 przedstawiciele zarządów kluczowych firm wykonawczych oraz organizacji związanych z polskim rynkiem budowlanym wyrazili opinię na temat najpoważniejszych ich zdaniem problemów czekających branżę w 2019 r. Aż 59% uczestników wskazało na kwestię utrzymania bezpiecznego poziomu rentowności i płynności finansowej, a w ocenie kolejnych 33% największym wyzwaniem w następnym roku będzie niedobór pracowników i rosnące koszty pracy.


Jak zwykle szczególnie polecam nasze wywiady. Pierwszym rozmówcą jest prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektor tej uczelni w latach 1996–2002, który twierdzi, że postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie, a rozwiązania proponowane przez projektantów mostowych są wdrażane do pozostałych gałęzi budownictwa.


Kontrakt na modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej obejmuje przebudowę 18-kilometrowego odcinka magistralnej linii kolejowej na terenie Krakowa i gminy Wieliczka. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Projekt jest realizowany w formule projektuj i buduj od 18 kwietnia 2017 r. do 18 kwietnia 2021 r. Wartość kontraktu to blisko 1,2 mld zł brutto. Szczegóły tej budowy przedstawiają Bogusław Pilujski, dyrektor Oddziału Mostowego Południowo-Wschodniego Strabag Sp. z o.o., oraz jego współpracownicy: Magdalena Biegańska, zastępca dyrektora kontraktu E30, i Dariusz Sobala, kierownik Działu Projektowania i koordynator prac projektowych.


Jaki pisze na naszych łamach PKP PLK SA, inwestycje prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego stawiają Kraków na tory. Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to największa inwestycja realizowana obecnie przez PLK na południu Polski. Dzięki niej rozwinie się kolej aglomeracyjna w stolicy Małopolski. Powstaną dwa nowe przystanki kolejowe, a istniejąca infrastruktura zostanie kompleksowo zmodernizowana. Oprócz nowych mostów przez Wisłę w centrum Krakowa powstają dwie estakady kolejowe, które na dobre zmienią oblicze miasta.


17 września 2018 r. w Świnoujściu zawarto kontrakt na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. „Tunel w Świnoujściu jest jednym z naszych kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. We współpracy z naszymi kolegami z PORR w Polsce i Austrii oraz doświadczonymi ekspertami z Gülermak i Energopol-Szczecin zademonstrujemy nasze doświadczenie w budownictwie i innowacyjność” – mówi dla Karl-Heinz Strauss, dyrektor generalny PORR Bau GmbH.


W cyklu Raport z budowy opisujemy aktualny stan budowy drogi S7 Kraków – Rabka-Zdrój oraz odcinków S3 w województwach lubuskim i dolnośląskim. Budowa drogi ekspresowej S7 Kraków – Rabka-Zdrój na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój – Chabówka została podzielona na trzy zadania. Inwestycje są prowadzone w trudnych warunkach geologicznych fliszu karpackiego, który stanowią naprzemianległe warstwy skał drobno- i gruboziarnistych.


Prezentujemy również temat specjalny – stabilizacja skarp i zboczy. W związku z intensywnymi pracami budowlanymi przy powstających obiektach inżynieryjnych, w tym również na terenach osuwiskowych, istnieje potrzeba wzmacniania słabego podłoża gruntowego i stabilizacji budowli ziemnych, którymi są skarpy i nasypy.


Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru. Na koniec życzę Państwu w imieniu Redakcji i własnym pełnych ciepła, spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia oraz pomyślności i sukcesów w Nowym Roku 2019.

Zapraszam do lektury całego numeru „NBI”, który, pozwolę sobie dodać, ukazał się po raz osiemdziesiąty.

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Biało-czerwone iluminacje najbardziej znanych obiektów świata (PDF)
Autor:
[bez logowania]
11 listopada 2018 r. w całej Polsce świętowano setną rocznicę odzyskania niepodległości. Odbywały się zgromadzenia, parady, biegi, koncerty, pokazy ogni sztucznych oraz fantastyczne iluminacje budynków. Najwięcej uczestników – ponad 250 tysięcy – zgromadził Marsz Niepodległości w Warszawie. Ale świętowała nie tylko Polska.

Bentec 2000 HP – nowe urządzenie PGNiG do głębokich wierceń w procesie poszukiwania i eksploatacji węglowodorów (PDF)
Autor: PGNiG SA
[bez logowania]
W okolicach Kramarzówki na Podkarpaciu PGNiG odkryło złoże gazu ziemnego, którego zasoby szacowane są na 12 mld m3. W jego udostępnieniu pomoże nowa wiertnia – jedno z najnowocześniejszych urządzeń tego typu na świecie, zmontowana w Kramarzówce w październiku 2018 r.

Rentowność sektora budowlanego najniższa od pięciu lat (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego, Spectis
[bez logowania]
Wskutek wyraźnie rosnących kosztów rentowność w budownictwie gwałtownie spada i nic nie wskazuje na możliwość szybkiej poprawy zyskowności. W 2019 r. branża doświadczy dalszego wzrostu kosztów, m.in. w wyniku podwyższenia płacy minimalnej, rosnących cen paliw i energii elektrycznej, co przełoży się na dalszy wzrost cen materiałów budowlanych.

No-Dig 2018 w Kapsztadzie (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu Polskiej Fundacji Techniki Bezwykopowych, mgr inż. Stanisław Nogaj, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Po Azji (Pekin, 2016) i Ameryce Południowej (Medellín, 2017) kolejny No-Dig zorganizowany przez ISTT (Międzynarodowe Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych) odbył się w październiku 2018 r. w Kapsztadzie.

Retencyjny kanał ściekowy PE-HD – innowacyjny system działa już w Rzeszowie i Mielcu (PDF)
Autor: Monika Tarnawska, Uponor Infra Sp. z o.o.
[bez logowania]
W Rzeszowie rozpoczęła się właśnie jedna z najważniejszych inwestycji komunalnych – budowa kanalizacji deszczowej odwadniającej drogi i tereny położone na os. Budziwój. Jest to największe jak dotąd przedsięwzięcie z wykorzystaniem innowacyjnego rozwiązania, jakim jest retencyjny kanał ściekowy.

Fontanna darem Wodociągów Miasta Krakowa z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W krakowskim parku Lotników Polskich została uruchomiona nowoczesna, wyjątkowo ciekawa pod względem rozwiązań technicznych i architektonicznych fontanna, jakiej Kraków jeszcze nie miał. Jest to dar Wodociągów Miasta Krakowa dla krakowian z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 20 (PDF)
Autor: dr inż. Agata Zwierzchowska, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, inż. Paulina Masternak, inż. Piotr Michno, Politechnika Świętokrzyska, Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki, Studenckie Naukowe Koło Inżynierów Środowiska „Krecik”
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowanym wraz z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, prezentujemy zakres tematyki, jaka została przedstawiona w numerze 38. magazynu „Trenchless International”.

64. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB (PDF)
Autor: Wojciech Drozd
[bez logowania]
64. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB, w której funkcję bezpośredniego organizatora pełnił Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, odbyła się w Krynicy-Zdroju 16–20 września 2018 r.

Rury z żeliwa sferoidalnego w technologiach bezwykopowych (PDF)
Autor: Dariusz Przepiórka, Saint-Gobain PAM
[bez logowania]
Gęsta zabudowa centrum Warszawy powoduje, że prowadzenie prac budowlanych jest niezwykle skomplikowane. Trudne warunki geologiczne, konieczność pokonania przeszkód naturalnych oraz tych wynikających z urbanizacji skłaniają wykonawców do realizacji prac bezwykopowo, w czym pomagają odpowiednie urządzenia i materiały.

Tunel w Świnoujściu powstanie w 48 miesięcy (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów i zdjęć Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz PORR SA
[bez logowania]
17 września 2018 r. w Świnoujściu zawarto kontrakt na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. W obecności premiera Mateusza Morawieckiego umowę podpisał Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia, i przedstawiciele wykonawców: PORR SA, PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut AS i Energopolu-Szczecin SA.

Niestabilna kondycja branży budowlanej na szczycie koniunktury (PDF)
Autor: Polski Związek Pracodawców Budownictwa
[bez logowania]
Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) jest partnerem kolejnej edycji raportu Sytuacja finansowa przedsiębiorstw budowlanych. Niestabilna kondycja branży na szczycie koniunktury, przygotowanego we współpracy z BIG InfoMonitor SA i BIK SA.

Sytuacja finansowa i zatrudnienie głównymi zagrożeniami dla budownictwa w 2019 r. (PDF)
Autor: PMR Ltd. Sp. z o.o.
[bez logowania]
Około 150 przedstawicieli zarządów kluczowych firm wykonawczych oraz organizacji związanych z polskim rynkiem budowlanym wyraziło swoją opinię na temat najpoważniejszych ich zdaniem problemów czekających branżę w 2019 r. Podczas dorocznego Forum PMR Budownictwo w Polsce 2019 (Warszawa, 4 października 2018 r.) aż 59% uczestników wskazało na kwestię utrzymania bezpiecznego poziomu rentowności i płynności finansowej, a w ocenie kolejnych 33% największym wyzwaniem w następnym roku będzie niedobór pracowników i rosnące koszty pracy.

Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie (PDF)
Autor: Maria Szruba i Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996–2002.

Innowacyjne systemy deskowań aluminiowych (PDF)
Autor: Jakub Sierant, dyrektor zarządzający, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wraz z rosnącą kulturą pracy na naszych budowach deskowania wykonane z aluminium zyskują coraz większą popularność. Powód wydaje się dość oczywisty – łatwość operowania lekkimi elementami w warunkach budowy przekłada się na wydajność i bezpieczeństwo. Stąd ich zastosowanie jest coraz szersze, i to nie tylko w konstrukcyjnie prostym budownictwie kubaturowym. Jednocześnie różnorodność – zarówno techniczna, jak i cenowa – dostępnych na rynku rozwiązań jest znacząca, dlatego przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy deskowań warto przeanalizować ich cechy.

Mieszanki SMA do warstw wiążących i podbudowy czyli dłuższe życie drogi (PDF)
Autor: RETTENMAIER POLSKA Sp. z o.o.
[bez logowania]
Podczas jazdy użytkownik drogi widzi i odczuwa tylko jej warstwę ścieralną, która ma zapewnić komfort poruszania się. Powinna być równa i bezpieczna, czyli gwarantować dobrą przyczepność i odpowiednie zachowanie pojazdu podczas hamowania. Konstrukcja nawierzchni to jednak nie tylko warstwa ścieralna. Pod nią znajdują się kolejne warstwy konstrukcyjne, które zapewniają prawidłowy rozkład naprężeń na podłoże gruntowe oraz trwałość drogi w długim okresie jej eksploatacji.

S7 Kraków – Rabka-Zdrój (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja, tekst powstał na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Budowa drogi ekspresowej S7 Kraków – Rabka-Zdrój na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój w km 713 + 580,21–729 + 410,00 oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój – Chabówka w km 0 + 000,00–0 + 877,22 została podzielona na trzy zadania. Inwestycje są prowadzone w trudnych warunkach geologicznych fliszu karpackiego, który stanowią naprzemianległe warstwy skał drobno- i gruboziarnistych.

Zabezpieczenie skarp głębokich wykopów (PDF)
Autor: Nector Sp. z o.o.
[bez logowania]
Projektowanie i wykonywanie robót podczas budowy dróg w terenach górskich i podgórskich nastręcza zwykle wiele problemów, dotyczy to zwłaszcza fliszu karpackiego. Koszty takiego przedsięwzięcia są znacząco wyższe niż budowa drogi na obszarze nizinnym. Jednym z większych wyzwań jest zabezpieczenie skarp wykopów, a zwłaszcza głębokich wykopów. Istnieje kilka rozwiązań tego zagadnienia technicznego, a jedno z nich – elastyczne oblicowanie skarp – zostało zastosowane na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój.

Stabilizacja skarp i zboczy (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W związku z intensywnymi pracami budowlanymi przy powstających obiektach inżynieryjnych, w tym również na terenach osuwiskowych, często istnieje potrzeba wzmocnienia słabego podłoża gruntowego i stabilizacji budowli ziemnych, którymi są skarpy i nasypy. Można te działania rozpatrywać w kategorii uciążliwych, ale z drugiej strony stanowią doskonałą okazję do wdrożenia nowoczesnych, korzystnych technicznie i przyjaznych środowisku naturalnemu rozwiązań i technologii.

Wiertnice fundamentowe firmy Fraste (PDF)
Autor: Łukasz Staniszewski, szef Działu Wiertniczo-Fundamentowego Amago Sp. z o.o.
[bez logowania]
Włoska firma Fraste, produkująca maszyny wiertnicze od 1964 r., jest znana w branży na całym świecie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu odnosi dziś także sukcesy w branży fundamentowej. W 2000 r. wprowadziła serię wiertnic Mito, która szybko zdobyła uznanie w zachodniej Europie i Ameryce Północnej.

Zabezpieczanie skarp przez gwoździowanie – przewodnik dobrego wykonawstwa (PDF)
Autor: Natalia Maca, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W obecnym okresie wysokiego natężenia inwestycji drogowych warto przypomnieć zasady dobrych praktyk wykonawstwa skarp gwoździowanych, których przestrzeganie pozwala na sprawną realizację prac przy zachowaniu wysokich standardów jakościowych.

Stabilizacja skarp i ochrona przed erozją w ramach jednej operacji (PDF)
Autor: Dipl.-Geol. Eberhard Gröner, Dipl.-Ing. Armin Roduner, Geobrugg AG, Romanshorn, Szwajcaria
[bez logowania]
Dla długotrwałej stabilizacji naturalnych skarp i nowych wierceń w luźnej skale niezwykle ważne jest skuteczne odnowienie szaty roślinnej. W połączeniu z hydrosiewem lub suchym obsiewem bardzo skuteczne są tzw. trójwymiarowe maty antyerozyjne, wykonane z polipropylenu.

S3 w województwach lubuskim i dolnośląskim (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja, tekst powstał na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Droga ekspresowa S3 jest zlokalizowana w zachodniej części Polski, na terenach województw zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego. Jej całkowita planowana długość, wytyczona południkowo ze Świnoujścia do Lubawki, wynosi ok. 480 km. Będzie stanowić główną oś transportową północ – południe całej ściany zachodniej Polski. Do ruchu sukcesywnie oddawane są kolejne odcinki.

EUROCORR 2018 (PDF)
Autor: Polskie Stowarzyszenie Korozyjne
[bez logowania]
EUROCORR to największa europejska konferencja korozyjna, organizowana corocznie przez Europejską Federację Korozyjną (EFC) w kraju członkowskim, przy współudziale krajowego stowarzyszenia będącego członkiem EFC. Wydarzenie to przyciąga co roku członków międzynarodowego środowiska korozyjnego z całej Europy, a od paru lat również z pozostałych kontynentów. W tym roku kongres EUROCORR zorganizowało w Krakowie (9–13 września) Polskie Stowarzyszenie Korozyjne.

Kratownice VRB – innowacyjne rozwiązanie Peri dla budownictwa infrastrukturalnego (PDF)
Autor: Kamil Karpała, kierownik Zespołu Technologów, Peri Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Nowoczesne technologie w budownictwie umożliwiają stosowanie różnych konstrukcji podporowych i nośnych – terminowo i z uwzględnieniem takich aspektów, jak opłacalność, bezpieczeństwo oraz trwałość. Łatwe w użyciu, zoptymalizowane systemy modułowe projektuje się pod kątem ekonomiki rozwiązań, czyli maksymalnego wykorzystania konstrukcji przy równoczesnym spełnieniu wszystkich technicznych wymagań stawianym rusztowaniom podporowym przeznaczonym dla budownictwa inżynieryjnego.

Inwestycje realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego stawiają Kraków na tory (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[bez logowania]
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.

Przebudowa trasy kolejowej E30 – wiedza i technologia kluczem do realizacji kontraktu (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Bogusławem Pilujskim, dyrektorem Oddziału Mostowego Południowo-Wschodniego Strabag Sp. z o.o., oraz z  jego współpracownikami: Magdaleną Biegańską, zastępcą dyrektora kontraktu E30, i Dariuszem Sobalą, kierownikiem Działu Projektowania i koordynatorem prac projektowych.

Elementy prefabrykowane w budownictwie kolejowym jako alternatywa dla rozwiązań tradycyjnych (PDF)
Autor: mgr inż. Bartłomiej Czerwonka, mgr inż. Kamil Matczak, Optem
[bez logowania]
Obecnie prefabrykacja stosowana jest we wszystkich segmentach budownictwa, a szczególnie duży wzrost popularności widoczny jest w budownictwie infrastrukturalnym. Zastosowanie opisanych poniżej prefabrykatów Optem pozwala ograniczyć zakres prac na budowie przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości wykonania.

Technologia ścian szczelinowych poprawia bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych (PDF)
Autor: Urszula Tomczak, kierownik Biura Projektowego Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Przejazdy kolejowe są newralgiczną częścią infrastruktury kolei. To głównie na nich zdarza się najwięcej wypadków, z czego większość ze skutkiem śmiertelnym. Warto też mieć na uwadze, że każda, nawet najmniejsza, kolizja na przejeździe to przerwa w ruchu i reperkusje w systemie kolejowym. Jednym z rozwiązań jest budowa bezkolizyjnych skrzyżowań. Tutaj świetnie sprawdzają się tunele drogowe poprowadzone pod przejazdami kolejowymi. Do ich wykonania proponujemy zastosowanie technologii ścian szczelinowych.

Poznaj Soletanche-Freyssinet w Krakowie (PDF)
Autor: Karolina Bukała, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Rewitalizacja, remediacja, realizacja prac fundamentowych, zbrojeniowych i wzmocnieniowych były tematem drugiej edycji spotkania z cyklu Poznaj Soletanche-Freyssinet. Tym razem firmy Soletanche Polska, Menard Polska oraz Freyssinet Polska opowiadały o swoich technologiach i realizacjach w Krakowie.

XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej (PDF)
Autor: Anna Sieczka, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
[bez logowania]
4–7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie odbyła się XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników.

Międzynarodowe Targi Branży Komunalnej i targi budowlane Building Industry Solutions (PDF)
Autor: Ptak Warsaw Expo
[bez logowania]
26–28 września 2018 r. w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie odbyły się pierwsze Międzynarodowe Targi Branży Komunalnej. Zostały połączone z targami budowlanymi Building Industry Solutions.

Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2018 (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Zajączkowski, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Katedra Górnictwa Odkrywkowego
[bez logowania]
Od 9 do 12 września 2018 r. w Kościelisku koło Zakopanego odbyła się 6. edycja Szkoły Górnictwa Odkrywkowego. Organizatorem tej konferencji była Katedra Górnictwa Odkrywkowego na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii AGH w Krakowie.

XXIV Europejska Wyprawa Mostowa Słowacja – Czechy 2018, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, dr h.c.m., mgr inż. Marek Czerwiec
[bez logowania]
XXIV Europejska Wyprawa Mostowa trwała od 30 czerwca do 14 lipca 2018 r. i prowadziła przez Słowację i Czechy. Kontynuowaliśmy zatem ideę poznawania naszych najbliższych sąsiadów, tym razem z południa (północno-wschodnich sąsiadów odwiedziliśmy na XXIII Wyprawie w 2017 r., prowadzącej przez Białoruś, Litwę i obwód kaliningradzki). Głównym organizatorem było Stowarzyszenie Wyprawy Mostowe przy współudziale firm Mosty Katowice Sp. z o.o. i Mosty Łódź SA. Jak zawsze, trasę przygotował prof. Kazimierz Flaga z udziałem nieocenionego Franciszka Brodzkiego, właściciela Biura Turystycznego Anitour, współorganizatora wyprawy.

Model dobrego kierowcy część 2 (PDF)
Autor: Marek Dworak, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie
[bez logowania]
Kontynuujemy rozpoczęte w poprzednim numerze „NBI” wskazania dla poprawnego kierowania samochodem. Mamy za sobą przygotowanie techniczno-fizyczne i mentalne oraz temat włączania się do ruchu.

Nowy Galaxy Note 9 dla tych, którzy pragną mieć wszystko (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie testu urządzenia oraz materiałów Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Firma Samsung Electronics zaprezentowała Galaxy Note 9, kolejne urządzenie z serii Note, które wykorzystuje najnowsze i najbardziej przełomowe innowacje firmy. Galaxy Note 9 oferuje najwyższą wydajność, nowy rysik S Pen, po raz pierwszy wyposażony w moduł Bluetooth, oraz najbardziej inteligentny aparat w smartfonach tej marki.


Reklamy
Sitech Amago Aarsleff Soletanche MPWiK Kraków Budimex Keller PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję