YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


System EcoStruxure Building w Centrum CEZAMAT
Schneider Electric wdrożył innowacyjny system automatyki budynkowej EcoStruxure Building, w jednej z największych polskich inwestycji w obszarze badań i rozwoju - Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii - CEZAMAT. [...]

Bariera przeciwodłamkowa Geobrugg zatrzymała blok betonowy ważący 25 t




IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Monitoring, profilaktyka i zabezpieczanie infrastruktury budowlanej na terenach górniczych i pogórniczych”, 11-12.01.2018, Kraków 2018-01-11
W dniach 11-12 stycznia 2018 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo pt. „Monitoring, profilaktyka i zabezpieczanie infrastruktury budowlanej na terenach górniczych i pogórniczych”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


ERBUD – potentat na rynku budownictwa kubaturowego
Rozmowa z Walentym Twardym, dyrektorem ds. produkcji firmy Erbud SA.[...]


Rozwój polskiej kolei do 2023 r.
2016 był rokiem przetargów, 2017 – rokiem podpisywania umów, a w roku 2018 będą już prowadzone duże prace budowlane. Wszystko wskazuje na to, że przyszedł w końcu czas na inwestycje na rynku kolejowym. Zdaniem ekspertów, zaangażowanie PKP PLK SA w ich realizację wygląda obiecująco, a zaawansowanie prac przetargowych jest widoczne. Dzięki wielomiliardowym inwestycjom zaplanowanym na kolei do 2023 r. istnieje realna szansa na osiągnięcie w tym obszarze średniego standardu europejskiego.[...]


STRABAG wybudował drogę S7 Rychnowo – Olsztynek
STRABAG zakończył budowę ponad 11-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S7 z Rychnowa do Olsztynka, udostępniając tym samym trasę, stanowiącą przedłużenie wcześniej oddanego fragmentu drogi Ostróda Płd. – Rychnowo o długości 8,8 km. Realizację inwestycji wykonawca rozpoczął w kwietniu 2015 r. Zadanie o wartości 388,5 mln zł brutto wykonano na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.[...]



NBI 6(75) listopad-grudzień 2017

75




W numerze

Jak podaje firma PMR w swoim raporcie, który przytaczamy na łamach „NBI” w omówieniu, wzrost kosztów wykonawstwa oraz szybko zapełniające się portfele zamówień firm budowlanych powodują, że intensywna konkurencja cenowa na polskim rynku budowlanym odchodzi w przeszłość. Wzrost cen usług to dla branży budowlanej jedyny sposób na ucieczkę przed nadchodzącą erozją marż. Firmy, które jeszcze tego nie zauważyły, mogą wkrótce zniknąć z rynku.


Aż trzy czwarte największych firm budowlanych działających na polskim rynku deklaruje, że w 2017 r. odczuły wzrost cen materiałów budowlanych. Co więcej, podobny odsetek badanych przedsiębiorstw prognozuje dalszy wzrost cen. Zwyżki cen najbardziej odczuwalne są w przypadku stali, betonu, paliw i asfaltu. Według wskazań respondentów, znaczącym utrudnieniem są także rosnące ceny kruszyw i materiałów termoizolacyjnych.

Publikujemy raport z budowy S7 Lubień – Rabka-Zdrój, gdzie na każdym odcinku wykonawcy próbują sprostać innym wyzwaniom. Na odcinku ok. 16,7 km przebudowywanej zakopianki, w tym 15,83 km drogi ekspresowej S7, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, estakady). Koszt budowy całości odcinka wyniesie ponad 2,105 mld zł.

Na temat rynku gazowego rozmawiamy z Piotrem Woźniakiem, prezesem zarządu PGNiG SA, który jest przekonany, że terminal w Świnoujściu otwiera przed nami nowe możliwości, a połączenie rurociągiem gazowym z Norwegią jest istotnym elementem strategii dywersyfikacji dostaw gazu do Polski.

O betonie i prefabrykacji opowiada Walenty Twardy, dyrektor ds. produkcji firmy Erbud SA. Współczesna technologia wytwarzania betonu towarowego i jego transportu poziomego i pionowego, a także wykonania szalunków zapewnia łatwość kształtowania formy elementów, dzięki czemu nietrudno zindywidualizować projekt. Trzy zasadnicze segmenty działalności Grupy Erbud to budownictwo kubaturowe, przemysłowe oraz inżynieryjno-drogowe.

W Walenstadt w Szwajcarii 16 października 2017 r. bariera przeciwodłamkowa zaprojektowana i wyprodukowana przez szwajcarską firmę Geobrugg AG zatrzymała blok betonowy ważący 25 t i spadający pionowo z wysokości 42 m z prędkością 103 km/h. Siła uderzenia wynosiła 10 tys. kJ. W ten sposób firma Geobrugg po raz kolejny ustanowiła rekord świata w zatrzymaniu największego pod względem tonażu i siły uderzenia bloku skalnego. Na łamach naszego magazynu Czytelnicy mogą przeczytać o tym wydarzeniu oraz zobaczyć film.

Piszemy obszernie m.in. o rozwoju polskiej kolei do 2023 r., trendach dla nawierzchni bitumicznych, przepustach i mostach ekologicznych oraz o technologiach bezwykopowych na sześciu kontynentach.

2016 był rokiem przetargów, 2017 – rokiem podpisywania umów, a w roku 2018 będą już prowadzone duże prace budowlane. Wszystko wskazuje na to, że przyszedł w końcu czas na inwestycje na rynku kolejowym. Zdaniem ekspertów, zaangażowanie PKP PLK SA w ich realizację wygląda obiecująco, a zaawansowanie prac przetargowych jest widoczne.

Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, przybliża nam nowe Prawo wodne, uchwalone w lipcu 2017 r., które powstało jako projekt rządowy ustawy, mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Ustawa dotyczy m.in. powołania nowej jednostki – państwowej osoby prawnej Wody Polskie, której zadaniem będzie przejrzyste finansowanie inwestycji w gospodarce wodnej, jak również sprawne pozyskiwanie środków finansowych na te inwestycje, w tym środków pozabudżetowych, oraz uregulowanie kwestii administrowania wodami, w tym władztwo nad przypisanymi jednostkom administracyjnym wodami, sprawowane w imieniu Skarbu Państwa.

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i zbliżającego się Nowego Roku wszystkim naszym Czytelnikom składam najserdeczniejsze życzenia. Dobrego Roku 2018!

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny  


Życzenia Świąteczne i Noworoczne (PDF)
Autor: Redakcja Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego i Współpracujące Firmy
[bez logowania]

Terminal w Świnoujściu otwiera przed nami nowe możliwości (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Piotrem Woźniakiem, prezesem zarządu PGNiG SA.

Światowy rekord: bariera przeciwodłamkowa Geobrugg zatrzymała blok betonowy ważący 25 t (PDF)
Autor: Geobrugg AG
[bez logowania]
W Walenstadt w Szwajcarii 16 października 2017 r. bariera przeciwodłamkowa zaprojektowana i wyprodukowana przez szwajcarską firmę Geobrugg AG zatrzymała blok betonowy ważący 25 t i spadający pionowo z wysokości 42 m z prędkością 103 km/h. Siła uderzenia wynosiła 10 tys. kJ. W ten sposób firma Geobrugg po raz kolejny ustanowiła rekord świata w zatrzymaniu największego pod względem tonażu i siły uderzenia bloku skalnego.

Subaru EyeSight (PDF)
Autor: Marian Kownacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Subaru Forester to dobrze znany SUV ze stałym napędem na cztery koła i zarazem najchętniej kupowany model tej marki w Polsce. Jednak to, co tworzy jego prawdziwe DNA, to esencja przygody, wyrażona słowami: Podążaj do nowych miejsc. Poznaj nowe strony świata. Ciesz się nowymi doświadczeniami. Ten kultowy model Subaru, który obietnicę podróżowania dalej niż kiedykolwiek wcześniej spełnia w każdych warunkach pogodowych i terenowych, od 2017 r. jest dostępny z system EyeSight dla wersji 2.0i Exclusive i Platinum, co czyni to uniwersalne auto jednym z najbezpieczniejszych samochodów na świecie.

Rosnące koszty windują ceny usług budowlanych (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
Wzrost kosztów wykonawstwa oraz szybko zapełniające się portfele zamówień firm budowlanych powodują, że intensywna konkurencja cenowa na polskim rynku budowlanym odchodzi w przeszłość. Wzrost cen usług to dla branży budowlanej jedyny sposób na ucieczkę przed nadchodzącą erozją marż. Firmy, które jeszcze tego nie zauważyły, mogą wkrótce zniknąć z rynku.

ERBUD – potentat na rynku budownictwa kubaturowego (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Walentym Twardym, dyrektorem ds. produkcji firmy Erbud SA.

II Forum PMR Budownictwo w Polsce 2018 (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
12 października 2017 r. w hotelu Airport Okęcie w Warszawie odbyło się II Forum PMR Budownictwo w Polsce 2018, na którym 140 przedstawicieli zarządów największych firm działających w branży budowlanej po raz drugi spotkało się, by wymienić doświadczenia, podzielić opiniami dotyczącymi bieżących trendów w budownictwie, a także zaprezentować swoje plany na najbliższe lata. Interesujące debaty toczyły się zarówno podczas paneli dyskusyjnych, jak i w kuluarach. Wypowiedzi uczestników konferencji oraz wyniki sondaży, jakie przeprowadzono wśród nich, pokazały, że w ciągu ostatniego roku sporo się w branży budowlanej zmieniło.

S7 Lubień – Rabka-Zdrój (PDF)
Autor: Iwona Mikrut, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
[bez logowania]
Na odcinku ok. 16,7 km przebudowywanej zakopianki, w tym 15,83 km drogi ekspresowej S7, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, estakady). Koszt budowy całości odcinka wyniesie ponad 2,105 mld zł.

Kładki dla pieszych przez zakopiankę (PDF)
Autor: Iwona Mikrut, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
[bez logowania]
Poprawi się bezpieczeństwo na zakopiance w Głogoczowie i Jaworniku. Wybudowane tam kładki piesi użytkują od 30 października 2017 r. Dzięki zamontowanym windom są dostępne dla wszystkich, także dla osób niepełnosprawnych. Obydwie kładki dla pieszych powstały w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Koszt budowy wyniósł 4 217 203 zł dla kładki w Głogoczowie oraz 3 645 440 zł dla kładki w Jaworniku.

Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) – Stobierna (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA Oddział w Rzeszowie
[bez logowania]
Od 1 września 2017 r. kierowcy mogą korzystać z nowego odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Sokołów Małopolski – Stobierna. Odcinek ten jest częścią trasy Via Carpatia. Wykonawcą prac była Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Koszt zadania to blisko 290 mln zł.

Kontynuacja projektowania i budowa drogi ekspresowej S19, odcinek węzeł Świlcza (DK94) bez węzła – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) z węzłem (PDF)
Autor: Opracowała Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA Oddział w Rzeszowie
[bez logowania]
We wrześniu 2017 r. zakończyły się prace budowlane na odcinku drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Wykonawcą robót było konsorcjum firm Eurovia Polska SA i Warbud SA. Wartość kontraktu to 342 566 799,40 zł mln zł. Odcinek ten znajduje się w sieci bazowej TEN-T i jest częścią projektu Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odcinek węzeł Sokołów Małopolski Północ – Stobierna oraz węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe.

Trendy i przyszłość nawierzchni bitumicznych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Historia stosowania asfaltów liczy już ok. 5 tys. lat. Począwszy od starożytności aż do dziś, dokonała się w tym zakresie prawdziwa rewolucja. Obecne nawierzchnie asfaltowe dzięki dynamicznemu rozwojowi dodatków, lepiszczy, materiałów i technologii budowlanych powstają przy zastosowaniu nowych rozwiązań, za którymi idzie osiąganie nowych celów w zakresie trwałości budowanych dróg, zmniejszenia obciążenia dla środowiska i optymalizacji kosztów budowy.

Technologia CFA w budownictwie mostowym? (PDF)
Autor: dr inż. Dariusz Sobala, Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, Zakład Dróg i Mostów; Aarsleff Sp. z o.o.
[bez logowania]
Technologię pali CFA (znaną w Polsce także jako FSC, a w Stanach Zjednoczonych jako ACIP) opracowano w latach 60. XX w. jako szybką i tanią alternatywę dla innych rodzajów pali, przede wszystkim pali wierconych. Bazuje ona na konstrukcji wiertła ślimakowego stosowanego w palach wierconych, rozwiniętego o centralną rurę przystosowaną do podawania mieszanki betonowej.

63. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB (PDF)
Autor: Instytut Techniki Budowlanej
[bez logowania]
63. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk oraz Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa została zorganizowana przez Instytut Techniki Budowlanej od 17 do 22 września 2017 r. w Krynicy-Zdroju. Konferencja jest corocznym wydarzeniem o szczególnym znaczeniu i prestiżu, które łączy środowisko naukowe i akademickie ze światem praktyki inżynierskiej i przedsiębiorstw. Czołowi przedstawiciele obydwu gremiów wspólnie działają na rzecz rozwoju sektora budownictwa.

Profile trapezowe w konstrukcjach pomostów ortotropowych (PDF)
Autor: Aleksandra Burska, SSAB
[bez logowania]
Ortotropia (z gr. ortho – proste, trópos – zwrot, obrót) to zjawisko występujące w przypadku, gdy własności materiałowe ciała zmieniają się w kierunkach prostopadłych, niepokrywających się z osiami głównymi przyjętego układu współrzędnych. Przykładem materiału ortotropowego może być drewno, wiele kryształów oraz walcowane elementy stalowe.

Trenchless World Congress 2017 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Trenchless World Congress 2017 (Światowy Kongres Technologii Bezwykopowych), zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Technologii Bezwykopowych jako 35. konferencja poświęcona technologiom bezwykopowym, odbył się 25–27 września na kontynencie południowoamerykańskim w kolumbijskim mieście Medellin. Poprzednia konferencja miała miejsce w Pekinie, a następna odbędzie się w Kapsztadzie. Jedyny polski referat na tym kongresie został wygłoszony przez prof. Andrzeja Kuliczkowskiego, reprezentującego Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 16 (PDF)
Autor: mgr inż. Donata Wtorek, dr inż. Kamil Mogielski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, zrzeszoną w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Technik Bezwykopowych, prezentujemy zakres tematyki, jaka została przedstawiona w 33. numerze czasopisma „Trenchless International”.

25 lat IGWP – czas wykorzystanych szans (PDF)
Autor: Anna Lembicz, główny specjalista ds. marketingu i PR IGWP
[bez logowania]
Blisko 300 przedstawicieli branży wodociągowo-kanalizacyjnej wzięło udział w VII Kongresie Wodociągowców Polskich, zorganizowanym przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie” w hotelu Sheraton w Warszawie 28 i 29 września 2017 r.

30-lecie Poznańskiego Przedsiębiorstwa Robót i Usług Specjalistycznych REMKAN Sp. z o.o. (PDF)
Autor: Zarząd PPRiUS REMKAN Sp. z o.o.
[bez logowania]
Od 1987 r. pracą i zaangażowaniem naszych pracowników i naszym własnym osiągnęliśmy sukces. Mamy portfel solidnych usług. Napędza nas innowacyjność. Reputacja najlepiej streszcza naszą markę, budowaną od trzech dekad. To duży kapitał.

Przelewy burzowe – immanentny element systemu kanalizacji miejskiej (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W ocenie Wodociągów Krakowskich, sprawne działanie przelewów burzowych zapobiega zalaniu ściekami domów ponad połowy mieszkańców Krakowa. Bezpieczeństwo krakowian jest priorytetem dla przedsiębiorstwa, co nie oznacza, że nie podejmuje ono działań, by zmniejszyć ładunki zanieczyszczeń zrzucanych przez przelewy burzowe do rzek.

Nowe Prawo wodne – podstawowe tezy (PDF)
Autor: Mariusz Gajda, podsekretarz stanu, Ministerstwo Środowiska
[bez logowania]
Nowe Prawo wodne, uchwalone w lipcu 2017 r., powstało jako projekt rządowy ustawy, mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Ustawa dotyczy m.in. powołania nowej jednostki – państwowej osoby prawnej Wody Polskie, której zadaniem będzie przejrzyste finansowanie inwestycji w gospodarce wodnej, jak również sprawne pozyskiwanie środków finansowych na te inwestycje, w tym środków pozabudżetowych, oraz uregulowanie kwestii administrowania wodami, w tym władztwo nad przypisanymi jednostkom administracyjnym wodami, sprawowane w imieniu skarbu państwa.

XVII Konferencja Technicznej Kontroli Zapór (PDF)
Autor: dr hab. inż. Jan Winter, prof. PW
[bez logowania]
Od 19 do 22 września 2017 r. w ośrodku Beskidzki Raj koło Zawoi odbyła się kolejna, XVII Międzynarodowa Konferencja Technicznej Kontroli Zapór pod hasłem Budowle piętrzące – eksploatacja i monitoring.

Infrastruktura podziemna terenów zurbanizowanych – zastosowania systemów PE-HD (PDF)
Autor: Monika Tarnawska, Uponor Infra Sp. z o.o.
[bez logowania]
6 października 2017 r. w Warszawie odbyła się konferencja Infrastruktura podziemna terenów zurbanizowanych – zastosowania systemów PE-HD, zorganizowana przez firmę Uponor Infra Sp. z o.o. wraz z Biurem Infrastruktury Urzędu m. st. Warszawy. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, lokalnych samorządów, świata nauki oraz firm działających w szeroko rozumianej branży wod-kan. Tematem przewodnim konferencji były systemy PE-HD.

Konferencja naukowa Infrastruktura Miast i jubileusz 45-lecia pracy naukowej prof. Józefa Dziopaka (PDF)
Autor: dr hab. inż. Daniel Słyś, prof. PRz, Politechnika Rzeszowska, Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej
[bez logowania]
20 października 2017 r. jubileusz 45-lecia pracy naukowej i zawodowej świętował prof. dr hab. inż. Józef Dziopak z Katedry Infrastruktury i Gospodarki Wodnej Politechniki Rzeszowskiej. Wyśmienitą rocznicę uczczono konferencją naukową Infrastruktura miast, którą zorganizowały wspólnie Politechnika Rzeszowska i Urząd Miasta Rzeszowa.

Rozwój polskiej kolei do 2023 r. (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
2016 był rokiem przetargów, 2017 – rokiem podpisywania umów, a w roku 2018 będą już prowadzone duże prace budowlane. Wszystko wskazuje na to, że przyszedł w końcu czas na inwestycje na rynku kolejowym. Zdaniem ekspertów, zaangażowanie PKP PLK SA w ich realizację wygląda obiecująco, a zaawansowanie prac przetargowych jest widoczne. Dzięki wielomiliardowym inwestycjom zaplanowanym na kolei do 2023 r. istnieje realna szansa na osiągnięcie w tym obszarze średniego standardu europejskiego.

Kolej dużych prędkości aspekty techniczne i społeczne, Hyperloop One (PDF)
Autor: mgr Karol Trzoński, dr Aleksander Ostenda, Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach, Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych
[bez logowania]
Niniejszy artykuł opisuje nowoczesną technologię związaną z kolejami dużych prędkości – projekt Hyperloop One. Autorzy próbują również odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób inicjatywy dotyczące kolei dużych prędkości są odbierane przez opinię publiczną.

TRAKO bije rekordy (PDF)
Autor: AMBEREXPO
[bez logowania]
16,5 tys. gości branżowych z 48 krajów, 30 tys. m2 powierzchni wystawienniczej, 1 tys. m torów do ekspozycji taboru oraz maszyn i urządzeń torowych, 700 wystawców z 25 krajów – 29 września zakończyły się w Gdańsku Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2017. Kolejna, 12. edycja targów potwierdziła, że TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce spotkanie branży transportu szynowego i drugie co do wielkości targi kolejowe w Europie.

Unity Centre największe w Krakowie centrum biznesowe (PDF)
Autor: STRABAG Sp. z o.o.
[bez logowania]
Spółka Strabag podpisała umowę na budowę Unity Centre – wielofunkcyjnego centrum biznesowego zlokalizowanego w centrum Krakowa, w kwartale ulic tuż przy rondzie Mogilskim.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 23. Wykonawstwo konstrukcji gruntowo-powłokowych ze stalowych blach falistych, cz. 2. Zasypka konstrukcyjna (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]
Po omówieniu w poprzednim artykule z niniejszej serii tematów związanych z materiałami konstrukcyjnymi gruntowo-powłokowych obiektów ze stalowych blach falistych [4] kolejnym zagadnieniem jest zasypka gruntowa, która stanowi istotny element konstrukcyjny tych obiektów.

XXIII Europejska Wyprawa Mostowa Białoruś, Litwa, obwód kaliningradzki 2017, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m., mgr Ksenia Feigel-Młodkowska
[bez logowania]
Trasa XXIII Europejskiej Wyprawy Mostowej prowadziła przez Kresy dawnej Rzeczypospolitej, obecnie należące do Litwy i Białorusi. Przemożną chęć poznania Kresów, utrwalonych w micie kształtowanym już od XVII w. głównie przez literaturę, ma bardzo wielu Polaków, a ostatnio zapragnęli tego także mostowcy skupieni wokół prof. Kazimierza Flagi. Ta relacja poświęcona jest pobytowi na Białorusi.


Reklamy
Strabag DCS Budimex AARSLEFF Mosty Polskie SSAB Amago BASF
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję