REKLAMA

6 (69) listopad – grudzień 2016

26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wbił pierwszą łopatę, symbolicznie rozpoczynając budowę odcinka S7 Lubień – Naprawa. Rozbudowywana S7 na południe od Krakowa to ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km ekspresowej. Oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowić będzie 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynieryjnych. Koszt całości odcinka wyniesie ponad 2,105 mld zł. Nowy odcinek zakopianki ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżujących w kierunku skalnego Podhala, stanowi również wyzwanie inżynierskie dla branży.

Jak podaje firma PMR w swoim najnowszym raporcie Sektor budowlany w Polsce II połowa 2016. Prognozy rozwoju na lata 2016–2021, cytowanym na naszych łamach, wprawdzie w 2016 r. poziom optymizmu w branży budowlanej wyraźnie się obniżył, jednak w dalszym ciągu pozostaje on na przyzwoitym poziomie, głównie z uwagi na wysokie oczekiwania względem roku 2017.

Oczyszczalnie zwiększają zużycie energii z powodu konieczności dopasowania się do coraz surowszych wymogów jakościowych dla oczyszczonych ścieków. W tej sytuacji wysiłki inżynierów skupiają się na stworzeniu systemu zdolnego wydatnie zredukować zużycie energii konwencjonalnej, a nawet zbliżyć oczyszczalnię do poziomu obiektu pasywnego. Taki projekt realizują Wodociągi Krakowskie w oczyszczalni Płaszów we współpracy z naukowcami z Akademii Górniczo-Hutniczej, o czym piszemy w tym numerze „NBI”.

W dniach 11–16 września 2016 r. odbyła się w Krynicy-Zdroju 62. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk (KILiW PAN) oraz Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa (KN PZITB). To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń w branży budowlanej. Część problemowa w tym roku dotyczyła budownictwa prefabrykowanego i została zatytułowana Budownictwo prefabrykowane w Polsce – stan i perspektywy. „NBI” sprawowało patronat medialny nad konferencją i czynnie wspierało organizatorów.

„Cieszę się, że jestem w tym miejscu i jest tu tak duże zapotrzebowanie na dyskusję środowiska naukowego i przemysłu. To bardzo istotne, aby integrować te dwa obszary jeszcze mocniej, by ze sobą wzajemnie współpracowały i tworzyły nową jakość” – mówił Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, podczas otwarcia IX konferencji Dni betonu, która 10–12 października 2016 r. odbyła się w Wiśle. W Dniach betonu 2016 wzięła udział rekordowa liczba 960 uczestników.

Prezentujemy również tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia technologii informatycznych w projektowaniu infrastruktury, fundamentów konstrukcji wsporczych linii napowietrznych, utrzymania i remontów nawierzchni drogowych oraz konserwacji i naprawy dróg szynowych.

Na koniec chciałbym polecić autotest nowego modelu Subaru Levorg. Nazwa Levorg powstała przez połączenie trzech słów: LEgacy (dziedzictwo), reVOlution (rewolucja) i touRinG (podróżowanie). Zapewniam, że nie brakuje tych pierwiastków w najnowszej wersji Subaru Levorg 17MY.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA