YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Unijne wsparcie dla budowy S17 Garwolin-Kurów
Wczoraj w Centrum Unijnych Projektów Transportowych GDDKiA podpisała umowę o dofinansowanie dla projektu „Budowa drogi ekspresowej S17 Garwolin-Kurów” w ramach POIiŚ 2014-2020. [...]

XXV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN




VIII Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL, 21-23.11.2017, Kielce 2017-11-21
Serdecznie zapraszamy do udziału w VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL, która odbędzie się w dniach 22–23 listopada 2017 r. w Kielcach.[...]


30 lat Strabag w Polsce
Rozmowa z Wojciechem Trojanowskim, członkiem zarządu Strabag Sp. z o.o.[...]


Zagospodarowanie wód opadowych i systemy odwodnień
Wody opadowe stanowią bardzo istotne zagadnienie w warunkach funkcjonowania osadnictwa, a ich zagospodarowanie było zawsze priorytetem. Szczególne miejsce zajmują w tej kwestii odwodnienia układów komunikacyjnych, których zasadniczą właściwością powinna być przede wszystkim skuteczność działania. Odpowiednie systemy odwodnienia gwarantują także trwałość budowli infrastrukturalnych.[...]


Oddano do ruchu 19,3 km drogi S5 na Dolnym Śląsku
6 listopada 2017 r. oddano do ruchu prawie 19,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S5. Do użytku przekazano całe zadanie 1 od węzła Korzeńsko (bez węzła) o długości 14,942 km oraz fragment zadania 2 o długości 4,3 km (niemalże 6 tygodni przed czasem). Pozostały odcinek zadania 2 oraz zadanie 3 zostaną oddane do ruchu w grudniu 2017 r.[...]



NBI 6(69) listopad-grudzień 2016

69




W numerze

26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wbił pierwszą łopatę, symbolicznie rozpoczynając budowę odcinka S7 Lubień – Naprawa. Rozbudowywana S7 na południe od Krakowa to ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km ekspresowej. Oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowić będzie 12,3% całej trasy, wybudowanych zostanie 38 obiektów inżynieryjnych. Koszt całości odcinka wyniesie ponad 2,105 mld zł. Nowy odcinek zakopianki ma zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżujących w kierunku skalnego Podhala, stanowi również wyzwanie inżynierskie dla branży.


Spis treści 

Jak podaje firma PMR w swoim najnowszym raporcie Sektor budowlany w Polsce II połowa 2016. Prognozy rozwoju na lata 2016–2021, cytowanym na naszych łamach, wprawdzie w 2016 r. poziom optymizmu w branży budowlanej wyraźnie się obniżył, jednak w dalszym ciągu pozostaje on na przyzwoitym poziomie, głównie z uwagi na wysokie oczekiwania względem roku 2017.

Raport - Sektor budowlany w Polsce II połowa 2016 

Oczyszczalnie zwiększają zużycie energii z powodu konieczności dopasowania się do coraz surowszych wymogów jakościowych dla oczyszczonych ścieków. W tej sytuacji wysiłki inżynierów skupiają się na stworzeniu systemu zdolnego wydatnie zredukować zużycie energii konwencjonalnej, a nawet zbliżyć oczyszczalnię do poziomu obiektu pasywnego. Taki projekt realizują Wodociągi Krakowskie w oczyszczalni Płaszów we współpracy z naukowcami z Akademii Górniczo-Hutniczej, o czym piszemy w tym numerze „NBI”.

Kierunek: pasywna oczyszczalnia Płaszów 

W dniach 11–16 września 2016 r. odbyła się w Krynicy-Zdroju 62. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk (KILiW PAN) oraz Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa (KN PZITB). To jedno z największych i najważniejszych wydarzeń w branży budowlanej. Część problemowa w tym roku dotyczyła budownictwa prefabrykowanego i została zatytułowana Budownictwo prefabrykowane w Polsce – stan i perspektywy. „NBI” sprawowało patronat medialny nad konferencją i czynnie wspierało organizatorów.

62. Konferencja Naukowa KILiW PAN oraz KN PZITB  

„Cieszę się, że jestem w tym miejscu i jest tu tak duże zapotrzebowanie na dyskusję środowiska naukowego i przemysłu. To bardzo istotne, aby integrować te dwa obszary jeszcze mocniej, by ze sobą wzajemnie współpracowały i tworzyły nową jakość” – mówił Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, podczas otwarcia IX konferencji Dni betonu, która 10–12 października 2016 r. odbyła się w Wiśle. W Dniach betonu 2016 wzięła udział rekordowa liczba 960 uczestników.

Dni betonu 2016 

Prezentujemy również tematy specjalne, w których m.in. poruszamy zagadnienia technologii informatycznych w projektowaniu infrastruktury, fundamentów konstrukcji wsporczych linii napowietrznych, utrzymania i remontów nawierzchni drogowych oraz konserwacji i naprawy dróg szynowych.

Subaru Levorg 

Na koniec chciałbym polecić autotest nowego modelu Subaru Levorg. Nazwa Levorg powstała przez połączenie trzech słów: LEgacy (dziedzictwo), reVOlution (rewolucja) i touRinG (podróżowanie). Zapewniam, że nie brakuje tych pierwiastków w najnowszej wersji Subaru Levorg 17MY.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI".

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny 


Życzenia Świąteczne i Noworoczne (PDF)
Autor: Redakcja Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego i Współpracujące Firmy
[bez logowania]

PORR buduje tunele w Norwegii (PDF)
Autor: PORR Polska S.A.
[bez logowania]
Spółka PORR Nordic Construction Norge (PNC Norge) uzyskała od Nordland Fylkeskommune/Statens Vegvesen zlecenie na budowę 5,5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 17 w gminie Nordland. Trasa ma przebiegać przez dwa tunele. Wartość kontraktu opiewa na ok. 340 mln koron norweskich (ok. 36,3 mln €).

Poziom optymizmu branży budowlanej zmalał (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, PMR
[bez logowania]
Wprawdzie w 2016 r. poziom optymizmu w branży budowlanej wyraźnie się obniżył, jednak w dalszym ciągu pozostaje on na przyzwoitym poziomie, głównie z uwagi na wysokie oczekiwania względem roku 2017. Firmy budowlane zdają sobie sprawę, że obecne spowolnienie jest przejściową korektą techniczną, która prędzej czy później przerodzi się w fazę intensywnego wydatkowania środków unijnych.

Rozpoczęcie budowy odcinka S7 Lubień – Naprawa (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie
[bez logowania]
W miejscowości Lubień, tuż za miejscem, gdzie kończy się istniejąca droga ekspresowa S7, popularnie nazywana zakopianką, 26 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wbił pierwszą łopatę, symbolicznie rozpoczynając budowę odcinka S7 Lubień – Naprawa.

Kierunek: pasywna oczyszczalnia Płaszów (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Oczyszczalnie zwiększają zużycie energii z powodu konieczności dopasowania się do coraz surowszych wymogów jakościowych dla oczyszczonych ścieków. W tej sytuacji wysiłki inżynierów skupiają się na stworzeniu systemu zdolnego wydatnie zredukować zużycie energii konwencjonalnej, a nawet zbliżyć oczyszczalnię do poziomu obiektu pasywnego. Taki projekt realizują Wodociągi Krakowskie w oczyszczalni Płaszów we współpracy z naukowcami z Akademii Górniczo-Hutniczej.

62. Konferencja Naukowa KILiW PAN oraz KN PZITB (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego konferencji
[bez logowania]
W dniach 11–16 września 2016 r. odbyła się w Krynicy-Zdroju 62. Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk (KILiW PAN) oraz Komitetu Nauki Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa (KN PZITB). W konferencji wzięło udział ok. 500 osób, a wśród gości specjalnych byli Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, oraz Jacek Szer, główny inspektor nadzoru budowlanego. Organizatorem 61. (w roku 2015) i 62. konferencji (w roku 2016) był Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy (UTP).

Środki pomocnicze w technologiach can coating i coil coating (PDF)
Autor: Evonik Industries AG
[bez logowania]
Evonik Industries AG wprowadza na rynek dwa niezawierające silikonu środki pomocnicze: TEGO® Flow 375 i TEGO® Flow 460 N, zaprojektowane specjalnie do stosowania w technologiach can coating i coil coating. Oba produkty są zarejestrowane na całym świecie i mogą być używane w powłokach mających bezpośredni kontakt ze środkami spożywczymi (FDA 175.300). Korzystając z uniwersalnego produktu, firmy lakiernicze mogą ograniczyć liczbę swoich operacji. Teraz jeden produkt – zamiast wielu – może być wykorzystywany do najróżniejszych zastosowań końcowych.

Subaru Levorg - Zanosi się na dłuższą imprezę (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Fani Levorga bez trudu rozszyfrują ukrytą w tytule tekstu grę słów. Wystarczy wspomnieć, że nazwa Levorg powstała przez połączenie trzech słów: LEgacy (dziedzictwo), reVOlution (rewolucja) i touRinG (podróżowanie). Nie brakuje tych pierwiastków w najnowszej wersji Subaru Levorg 17MY. Co więcej, nowa wersja została wyposażona dodatkowo w system wspomagający kierowcę – EyeSight. A wszystko to w identycznych cenach, jak modele rocznikowe 16MY.

Dni betonu 2016 (PDF)
Autor: Piotr Piestrzyński, Stowarzyszenie Producentów Cementu
[bez logowania]
„Cieszę się, że jestem w tym miejscu i jest tu tak duże zapotrzebowanie na dyskusję środowiska naukowego i przemysłu. To bardzo istotne, aby integrować te dwa obszary jeszcze mocniej, by ze sobą wzajemnie współpracowały i tworzyły nową jakość” – mówił Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, podczas otwarcia IX konferencji Dni betonu, która 10–12 października 2016 r. odbyła się w Wiśle. W Dniach betonu 2016 wzięła udział rekordowa liczba 960 uczestników.

6. Regaty Mostowców o Puchar Mostów Gdańsk (PDF)
Autor: Dominika Witkowska, Mosty Gdańsk Sp. z o.o.
[bez logowania]
16–18 września 2016 r. w Sopocie odbyła się szósta edycja Regat Mostowców o Puchar Mostów Gdańsk. Corocznie głównym celem imprezy jest integracja osób, które na co dzień ze sobą współpracują, a czasem również konkurują. Integracja rozpoczęła się już podczas piątkowego spotkania 16 września, kiedy nastąpiła prezentacja planu imprezy, trasy wyścigów, a także losowanie jachtów i podział uczestników na załogi.

Warmińsko-Mazurskie Forum Drogowe (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Diagnostyka stanu nawierzchni drogowych oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego były tematami przewodnimi zakończonego 27 września 2016 r. w Olsztynie III Warmińsko-Mazurskiego Forum Drogowego. W przeddzień obrad, 25 września, odbył się wielki festyn pod hasłem Bądź błyskotliwy, którego celem było propagowanie stosowania elementów odblaskowych dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Wyniki Konkursu Fotograficznego ZMRP 2015 (PDF)
Autor: Andrzej Niemierko, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
[bez logowania]
Od 2004 r. Związek Mostowców RP organizuje dla swoich członków konkurs fotograficzny na najlepsze zdjęcie mostu w Polsce. Na ubiegłoroczną, XII edycję konkursu nadesłano 56 prac z siedmiu Oddziałów ZMRP od 11 uczestników.

Budowa trasy ekspresowej S5 odcinek Korzeńsko – Wrocław (PDF)
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu
[bez logowania]
Nowa droga ekspresowa S5 połączy Dolny Śląsk z północną częścią Polski, a autostradę A4 z autostradą A2. Ułatwi także transport dalekobieżny (zarówno osobowy, jak i towarowy) i odciąży sieć dróg lokalnych.

Wzmocnienie podłoża gruntowego pod obiektami mostowymi na drodze S3 (PDF)
Autor: dr inż. Piotr Kanty, mgr inż. Paweł Dudziński, mgr inż. Piotr Bąbała, Menard Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W artykule opisano przygotowanie oraz wykonanie wzmocnienia podłoża gruntowego pod siedem obiektów mostowych (typu WD, WS, WDJ, WSJ), realizowanych w ramach zadania Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S3 Legnica (A4) – Lubawka, zadanie I od węzła Legnica II (bez węzła) do węzła Jawor II (z węzłem) o długości ok. 19,730 km, tj. od km 2+420,47 do km 22+150,00.

Most kolejowy przez Nysę Łużycką (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[bez logowania]
W grudniu 2016 r. zostanie otwarta międzynarodowa przeprawa kolejowa między Polską a Niemcami przez Nysę Łużycką, na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Nowy most, ze względu na dwa tory, zapewni przejazd większej liczby pociągów i o większym obciążeniu. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest warta 23 mln zł.

Zastosowanie łączonych technologii robót geotechnicznych w złożonych uwarunkowaniach terenu przemysłowego (PDF)
Autor: Daniel Słowikowski, Michał Łukwiński, Paweł Hajduk, Polbud-Pomorze Sp. z o.o.
[bez logowania]
Specyfiką funkcjonowania zakładów przemysłowych jest duże nagromadzenie infrastruktury technologicznej na stosunkowo niewielkim obszarze. Jest to podyktowane wymogami technologicznymi, ale również wynika z rozwoju zakładu oraz jego infrastruktury. W trakcie kilkudziesięcioletniego cyklu użytkowania terenu przemysłowego instalacja i obiekty technologiczne są modernizowane, usuwane lub dobudowywane są nowe, tworząc złożony układ oddziaływania na podłoże gruntowe. Układ ten dodatkowo może komplikować stan, kiedy w podłożu znajduje się infrastruktura podziemna.

Technologie informatyczne w projektowaniu infrastruktury (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Metody komputerowe to procesy analizy danego zagadnienia z wykorzystaniem przybliżonych metod obliczeniowych, zaimplementowanych jako programy komputerowe. Algorytmizacja współczesnych metod obliczeniowych oraz możliwości, jakie daje obecnie elektronika, pozwalają na wykonywanie symulacji komputerowej dla otrzymania optymalnych efektów, nawet w przypadku problemów technicznych wymagających rozwiązywania układu kilkudziesięciu milionów liniowych równań algebraicznych.

Strabag zbudował most przez Nogat w Malborku (PDF)
Autor: Strabag Sp. z o.o.
[bez logowania]
Strabag Sp. z o.o. ukończył pierwszy etap budowy najważniejszej od wielu lat inwestycji infrastrukturalnej w Malborku. Nowa przeprawa mostowa przez rzekę Nogat w została oddana do ruchu 3 października 2016 r.

Fundamenty konstrukcji wsporczych linii napowietrznych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Bezpiecznie zaprojektowany fundament spełnia warunki wymaganej nośności, dopuszczalnych odkształceń, właściwej stateczności oraz wytrzymałości. Wybór odpowiedniego fundamentu jest także uzależniony od warunków panujących w podłożu gruntowym i wymogów technicznych obiektu. Fundamenty konstrukcji wsporczych mają ponadto dodatkowe, specyficzne zadania.

System szalunków traconych do budowy fundamentów FHT (PDF)
Autor: Krzysztof Joppke, WPŻ Elbud Gdańsk Sp. z o.o.
[bez logowania]
Realizowane obecnie projekty inwestycyjne w branży budowlanej muszą sprostać nie tylko sukcesywnie rosnącym normom bezpieczeństwa, ale również efektywnie wpisywać się w rygorystyczne założenia finansowe i terminowe. Uwzględnienie tych aspektów powinno mieć miejsce zarówno na etapie projektowania, jak i realizacji danego obiektu.

Bezpieczna eksploatacja podestów ruchomych (PDF)
Autor: Ewa Dorobińska, Zespół Prasowy UDT, konsultacja: Wojciech Piłatowicz, Wydział Urządzeń Transportu Bliskiego UDT
[bez logowania]
Podesty ruchome przejezdne służą do przemieszczania osób na stanowiska robocze i do wykonywania prac z poziomu ich platformy. Szczególne zastosowanie mają w budownictwie (np. przy montażu lub remoncie budynków, mostów, wiaduktów), są także niezastąpione w wielu innych pracach na wysokości.

Narzędzia diamentowe w budownictwie to nie tylko cięcie (PDF)
Autor: Krzysztof Godyń, doradca techniczny Klingspor Sp. z o.o.
[bez logowania]
Pierwszym skojarzeniem, jakie nasuwa określenie „narzędzia diamentowe”, są tarcze do cięcia różnego typu materiałów mineralnych. Należy jednak pamiętać, że to nie jedyne zastosowanie diamentów na nowoczesnym placu budowy.

Utrzymanie i remonty nawierzchni drogowych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Zarządzanie eksploatacją nawierzchni drogowej obejmuje zadania wykonywane przez zarządcę drogi oraz zlecane wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. Diagnostyka nawierzchni i odpowiednia reakcja na wyniki przeprowadzanych przeglądów stanu dróg pozwalają na efektywne zarządzanie nimi w czasie oraz bezpieczne użytkowanie przez uczestników ruchu.

I Zlot Mitsubishi (PDF)
Autor: Mitsubishi Polska
[bez logowania]
I Zlot Mitsubishi zgromadził niemal 300 entuzjastów samochodów spod znaku Trzech Diamentów, którzy spotkali się 16–18 września 2016 r. w malowniczych okolicach Jeziora Sulejowskiego. Ta gorąco przyjęta przez uczestników rodzinna impreza, w której wzięło udział aż 108 załóg, miała charakter turystyczno-sportowego rajdu. Wielką atrakcją była też możliwość przetestowania wyjątkowych pojazdów, przygotowanych do jazdy w trudnym terenie: Mitsubishi L200 Monster i Mitsubishi Pajero Adventure. Spotkanie, które zorganizowano w 20. rocznicę działalności firmy w Polsce, uświetniła swoją obecnością znana aktorka i ambasadorka modelu Mitsubishi ASX, Anna Cieślak.

Masy chemoutwardzalne na bazie Degaroute®. Nowa era wytrzymałych, cienkowarstwowych oznakowań poziomych jezdni (PDF)
Autor: Juliusz Boguta, Evonik Industries AG
[bez logowania]
Materiały do oznakowań poziomych są tradycyjnie dobierane według wymagań technicznych, warunków klimatycznych, natężenia ruchu i kosztów materiałowych. Oprócz tych czynników w niedalekiej przyszłości będzie trzeba zwracać coraz większą uwagę na to, aby wybierając między różnymi produktami alternatywnymi, uwzględnić także aspekty ekologiczne (green public procurement – zielone zamówienia publiczne, GPP).

Oznaczenia jezdni oparte na systemach Degaroute® (PDF)
Autor: Jochen Henkels, dyrektor ds. biznesowych, Oznaczenia Drogowe i Budownictwo, Juliusz Boguta, Evonik Industries AG
[bez logowania]
Jazda na rowerze służy zdrowiu, jest przyjazna dla środowiska i nie uderza po kieszeni. Poza tym staje się coraz modniejsza. W całej Europie sprzedaż rowerów przebiła wyniki sprzedaży samochodów. W samych Niemczech kupiono ponad 70 mln tych jednośladów. Trend ten skłania władze wojewódzkie i lokalne do wpisania do polityki transportowej celu, jakim jest stworzenie solidnej infrastruktury rowerowej, gwarantującej bezpieczeństwo cyklistów.

Dedykowane ścieżki rowerowe (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Rozmowa z Ceri Woolsgrovem, który odpowiada za sprawy kształtowania polityki w Europejskiej Federacji Rowerzystów (ECF).

Nawierzchnia drogowa. Wpływ wybranych czynników na pomierzone ugięcia oraz na wyniki identyfikacji modułów sztywności przy wykorzystaniu ugięciomierza dynamicznego FWD (PDF)
Autor: mgr inż. Piotr Uniwersał, doktorant Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej
[bez logowania]
Rosnące wymagania, jakie stawiamy nawierzchniom drogowym, powodują potrzebę opracowywania coraz bardziej precyzyjnych technik badawczych w zakresie szacowania ich nośności. Takim wymaganiom mogą sprostać ugięciomierze dynamiczne FWD, które z wysoką dokładnością mierzą ugięcie nawierzchni wywołane dynamicznym uderzeniem. Zwiększającej się popularności pomiarów czaszy ugięć, spowodowanej większą dostępnością takich badań oraz rosnącymi wymaganiami zamawiających, nie towarzyszy wzrost świadomości, jak prawidłowo wykonać ten pomiar oraz opracować wyniki badania ugięć nawierzchni. W artykule poruszono kilka zagadnień związanych z pomiarami ugięć, w tym wpływ temperatury warstw asfaltowych, dokładności inwentaryzacji układu i rodzaju warstw konstrukcji nawierzchni oraz wpływ metody, jaką przeprowadzane są obliczenia modułów sztywności i sprężystości warstw nawierzchni.

Prefabrykacja w mostownictwie (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk, dr inż. Jerzy Onysyk, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
[bez logowania]
We współczesnym mostownictwie prefabrykację stosuje się przy budowie konstrukcji betonowych, stalowych, drewnianych i z tworzyw sztucznych. Zakres wykorzystania prefabrykacji znacznie się rozszerzył ze względu na zwiększone możliwości transportowe i łatwość montażu.

Wykonanie metodą odkrywkową portali tunelu na Słowacji (PDF)
Autor: inż. Małgorzata Staruch, inż. Łukasz Kliszewski, mgr inż. Pavel Bulejko, ABM Europe, oddział ABM Mosty
[bez logowania]
Konstrukcja portali nowego tunelu Šibenik, zbudowanego metodą odkrywkową w powiecie Lewocza na Słowacji, została wykonana przy użyciu systemu prefabrykowanych elementów żelbetowych o przekroju łukowym. Na Słowacji była to pierwsza tego typu konstrukcja dla poprowadzenia autostrady. W artykule przedstawiono ogólne informacje dotyczące budowy obiektu tunelowego w ramach projektu budowy autostrady D1 Jánovce – Jablonov, a także szczegóły prac związanych z technologią wykonania tunelu. Cały projekt D1 Jánovce – Jablonov był realizowany zgodnie z żółtą książką FIDIC jako zaprojektuj i zbuduj.

Modernizacja mostów kolejowych (PDF)
Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[bez logowania]
Nawet czterokrotnie szybciej, sprawniej i bezpieczniej pojadą pociągi na 145 mostach kolejowych. Zlecone przez Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2015 r. modernizacje i remonty mostów skróciły podróże pasażerom, a przewoźnicy towarowi zyskali dłuższe trasy bez tzw. wąskich gardeł.

Konserwacja i naprawa dróg szynowych (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Utrzymanie w stanie pełnej przydatności eksploatacyjnej nawierzchni i torów zapewnia spokój i bezpieczeństwo ruchu pociągów z prędkością zgodną z rozkładem jazdy. Ważną rolę w tym względzie odgrywa odpowiednia diagnostyka, która zapewnia dostrzeżenie w porę wszelkich usterek, braków i niedokładności, umożliwiając ich bezzwłoczne usunięcie.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 13 (PDF)
Autor: dr inż. Emilia Kuliczkowska, Politechnika Świętokrzyska, inż. Katarzyna Kotwica, inż. Stanisław Nogaj, Koło Naukowe Krecik, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z  Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy skrót najciekawszych artykułów zamieszczonych w 31. numerze „Trenchless International” (wiosna 2016).

Pierwsza norma międzynarodowa dla profili niekołowych z GRP (PDF)
Autor: dr Krzysztof Bortel, Instytut Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników
[bez logowania]
Intensywny rozwój gospodarczy oraz wprowadzanie nowych, wysokowydajnych technologii często związane jest z powstawaniem dużej ilości silnie agresywnych ścieków, negatywnie oddziałujących na ścianki eksploatowanych kanałów kanalizacyjnych. Skutkiem tego działania jest powstawanie uszkodzeń rurociągu w postaci nieszczelności, odkształceń przekroju czy też nawet utraty nośności kanału. W wielu przypadkach ze względów ekonomicznych rurociągi poddawane są renowacji z zastosowaniem prefabrykowanych wykładzin cienkościennych. Szerokie stosowanie wykładzin z materiałów polimerowych spowodowało konieczność opracowania stosownych dokumentów normalizacyjnych dla tego rodzaju materiałów budowlanych.

XXII Europejska Wyprawa Mostowa Północna Hiszpania – Pireneje 2016, cz. 1 (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c. m., Politechnika Krakowska, mgr Ksenia Feigel-Młodkowska, dr inż. Henryk Kulikowski, dr inż. Małgorzata Sorochtej
[bez logowania]
XXII Europejska Wyprawa Mostowa Północna Hiszpania – Pireneje 2016 została zorganizowana w dniach 9–23 lipca 2016 r. przez Stowarzyszenie Wyprawy Mostowe oraz Biuro Turystyczne Anitour z Czechowic-Dziedzic przy współpracy Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej. Patronat medialny nad wyjazdem objął magazyn Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.

Renault Espace - siła piątej generacji (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Od początku produkcji, czyli od 1984 r., ten model Renault cieszy się dużym powodzeniem. Przez wiele lat jego przestronne wnętrze znajdowało wiele zastosowań zarówno służbowych, jak i rodzinnych, a zapakowany po dach Espace był naturalnym widokiem na drogach, zwłaszcza w okresach urlopowych. Każda kolejna generacja Renault Espace świętowała sukces. I nie ma wątpliwości, że najnowsza podtrzyma ten trend.

Vito Tourer PRO sto do celu (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Najnowsze propozycje Mercedesa zadowolą gusta nawet najbardziej wymagających nabywców pojazdów użytkowych. Ze względu na mnogość wersji vanów Vito trzeciej generacji klienci zyskali możliwość precyzyjnego dopasowania konkretnego modelu do indywidualnych potrzeb. Osobiście mieliśmy przyjemność testować ośmioosobowego Vito Tourer PRO z napędem na wszystkie koła.


Reklamy
Budimex Mosty Polskie DCS SSAB Strabag BASF AARSLEFF Amago
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję