REKLAMA

6 (63) listopad – grudzień 2015

W listopadzie 2015 r. znacznie wzrosło zanieczyszczenie powietrza w Polsce, przez krótki okres najbardziej zanieczyszczonym miastem Europy był Wrocław. W czołówce niechlubnego rankingu znalazły się również Rzeszów, Warszawa i Kraków.

Analiza firmy Atmoterm dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wykazała, że główną przyczyną zanieczyszczenia pyłem zawieszonym są piece na paliwa stałe (a więc głównie węgiel i drewno) działające na terenie Krakowa. W przypadku pyłów o większej średnicy to aż 42% (34% w przypadku pyłów o średnicy mniejszej). Piece na paliwa stałe odpowiadają za 68% zanieczyszczeń rakotwórczym benzopirenem. W przypadku zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu bardzo dużą rolę odgrywa ruch samochodowy. Dokłada się on również do zanieczyszczenia pyłem zawieszonym. Na stan powietrza złożyło się kilka czynników, m.in. początek sezonu grzewczego, wzmożony ruch drogowy, ale także stojące powietrze i mgła, w której zatrzymywały się cząstki pyłu. Stowarzyszenie Krakowski Alarm Smogowy zaapelowało do władz miasta Krakowa o podjęcie niezwłocznych działań doraźnych mających na celu zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia m.in. przez intensywną kontrolę palenisk domowych pod kątem spalania odpadów, czasowy zakaz palenia w kominkach, czasową możliwość bezpłatnego korzystania z komunikacji miejskiej na podstawie dowodu rejestracyjnego samochodu oraz zakaz wjazdu samochodów do centrum, szczególnie o masie powyżej 3,5 t.

Jak widać, jednym z kluczy do rozwiązania problemów jakości powietrza w miastach jest dalszy rozwój infrastruktury komunikacyjnej, w tym budowa obwodnic, przepraw mostowych, parkingów typu Park & Ride i metra. O tym piszemy i będziemy pisać w „NBI”.

W kontekście nowej i zmodernizowanej infrastruktury piszemy m.in. o zakończonym remoncie Mostu Łazienkowskiego. Dzięki nowoczesnym technologiom i doświadczeniu wykonawców remont przebiegł niezwykle szybko i już od października 2015 r. most jest ponownie użytkowany. Kontrakt realizowało konsorcjum firm PORR Infrastructure Polska SA oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o.

30 sierpnia 2015 r. otwarto do użytku najdłuższą estakadę tramwajową w Polsce. Obiekt łączący ulice Lipską i Wielicką w Krakowie wybudowała firma Mota-Engil Central Europe SA. O tym również przeczytamy w „NBI”.

W rozmowie z Danielem Kłosowskim, prezesem zarządu Kopalń Porfiru i Diabazu Sp. z o.o. w Krzeszowicach, analizujemy historię firmy, produkty i sytuację na rynku kruszyw. Prezes Kłosowski chwali jakość wydobywanych kruszyw: „Chcemy produkować tyle, ile będzie w stanie wchłonąć rynek i uzyskać za to możliwie najlepszą cenę. Nie do końca nam jest po drodze z wielkimi inwestycjami, ponieważ nie oferujemy najtańszych produktów – będę natomiast z uporem podkreślał ich jakość”.

Publikujemy również tematy specjalne, w których m.in. opisujemy technologie naprawy nawierzchni bitumicznych oraz przesłony przeciwfiltracyjne. Nawierzchnie asfaltowe, tak jak każdą konstrukcję, cechuje określona trwałość, co oznacza, że ustalone dla nich funkcje są spełniane w konkretnym lub prognozowanym okresie ich użytkowania. Już na etapie projektowania konstrukcji drogi uwzględnia się tzw. cykl życia obiektu, który obejmuje m.in. określone warunki ekspozycji czy działanie czynników zewnętrznych. Okres użytkowania nawierzchni asfaltowej w Polsce wynosi średnio ok. 20 lat, przy czym okres eksploatacji, utrzymania i rozbiórki ustala się dzięki specjalnym systemom oceny stanu nawierzchni.

W artykule o przesłonach przeciwfiltracyjnych zwracamy uwagę na obowiązek uwzględnienia przez projektanta oddziaływania czynników zewnętrznych na obiekt podczas całego okresu jego użytkowania, przy czym największym zewnętrznym zagrożeniem jest wpływ wody. Dlatego tak ważne jest zastosowanie odpowiednich przesłon przeciwfiltracyjnych, które odcinają lub w znacznym stopniu ograniczają przepływ wody w gruncie. Zadaniem tych konstrukcji jest także zapobieganie przenikaniu substancji szkodliwych do gruntu i wód gruntowych.

Zachęcam również do zapoznania się z rozmową z Robertem Sołtysikiem, prezesem zarządu Soley Sp. z o.o. Firma w tym roku obchodziła jubileusz 25-lecia i znana jest z wykonywania robót geotechnicznych, podwodnych i hydrotechnicznych. Prezes diagnozuje przyczyny kryzysu branży drogowej: „Najbardziej dotkliwa jest huśtawka, falowość natężenia robót na rynku. Oczywiście, najtrudniejszy był okres 2010–2014, kiedy uruchomiono naraz bardzo wiele inwestycji drogowych. Po ich zakończeniu nastąpiła totalna przerwa inwestycyjna. Dopiero od roku odbywa się powolne rozkręcanie tego rynku, kolejna fala przychodzi, obawiam się, że znowu na tej fali część firm wypłynie, część się zatopi. Drugim problem jest słynna ustawa Prawo zamówień publicznych, gdzie najniższa cena jest decydującym kryterium wyboru oferty. Nie docenia się innych czynników, jak trwałość czy jakość. Inwestor przez obowiązek wyboru zawsze najtańszej oferty nie kalkuluje, co kupuje. Nie wiem, czy jesteśmy w stanie coś na to poradzić, sądzę, że trzeba czasu, aby decydenci też zrozumieli, że niekoniecznie to co najtańsze jest najlepsze dla gospodarki, patrząc w dłuższej perspektywie”.

W Krakowie dobiega końca budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów. Na przełomie listopada i grudnia 2015 r. zakład powinien otrzymać pozwolenie na użytkowanie. Po wykonaniu wszystkich niezbędnych testów i prób Świadectwo Przejęcia Zakładu ma być przekazane pod koniec marca 2016 r. Krakowska spalarnia jest największą z sześciu budowanych obecnie w Polsce. Kosztuje 827 mln zł brutto, a budują ją Koreańczycy z Posco Engineering & Construction Co., Ltd., czyniąc z tej inwestycji swój referencyjny obiekt (pierwsza realizacja tej firmy w Europie). Przyjęcie termicznego przekształcania odpadów komunalnych jako podstawowej metody ich zagospodarowania ma doprowadzić gospodarkę odpadami w polskich miastach do pełnej zgodności z przepisami Unii oraz prawa krajowego. Zgodnie z prawodawstwem Wspólnoty, implementowanym do prawa polskiego, jednym ze sposobów ekologicznego postępowania z odpadami, po segregacji i recyklingu, jest odzysk energii w nich zawartej, czyli termiczne przekształcanie odpadów połączone z produkcją energii cieplnej i elektrycznej. Energia uzyskana ze spalania odpadów może być uznawana w 42% za zieloną energię (wytworzoną z odnawialnych źródeł, do jakich mogą zaliczać się odpady komunalne).

Na koniec chciałbym polecić artykuł o monitoringu krakowskiej sieci kanalizacyjnej. Wraz z rozbudową sieci kanalizacyjnych doskonalone są narzędzia do monitorowania ich pracy. Nowoczesnym, kompleksowym systemem monitoringu dysponują Wodociągi Krakowskie, które operują siecią kanalizacyjną o długości ok. 1770 km wraz z przyłączami. Wśród najważniejszych celów stosowania monitoringu są bieżące sterowanie pracą oraz zdalny nadzór nad pracą obiektów technologicznych, planowanie przeglądów i remontów, archiwizacja danych z pomiarów.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA